TCU Mercedes-Benz Siemens FTC (722.7)

Mercedes Benz Siemens FTC (722.7) - TCU’s
Mercedes Benz Siemens FTC (722.7)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Mercedes-Benz hade en hel del besvär när den beslutade att lägga till en liten ättling till sortimentet. Mercedes-Benz A-klass var inte bara tvungen att vara kompakt och praktisk, utan förväntades också mycket när det gäller komfort och lyx. Det är ju en Mercedes-Benz. Hur som helst har växellådan 722.7 utformningen av en konventionell manuell växellåda, men använder en vridmomentomvandlare och flera små hydrauliska kopplingar för att växla mellan växlar.

Klagomål och felkoder

icon-fault-codesKända fel

  • En “F” visas på displayen
  • Bilen går i nödläge
  • Växellådan växlar inte längre
  • Växellådan växlar slumpmässigt till "N" eller en ologisk växel
  • Bilen startar inte

icon-check-markRenoveringsbar

OBD II Beskrivning
P1840 (2120) PWM solenoid valve 1 / 4 shift
P1841 (2121) PWM solenoid valve 3 shift
P1842 (2122) PWM solenoid valve 2 / 5 / R shift
P1843 PWM solenoid valve torque convertor lockup clutch
P1844 PWM shift valve circuit
P1850 (2204) Transmission RPM sensor Y3/7n1
P1858 (2227) Starter lockout contact
P1884 (2123) PWM shift valve pressure
P1897 Control module N15/7 faulty
P1903 Control module N15/7 faulty

icon-magnifierMöjligt renoveringsbar (extra diagnos nödvändig)

OBD II Beskrivning
P1895 (200a) Internal fault in control unit

Den här felkoden visas aldrig oberoende. Titta därför noga på resten av felkoderna för att kunna ställa rätt diagnos.

OBD II Beskrivning
P1709 Park / Neutral switch
P1756 Selector lever implausible
P1872 CAN signal from gear regognition module faulty
P1875 CAN communication ESP
P2031 No signal or error signal from control unit N15/5
P2210 Selector lever coding is invalid
P2211 The selector lever is in an intermediate position
P2212 The selector lever position is implausible
P2318 Fault in CAN communication with control unit N15/5
P2333 The CAN signal from control unit N15/5
P2338 The CAN signal from control unit N15/5
2310 CAN communication with TCS failed
2311 CAN communication with ECU failed
2312 CAN communication with ECU failed
2315 CAN communication with instruments failed
2316 CAN communication with A/C failed
P240C The CAN signal for the selector lever position from control unit N15/5

Dessa felkoder kan indikera ett fel i växelspaken. Detta kan också renoveras i många fall.

icon-check-markInte renoveringsbar

OBD II Beskrivning
P1886 1-4 / -3 downshift PWM valve pressure too low OR 2-5 pressure too high
P1887 (2531) 1-4 or 2-5 shift slide valve jamming in basic position Shift valve pressure to low
P1888 1-4 or 2-5 shift slide valve jamming in basic position Shift valve pressure too high
P1889 2-5-R downshift PWM valve pressure too low Transmission slipping
P1893 Pressure too high at regulating valve or solenoid valve 1 / 4 or 3

Dessa felkoder indikerar vanligtvis mekaniska defekter. Kontrollera växellådan bra för slitage och / eller skador!

Generell funktion FTC (722.7)

722.7-ftc-mechatronic

Den 722.7 automatiska växellådan är en elektrohydrauliskt kontrollerad 5-växlad växellåda, som också är utrustad med en momentomvandlare. "FTC" står för "Front Transmission Control". Via hydrauliskt manövrerade lamellkopplingar väljer nästa växel. Varje växel har sin egen lamellkoppling. Dessa ersätter de konventionella som används med en manuell växellåda. Mekaniskt sett ser 722.7 också mycket ut som en manuell 5-växlad växellåda.

Mekatroniken är monterad på växellådans undersida. Styrventiler styr oljetrycket om så önskas de olika länkarna (se bilden till vänster för ett exempel på en sådan länk). Genom hål i huvudaxeln detta erforderliga oljetryck appliceras på K3-, K4- och låskopplingarna. Oljetrycket för K2- och KR-kopplingarna går igenom motsatt axel. Förutom oljetryck används axlarna i växellådan också för distribution av smörjolja. Både olika lager och alla skovelkopplingar är försedda med smörjolja på detta sätt.

