Continental 7G-Tronic TCU (722.9)

När experter tänker på ”7G-Tronic”, tänker de flesta förmodligen direkt på automatiska växellådor från Mercedes-Benz. Kanske för de här växellådorna var de första någonsin, som i personbilar, utrustades med automatlådor som har sju växlar. De här växellådorna introducerades under 2003 på alla Mercedes-modeller med 8 cylindrar.
Men om Mercedes-Benz själva har utvecklat 7G-Tronic och introducerat den, varför används då namnet Continental? Continental är namnet på fabriken som har gjort TCU:n för 7G-Tronic. Vi menar nämligen inte hela växellådan, utan endast den elektroniska delen som styr den. Därför använder vi oss av namnet Continetal 7G-Tronic, i den här artikeln.

Continental 7g Tronic 722 9 TCU

Vad blir i de flesta fallen defekt?

Det är viktigt att veta att TCU:n är en del av mekatroniken i den här växellådan. Mekatronik är en sammanställd del som består utav mekanik (i det här fallet aktuatorerna och labyrinten) och elektronisk (givarna och hjärnan: tillsammans utgör de TCU:n). Med tanke på att det i stort sett bara är på TCU:n som defekter konstateras, har ACtronics begränsat sin utvecklade renoveringslösning till den här delen.
När det gäller TCU:n till 7G-Tronic, ser vi framförallt felkoder i samband med diverse givare. Det handlar inte bara om hastighetsgivarna Y3/8N1, Y3/8N2 och Y3/8N3, utan även givarna för växelpositioner Y3/8S1. Varje sensor har sin egen specifika felkod:

Continental 7g Tronic 722-9 3D

Y3/8N1 – Hastighetsgivare turbin
  • P0717 - The signal from component Y3/8n1 (Turbine speed sensor (VGS)) is not available

  • P0718 - Component Y3/8n1 (Turbine speed sensor (VGS)) is defective

Y3/8N2 – Intern hastighetsgivare
  • P2200 - The signal from component Y3/8n2 (Internal speed sensor (VGS)) in not available

  • P2201 - Component Y3/8n2 (Internal speed sensor (VGS)) is defective

  • P2767 - The signal from component Y3/8n2 (Internal speed sensor (VGS)) in not available

  • P2768 - Component Y3/8n2 (Internal speed sensor (VGS)) is defective

Övriga felkoder för den här sensorn:
  • P2204

  • P2205

  • P2206

  • P2207

Y3/8N3 – Utgång hastighetgivare
  • P0722 - Output Speed Sensor No Signal

  • P0723 - Output Speed Sensor (VGS) is defective

Y3/8S1 – Växelpositionsgivare
  • P0705 - Transmission Range Sensor Circuit Malfunction

  • P2716 - Pressure Control Solenoid “D” Electrical

De här defekterna kan kännas igen på andra sätt än med hjälp av felkoder, för i alla de här fallen, fungerar inte växellådan som den ska mer: den växlar mellan växlingarna, kopplingen slinter och bilens drivkraft slås ut… allt kan verkligen bli fel. Vid den här typen av beteende av bilen, ställ alltid först en bra diagnos. Ibland kan defekterna vara mekaniska men kan lika gärna sitta i TCU:n.

Extra tips för diagnosen:

Kontrollera ordentligt så att det inte sitter metallsplint på givarringen i växellådan. Det här kan störa ut funktionen på hastighetsgivarna.

Angående felkoder som hänvisar till Y3/8N4
Då och då blir en TCU defekt med felkoder som visar på Y3/8N4. Den här typen av defekter renoverar vi inte och vi rekommenderar att ni inte skickar in enheter med den här felkoderna. Y3/8N4 står för det keramiska kretskortet och innebär att komponenterna därpå är defekta och är ekonomiskt sett, inte än lönande att renovera.

Renoveringsprocessen

Innan vi börjar berätta om själva processen med renovering, börjar vi först från början: Entry-testet. Varje TCU, innan vi renoverar dem, blir utförligt testad på de svagheter vi känner till. På det här viset kan vi fastställa om diagnosen är korrekt men viktigare, vi kan även kontrollera om enheten har ytterligare defekter.  En viktig observation; vår renoveringsmetod riktar sig endast på själva TCU, inte på labyrinten. 

Continental 7g Tronic 722-9 detail

Kan det konstateras defekter, då öppnas enheten för att kunna fastställa var problemet befinner sig. Vi ska inte gå in för mycket på detalj men sensorerna är fästa på det keramiska kretskortet med flatcables. Ni kan säker föreställa er att öppna TCU och lösgöra sensorerna verkligen är ett arbete för specialister. En fel rörelse och styrenheten är skadad bortom vad som kan återställas. De här flatcables går inte att få tag i lösa och går inte att ersätta bara sådär, till skillnad från de som används till displayer.

