TCU DSG7 DQ200
Efter framgången med DSG6 kunde en efterträdare inte utebli. Åtminstone kan DSG7-växellådan faktiskt inte kallas en efterföljare. Denna nyare DSG-variant använder nämligen en torr koppling och kan delvis på grund av det hantera lite mindre vridmoment än sin äldre bror. Varför gjorde Volkswagen AG trots allt detta val? Svaret på detta finns främst i vikt och motstånd. När det gäller miljön och bränsleförbrukningen är DSG7 därför det bättre alternativet, så länge som alternativet och så länge det inte krävs för mycket vridmoment ...
Klagomål och felkoder
Kända fel
- Skiftindikatorn (“PRNDS”) på instrumentbrädan blinkar
- Växellådan växlar inte
- Kortslutning: 30A säkring smält
- Läckage och / eller tryckförlust
Renoveringsbar
OBD II | VAG | Beskrivning |
---|---|---|
P0562 | VAG | System voltage, voltage too low |
16946 | 17099 | Sensor / pressure switch transmission fluid pressure A, Unlikely signal |
P0841 | 17225 | Control module defective |
P1604 | 8012 | Hydraulic pump system, supply voltage too low |
P177F | - | Hydraulic pump system, overload protection |
P17BF | - | Functional limitation due to pressure drop |
P1895 | 18303 | Functional limitation due to insufficient pressure |
P189C | - | No communication with TCM |
Möjligt renoveringsbar (extra diagnos nödvändig)
OBD II | VAG | Beskrivning |
---|---|---|
P173A | - | Position sensor 1 for Gear Selector, unlikely signal |
P173B | - | Position sensor 2 for Gear Selector, unlikely signal |
P173C | - | Position sensor 3 for Gear Selector, unlikely signal |
P173D | - | Position sensor 4 for Gear Selector, unlikely signal |
Kontrollera positionssensorer och tillhörande magneter för kontaminering av metallpartiklar. Om det finns kontaminering, kontrollera växellådan noggrant för mekaniskt slitage / skador. Rengör sedan sensorn och kontrollera om felkoden kvarstår.
Inte renoveringsbar
OBD II | VAG | Beskrivning |
---|---|---|
P072A | - | Neutral not selectable |
P072B | - | Reverse gear not selectable |
P072C | - | 1st gear not selectable |
P072D | - | 2nd gear not selectable |
P072E | - | 3rd gear not selectable |
P072F | - | 4th gear not selectable |
P073A | - | 5th gear not selectable |
P073B | - | 6th gear not selectable |
P073C | - | 7th gear not selectable |
Om detta är fallet visas ovanstående felkoder vanligtvis efter installation av mechatronic. Dessa felkoder indikerar i så fall att en eller flera växelstift inte är korrekt monterade i växellådans gaffel. I "Installera makatronik" ger vi tips för att förhindra denna situation.
Generell funktion DSG 7
DSG7-växellådan är en automatisk växellåda med dubbel koppling. DSG står för "Direktschaltgetriebe" eller "Direct-Shift Gearbox" och 7 indikerar att det finns sju växlar framåt. Beteckningen "DQ200" används också för denna växellåda, varvid Q ("Quermotor") indikerar att denna växellåda används för tvärgående motorer.
Mekaniskt sett kan DSG7-växellådan beskrivas som en manuell växellåda med två torra plattkopplingar, två ingående (inmatade, primära) axlar och tre utgående (sekundära) axlar. En elektroniskt styrd hydraulisk styrning (mechatronic) säkerställer att växellådan kan fungera fullt automatiskt. Som ett alternativ kan du välja ett extra manuellt omkopplingsalternativ (Tiptronic).
Automatväxellåda
Ett dubbelmassa svänghjul kopplar motorns vevaxel med drivplattan som är i linje med vevaxeln. Två torra kopplingar på vardera sidan av drivplattan roterar oberoende av varandra ungefär samma axel och var och en driver sin axel via en "spline-tandning". Ingåendeaxel 1 roterar i den ihåliga ingående axel 2. Kugghjulen för 1: a, 3: e, 5: e och 7: e växlarna finns på ingående axel 1. Växlarna för 2: a, 4: e, 6: e och bakre fönsterutrustningen finns på ingående axel 2. Från ingående axel 1 drivs växlarna för den första och den tredje växeln på den första utgående axeln och växlarna för den 5: e och den 7: e växeln drivs på den andra utgående axeln. Från ingående axel 2 drivs växlarna för den 2: a och den 4: e växeln på den första utgående axeln och växlarna för den 6: e och backväxeln drivs på den andra utgående axeln.
Mellan kugghjulet R1 på den andra utgående axeln driver den tredje utgående axeln via kugghjulet R2 för backväxel. Alla tre utgående axlar driver det differentiella kugghjulet. Eftersom kugghjulen för 1: a, 3: e, 5: e och 7: e växlarna finns på ingående axel 1 och växlarna för 2: a, 4: e, 6: e växeln är på ingående axel 2, växlar från en växel till nästa ingående axlar. Följande växel är redan inkopplad på motsvarande utgångsaxel. Vid växling kopplas kopplingen på ingående axel för den "gamla" växeln bort i en jämn rörelse och kopplingen på ingående axel för den "nya" växeln kopplas i en jämn rörelse. Så det finns en överlappning i enheten på grund av båda växlarna. Dessutom minskas motorns vridmoment något vid omkoppling medan motorns vridmoment ökar något. Sammantaget garanterar detta en snabb och smidig växling utan märkbart avbrott i frekvensomriktaren.
