ATE MK70

Då ATE MK 70 (även kallad Continental / Teves MK 70) är en vidareutveckling på ATE MK 60, kommer vi att hålla historien kortare. Den som vill veta mer över hur en ABS-enhet fungerar, kan läsa det här i vår artikel om ATE MK 60 på vår hemsida under ”ACtronics Insights”. Vad som nu i alla fall är viktigt att veta, är att en ABS-enhet består utav en pumpmotor, en HCU (Hydraulic Control Unit) och en ABS-styrenhet.

ATE MK70 ABS-ECU

Vad blir i de flesta fallen defekt

Utan någon fråga är det vanligaste problemet med ATE MK 70, i samband med hjulgivare och kommunikationen med ABS-styrenheten. Vilket bilmärke har inte så stor betydelse: Citroën, Ford, Mazda, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, VW … de har alla samma problem. Vi ska inte trötta ut er med en lång lista med felkoder, för de skiljer sig åt mellan märkena. En sådan lista hade blivit alldeles för lång. Vad som är intressant är att veta vad det är som precis blir defekt.

Problem gällande hjulgivarna

Hos en ABS-styrenhet till ATE MK 70 blir ofta komponenter på kretskortet defekta och på så vis bearbetas inte signalerna från hjulgivarna ordentligt. Ofta kan man lägga skulden på en eller flera defekta processorer. Att byta ut de här är ett väldigt specialiserat arbete, då varje processor sitter fast på kretskortet med inte mindre än 128 ”fötter” och det används ett enormt kylelement bakom kretskortet för att se till att den kyls ner snabbt under lödningen. Att ta loss och löda en processor lyckas alltså inte utan en speciell process där avkylning inte är ett problem. Vår R&D avdelning har därför utvecklat en väldigt fin lösning för det här.

Problem gällande kommunikation

Tyvärr sker det också att man inte har någon kommunikation överhuvudtaget med ABS-styrenheten eller att det dyker upp olika felkoder som visar på CAN-bus nätverket. Även i de här fallen är det ofta processorerna som orsakar de här problemen. I de här fallen behöver vi också att byta ut de här.

Vänligen notera:

Lite då och då kommer vi i kontakt med enheter som har problem gällande pumpmotorn. I de flesta fallen är det här orsakat av en fuktskada eller att bromsolja har kommit in i pumpmotorn. Det här är tyvärr inte alltid möjligt att återställa. Däremot kan vi oftast erbjuda en fullständigt renoverad ersättningsenhet.

Renoveringsprocessen

Varje komponent som kommer in till ACtronics, blir först utförligt testad i vår Vision test-omgivning för att kunna ställa en korrekt diagnos. Vi utgår inte bara ifrån det specifika problemet, utan kontrollerar alla, hos oss, kända svagheter. Först när det är tydligt var problemet sitter, går enheten vidare genom renoveringsprocessen.

ATE MK70 reneoveringsprocessen

Innan vi går vidare med renoveringen, tar vi loss ABS-styrenheten från hydraulikblocket (HCU).
När det är gjort kan styrenheten renoveras.

ATE MK70 ABS-ECU detail

Styrenheten

I skillnad mot till exempel en Bosch 5.7, renoveras inte ABS-styrenhet till ABS ATE MK 70 utan bond-avdelningen. På kretskortet finns det nämligen inte den här typen av lödningstrådar på, för att förbinda de olike komponenterna med varandra. Alla förbindelser är i det här fallet direkta lödningspunkter på själva kretskortet. Att återställa förbindningar och byta ut komponenter utförs därmed utav renoveringsavdelningen. Vi har redan berättat att det inte är hur lätt som helst att få loss processorerna. Som tur är har vår R&D-avdelningen utvecklat en beprövad metod för att professionellt kunna byta ut processorn.

ATE MK70 ABS-ECU

Vill du veta mer över bondteknik? På vår hemsida, under titeln ”ACtronics Insights” finns det artiklar om Hella Turbo Actuator och Bosch ABS 5.7. I de här texterna står det mer och den här typen av lödning.

Efter att styrenheten är renoverad, sätts delarna ihop igen. Innan den renoverade ABS-enheten går tillbaka till vår kund, utför vi naturligtvis ett fullständigt test för att försäkra oss om att allt fungerar igen som det ska. Här kontrolleras igen alla svagheter och inte bara den defekt som vi hittade. Det här de här extra stegen i processen som utgör skillnaden mellan en reparation och renovering.

ATE MK 70 i detalj

Rent tekniskt sett är det inte mycket förändrat i avseende till ATE MK 60, förutom att det har arbetats på vikten och processorns arbetshastighet. ATE MK 70 är mer kompakt och lättare än sina föregångare: hela enheten inklusive pumpen väger nu bara 1,6 kg. ATE har framförallt sparat på vikten genom att förminska HCU och pumpmotor. Pumpmotorn har som tur är inte behövs offra kraft för det här: den nya tekniken ser till att den nya pumpmotorn är till och med starkare än sin föregångare.

Till skillnad från konkurrenten Bosch, har ATE hos MK 70 inte helt och hållet gått över till keramiska kretskort. För att producera keramiska kretskort behövs det speciell apparatur, som å ena sidan erbjuder fler möjligheter men är även mycket dyrare. Egentligen har keramiska kretskort många fördelar: de är mindre och lättare, leder värme mycket bättre och kan tillåta komplicerade strukturer med många mycket små (ofta embedded) komponenter. När det gäller att spara på vikt och material, är det här säkert ett steg i rätt riktning. Vi förväntar oss att det inte dröjer länge innan ATE följer trender och går över till keramiska kretskort.

Något som alltid är intressant för montörer: De viktigaste stiften i kontakten. ATE har på ett händigt vis delat upp kontakten, för båda stiften till matningen har placerat själva på högersidan (stift 1 och 14) och båda stiften för jordningen på vänstersidan (stift 13 och 26). Ideal för att snabbt kunna mäta om det överhuvudtaget finns ström. Vi kan tyvärr inte hjälpa er med de andra stiften, de skiljer sig åt beroende på vilken typ av bil. Kontrollera därför alltid de elektriska scheman som tillhör den bil som enheten kommer ifrån.

ATE MK70 plugs

Demontering av ABS-enheten

Innan ni monterar ut enheten, rekommenderar vi att ni kopplar bort batteriet och inte sätter det tillbaka förrän ABS-enheten är tillbakamonterad. Det är även känt att det finns bilar där ABS-systemet behöver läras in på nytt. Håll det här i baktankarna när ni monterar tillbaka enheten.

Själva demontering skiljer sig från bil till bil. Kontrollera alltid de tillgängliga dokumenten från bilfabrikanten. Vi vill däremot poängtera att hydraulikblocket är gjort av aluminium. Det är ett relativt mjukt material, så var försiktig när ni kopplar ut/in bromsledningarna.