Som tur är, har våra renoverare stor erfarenhet av det här arbetet. Att öppna TCU, lösgöra förbindelserna och återställa defekter, är för dem rutin. Inte nog med att alla förbindelser till sensorerna blir kontrollerade och återställda, skulle även en sensor vara defekt, dan blir den också renoverad eller utbytt mot ett nytt exemplar. Vi använder oss av egna producerade komponenter, där en del genom 3D-skrivare skapas(!). Det gör att våra sensorer håller en väldigt hög kvalitet och är lika tillförlitlig som originella.
Om det är möjligt att renovera en sensor, beslutas på plats. Renoverarna följer redan innan de här stegen en fast procedur. Därigenom har vår renoveringsmetod blivit precis lika tillförlitlig som närmast felfri. 

Förresten, vi återställer inte bara hittade defekter, utan tar oss an alla svagheter. Varje sensor blir borttagen. Det är det här som utgör skillnaden mellan en reparation och renovering: efter återställning, är produkten helt fri från svagheter, ofta till och med mer tillförlitlig än ett nytt originellt exemplar.

Naturligtvis testar vi efter renoveringen om TCU:n fungerar i sin helhet. Vi använder en egenutvecklad testuppställning, den använder sig bland annat av en fullständig riktig växellåda och en originellt fungerande växelspak. Vi kontrollerar nu också varje svaghet, inte bara de konstaterade defekterna. Först när den har klarat av alla våra tester, går den tillbaka till ägaren.

7G-Tronic i detalj

7G-Tronic blev introducerad i fem olika modeller till Mercedes-Benz med V8: E500, S430, S500, CL500 och SL500. Därefter användes den även på 6 cylinders diesel som till exempel bilar med 320 CDI motorn. Bilarna med V12 motorer (S600, S65 AMG) höll sig fortsatt till den äldre 5G-Tronic, då den här växellådan och kopplingen kan upp till 1079 Nm. 7G-Tronic har nämligen ”bara” en gräns till 735 Nm och det är inte starkt nog för de starkare V12 motorerna.

Växellådan har möjlighet att slå över växlar när man växlar tillbaka. Systemet har också tillgång till en lockup: en permanent koppling bakom vätskekopplingen som ser till att det växlas över 100 % på de momenten som det behövs. Det förbättrar accelerationen. Huset till växellådan är gjord utav magnesium för att spara på vikten. Här var Mercedes-Bens den första fabrikanten någonsin med.

Intressant fakta

7G-Tronic har två ”reverse”-växlar med olika lägen. I vintermodus (komfortinställning) kör 7G-Tronic både framåt och bakåt i andra växeln för att kunna få mer dragkraft och ändå kunna köra iväg lugnare vid vinterväder.

Kugghjul-setet på 7G-Tronic består utav tre planetära växelsystem och en Ravigneaux växelsystem. För de som inte precis vet vad ett Ravigneaux växelsystem är: se det som ett planetärt växelsystem på ett planetärt växelsystem. (Ta även titt på den här videon på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=7iTn8OWxVFU). De här dubbla funktionerna gör det möjligt med flera olika växellådsratio’s, vilket gör att det passar 9 växlar (sju framåt och två bakåt), i en relativt kompakt växellåda.

Det finns totalt tre utgivna generationer av den här TCU, varje generation har naturligtvis fått med sig ett antal förbättringar till skillnad från den förra modellen. Det är fint att se att även fabrikanten såg att sensorerna behövde förbättras. Defekterna som beskrivs i den här artikel gäller endast för den första och andra generationerna. Hos den tredje generationen är sensorerna förbättrade och den här typen av problem dyker inte längre upp.

continental-7G-Tronic-detail

Demontering av TCU

Demonteringen av den här styrenheten är för invecklad för att kunna beskriva den kort. Vi rekommenderar starkt att man endast demonterar TCU med officiella demonteringsinstruktioner.
Däremot är det mer man behöva vara medveten om:

Varje TCU är försedd med en unik SCN kod, specifikt för den bil som styrenheten kommer ifrån. Det går inte att ostraffat byta ut styrenheterna, för att kunna det behövs den först fabrik återställas och därefter få den SCN kod som är kopplad till bilen. Det går att göra vi en online plattform från Mercedes-Benz. Först när alla förutsättningar är uppfyllda, ges en ny SCN kod. Kort sagt, att låta en TCU renoveras är oftast det enklaste sättet att lösa problem med den här enheten.