Kombiinstrument Abarth / Fiat 500

2007 presenterades den nya lanseringen av den retrohippa Fiat 50, exakt 50 år efter originalet. Och det blev en stor succé. 500 modellen fick inte bara fulla fem stjärnor på NCAPs säkershetstest utan satte även press på priserna efter sin introduktion. På så vis blev den här lilla hatchback-bilen utsedd till Årets Europiska Bil 2008. De tio år som följde har Fiat såld ungefär 1.7 miljoner 500:or, med andra ord en riktig säljsuccé.

Egentligen är det inte bara lovsång över den här bilen. Framförallt den första serien ”Cinquecento”, som producerades mellan 2007 och 2014, kan få problem med kombiinstrumentet. Problemen varierar så det är värt att gå in lite djupare i det hela.

Fiat 500 Kombiinstrument

Defekterna i ett Fiat 500 kombiinstrument kan förekomma i alla versionerna. Bredvid ”standard” Fiat 500 är det även andra modeller som har kommit ut med samma kombiinstrument:

  • Fiat 500 Twinair
  • Fiat 500 S
  • Fiat 500 C
  • Fiat 500 E
  • Abarth 500

Kombiinstrumentet har ett antal problem som vi upprepande gånger har och göra med. Det handlar framförallt om följande problem:

Vad är de vanligaste defekterna?

icon-fault-codesKända fel

  • Svagt eller inte lysande LED-lampor
  • Displayproblem
  • Defekta mätare

Svagt eller inte lysande LED-lampor

Det här är absolut det mest vanliga problemet som de här kombiinstrumenten kommer in för. LED-lamporna är placerade på den yttersta randen av instrumentet och har en orange, grön, blå eller röd färg. De flesta LED-lamporna är varningslampor, men en del används också för indikationer eller som kontrollampor. Då tänker vi framförallt på blinkers och lampor för hel och halvljus.

Displayproblem

 fiat-500-kombiinstrument

Även problem med display förekommer ofta på Fiat 500 kombiinstrument. Den mellersta displayen där bland annat bränslemätare, temperaturmätare, kilometerställning, tid och utetemperaturen presenteras, kan bli defekt. Displayen börjar då att blinka eller slutar helt och hållet att fungera. Den här displayen går inte att få tag på löst, utan vår R&D har fått utveckla en egen lösning för det här. Resultatet är en helt ny display som har utvecklas helt och håller in-house: Den enda riktiga lösningen för det här problemet.

Defekta mätare

Ett annat känt problem hos Fiat 500 kombiinstrument, är en defekt varvtalsräknare och/eller hastighetsmätare. Orsaken får man leta efter i stegmotorn. För övrigt är det inte bara kombiinstrumenten till Fiat 500 som lider av det här problemet: vi ser defekta stegmotorer hos nästan alla bilmärken och modeller.

Fiat 500 kombiinstrument i detalj

Även om formgivningen av kombiinstrumenten till Fiat 500 avviker från standardindelningen, är tekniken inuti relativt konventionell: en stegmotor som driver visarna, LED-lampor används för varningslampor och den centrala displayen har en ockrafärgad LCD.

Fiat har konstigt nog inte valt en multifunktionell dot-matrixdisplay. Det här valet har lett till att det, fram tills idag, ett tiotal olika displayer har släppts: Fiat 500 går att anpassa och på så vis måste funktionaliteten hos displayen också kunna anpassas. Tänk då framförallt på användningen av specifika ikoner för start-stoppsystemet eller växelindikatorn på de bilar som har en robotiserad växellåda.

LCD-displayen i det här kombiinstrumentet är transmissiv, vilket enkelt förklarat är att det är ljus placerat bakom panelen för att göra segmenten synbara. Ett lager kristaller i varje segment släpper fram ljus så fort dessa får fram (växel)spänning: LC-molekylerna i LCD-segmentet vänder sig till orienteringen av det andra polariseringsfiltret. Roligt att veta: Skulle du vända det här andra polarisationsfiltret en kvart runt, skulle segmenten vara svarta och själva bakgrunden lysa ockrafärgad.

Demontering av Fiat 500 kombiinstrument

Det de rätta verktygen är det möjligt att demontera kombiinstrumentet utan att ratten och rattstången behöver demonteras först. Se bara till att rattstången är på det lägsta läget. Ta därefter bort båda höljena runt rattstångsomkopplaren. Det översta höljet sitter fast på rattstången med två vertikala skruvar. Skruva därefter av den dekorativa kanten på kombiinstrumentet och ta bort det: 2 skruvar under och 1 ovan i mitten. Skruva därefter loss själva kombiinstrumentet och ta ut det: kombiinstrumentet sitter fast med ett centralt kontaktstycke

Varför renovering av ett Fiat 500 kombiinstrument?

Det de rätta verktygen är det möjligt att demontera kombiinstrumentet utan att ratten och rattstången behöver demonteras först. Se bara till att rattstången är på det lägsta läget. Ta därefter bort båda höljena runt rattstångsomkopplaren. Det översta höljet sitter fast på rattstången med två vertikala skruvar. Skruva därefter av den dekorativa kanten på kombiinstrumentet och ta bort det: 2 skruvar under och 1 ovan i mitten. Skruva därefter loss själva kombiinstrumentet och ta ut det: kombiinstrumentet sitter fast med ett centralt kontaktstycke

Förutom renovering, är även testning av kombiinstrumentet en viktig del av processen inom ACtronics. Delen blir utbrett testad både före och efter renovering, så att vi kan vara 100 % säkra på att alla funktioner i kombiinstrumentet. Det här sker med hjälp av vår Vision-testuppställning som simulerar alla signaler, till exempel CAN-meddelanden, och därmed kan upptäcka defekter. Först när alla signaler fungerar som de ska, blir kombiinstrumentet godkänt och är det klart till att skickas i retur.