Mekatronik i detalj
Aktuator | Funktion |
---|---|
N433 | Brytningsventil för växling av 1: a och 3: e växlarna |
N434 | Brytningsventil för växling av femte och 7: e växel |
N435 | Tryckreglerventil för koppling K1 |
N436 | Tryckreglerventil för systemtryck i växellådans halva 1 |
N437 | Omkopplingsventil för växling av andra och fjärde växlar |
N438 | Brytningsventil för omkoppling av 6: e och backväxeln |
N439 | Tryckreglerventil för koppling K2 |
N440 | Tryckreglerventil för systemtryck i växellådans halva 2 |
V401 | Hydraulisk pump |
Växling, koppling och frånkoppling styrs från växellådans centrala styrenhet: mekatroniken (J743). Detta består av en elektronisk styrenhet och en elektrohydraulisk styrenhet. Mekatroniken är monterad mot växellådan och har en egen oljekrets, oberoende av den för själva växellådan. Detta innebär att den hydrauliska delen av DSG7 DQ200 har en egen oljepump, ventiler och cylindrar. Dessa cylindrar är direkt anslutna till brytaren och kopplingsspakarna.
En elektrisk driven hydraulisk pump V401 och en oljetryckackumulator är monterade i den elektrohydrauliska styrenheten, som tillsammans säkerställer att systemtrycket i styrenheten förblir mellan 40 och 60 bar.
Den elektrohydrauliska styrenheten har åtta reglerventiler. Ventilerna N433, N434, N437 och N438 manövrerar växelgafflarna som kontrollerar växlarna på utgångsaxlarna. Styrventilerna N435 och N439 fungerar båda kopplingarna. Ventilerna N436 och N440 styr det erforderliga systemtrycket i båda växellådshalvorna:
Styrventil N436 styr trycket i växellådans halva 1 för ventil N435 som koppling K1, för ventil N433 som driver växlingsgaffeln för 1: e och 3: e växellåda och för ventil N434 som styr växelgaffeln och kugghjulen för 5: e samt 7: växeln.
Styrventil N440 styr trycket i växellådans halva 2 för ventil N439 som styr kopplingen K2, för ventil N437 som styr växelgaffeln för 2: a och 4: e växellåda och för ventil N438 som styr växelgaffeln för växlar för 6: e och bakre växel .
TCU i detalj
Sensor | Funktion |
---|---|
G182 | Hastighetssensor ingående axel växellåda |
G270 | Tryckgivare för växellådans hydrauliska tryck |
G487 | Lägesigenkänningssensor för växelgaffeln för 2: a och 4: e växeln |
G488 | Lägesigenkänningssensor för växelgaffeln för 1: a och 3: e växeln |
G489 | Lägesigenkänningssensor för växelgaffeln för 5: e och 7: e växeln |
G490 | Lägesigenkänningssensor för växelgaffeln för 6: e och backväxeln |
G510 | Växellådans olja i temperatursensorn i den elektroniska styrenheten |
G612 | Hastighetssensor för ingående 2 |
G617 | Kopplingsväg Sensor för koppling K1 |
G618 | Kopplingsvägsensor för koppling K2 |
G632 | Hastighetssensor för ingående axel 1 |
För att förse mekatroniken med den nödvändiga informationen tar TCU information från ett antal sensorer. Översikten till höger visar vilken information som tas emot exakt. Nästan alla dessa sensorer är inbyggda i mekatroniken. G182-hastighetssensorn är emellertid placerad utanför mekatroniken.
TCU får inte bara nödvändig information från sina egna sensorer, utan utbyter information via CAN med de olika mät- och styrenheterna i bilen, till exempel:
- E313-Växelväljarspaken
- J104-ABS (med EDL) styrenhet
- J248-Styrenhet för direktinsprutning av diesel
- J285-Styrenhet med instrumentpaneldisplay
- J453-Styrenhet för multifunktionsratt
- J519-Styrenhet elektrisk installation
- J527-Styrenhet för rattstångselektronik
- J533-Diagnosgränssnitt för databuss
- J623-Motorstyrenhet för dieselmotorer
Kontrollera alltid de tre hastighetssensorerna för metallpartiklar (se detaljerat foto till höger). Om det finns kontaminering, kontrollera växellådan noggrant för mekaniskt slitage / skador. Rengör sedan sensorn.
Vill du renovera en defekt DSG7 DQ200
Vill du renovera en defekt DSG7? Genom att klicka på "till renovering" -knappen och välja rätt "Märke & Modell" kan du snabbt skicka in en renovering.
Vill du först ha mer information om de renoveringslösningar som ACtronics kan erbjuda? Eller hittar du inte en produkt på webbplatsen? Kontakta oss gärna via info@actronics.se eller ring vår kundtjänst: 0526-659 209