Valde en kopplingsomvandlare

Tillägget av en kopplingsomvandlare är inte tekniskt nödvändigt, eftersom det också kunde ha varit bra med en (något billigare) automatiserad plattkoppling. En kopplingsomvandlare slutför dock den övergripande "Mercedes-känslan". En vridmomentomvandlare krymper: något som automatväxeln i de dyrare typerna av Mercedes-Benz också har. Dessutom multiplicerar en momentomvandlare motorns vridmoment tills det inte längre glider. En funktion som särskilt låga vridmomentmotorer kan dra stor nytta av att starta. Är du nyfiken på driften av en momentomvandlare? Bläddra sedan vidare till nästa TCU i denna diagnostiska guide: Mercedes-Benz 722.8 - Temic VGS.

Mekatronik i detalj

722.7-ftc-mechatronic

Actuator Funktion
Y3/7y1 Styrventil för 1: a och 4: e växeln
Y3/7y2 Reglerventil för 3: e växeln
Y3/7y3 Reglerventil för 2: a, 5: e och backväxeln (R)
Y3/7y4 Reglerventil för låsning
Y3/7y5 Omkopplingsventil

Hydraulisk funktion av kopplingskontroll

Labyrinten som är monterad under TCU har flera kontrollreglage och switchreglage. Genom att styra reglerventilerna (även kallad magnetventiler) kan fluidtrycket styras mot dessa ventiler. Detta säkerställer att reglagen justeras till rätt position. Detta tillåter fluidtryck att strömma till de olika vingkopplingarna. När länken har gjorts kopplas växeln in. Vid denna punkt skiljer sig 722.7 väsentligt från en manuell växellåda.

Totalt används 5 reglerventiler. Som framgår av följande diagram, tar styrventilen Y3 / 7y4 hand om driften av spärrkopplingen. De andra ventilerna arbetar tillsammans för att manövrera de andra kopplingarna (t.ex. K1 = växel 1-kopplingen):

Liknande styrventiler

4 av de 5 reglerventilerna i denna mekatronik är av den normalt stängda magnetventilen. Detta innebär att ventilerna är stängda i avaktiverat tillstånd och inte tillåter vätska att passera igenom. Styrventiler Y3 / 7y1, Y3 / 7y2, Y3 / 7y3 och Y3 / 7y4 kan därför ostraffat bytas ut. Ventil Y3 / 7y5 är ett annat fall.

Detta är inte en reglerventil, utan en omkopplingsventil: ventilen kan bara vara öppen högst eller stängd som mest. Dessutom fungerar denna ventil med en annan spänning.

TCU i detalj

722.7-ftc-mechatronic

Sensor Funktion
Y3/7n1 Hastighetssensor
Y3/7n2 Kontroll modul
Y3/7s1 Starter lockout

Denna typ av TCU har en relativt enkel uppbyggnad: 1 kontakt, 1 hastighetssensor, 1 strömbrytare för startlåset och 1 central styrmodul. Kommunikation med resten av fordonet sker helt via CAN. Detta betyder att kontakten bara behöver fem anslutningar. Hastighetssensorn använder Hall-principen: en förändring i magnetfältet ger en signal. Denna signal kan också simuleras själv. Läs mer om detta i tips för verkstäder till höger.

Nödlägefunktion

När TCU har upptäckt ett elektriskt fel eller mäter ett oväntat kopplingstryck, aktiverar den alltid nödkörningsfunktionen. Den elektroniska delen av mechatronic är helt avstängd. Alla styrventiler är då i spänningsfritt tillstånd. Som ett resultat kommer det allmänna driftstrycket att stiga till det maximala värdet, spärrkopplingen kopplas ur och växellådan växlar till 5: e växeln och förblir där (den enda växeln som kan fungera med 0% tryck genom alla ventiler).

Vill du renovera en defekt Mercedes-Benz Siemens FTC 722-7?

Vill du renovera en defekt FTC 722-7? Genom att klicka på "till renovering" -knappen och välja rätt "Märke & Modell" kan du snabbt skicka in en renovering.

Vill du först ha mer information om de renoveringslösningar som ACtronics kan erbjuda? Eller hittar du inte en produkt på webbplatsen? Kontakta oss gärna via info@actronics.se eller ring vår kundtjänst: 0526-659 209.