TCU Mercedes-Benz Siemens FTC (722.7)
Mercedes-Benz hade en hel del besvär när den beslutade att lägga till en liten ättling till sortimentet. Mercedes-Benz A-klass var inte bara tvungen att vara kompakt och praktisk, utan förväntades också mycket när det gäller komfort och lyx. Det är ju en Mercedes-Benz. Hur som helst har växellådan 722.7 utformningen av en konventionell manuell växellåda, men använder en vridmomentomvandlare och flera små hydrauliska kopplingar för att växla mellan växlar.
Klagomål och felkoder
Kända fel
- En “F” visas på displayen
- Bilen går i nödläge
- Växellådan växlar inte längre
- Växellådan växlar slumpmässigt till "N" eller en ologisk växel
- Bilen startar inte
Renoveringsbar
OBD II | Beskrivning |
---|---|
P1840 (2120) | PWM solenoid valve 1 / 4 shift |
P1841 (2121) | PWM solenoid valve 3 shift |
P1842 (2122) | PWM solenoid valve 2 / 5 / R shift |
P1843 | PWM solenoid valve torque convertor lockup clutch |
P1844 | PWM shift valve circuit |
P1850 (2204) | Transmission RPM sensor Y3/7n1 |
P1858 (2227) | Starter lockout contact |
P1884 (2123) | PWM shift valve pressure |
P1897 | Control module N15/7 faulty |
P1903 | Control module N15/7 faulty |
Möjligt renoveringsbar (extra diagnos nödvändig)
OBD II | Beskrivning |
---|---|
P1895 (200a) | Internal fault in control unit |
Den här felkoden visas aldrig oberoende. Titta därför noga på resten av felkoderna för att kunna ställa rätt diagnos.
OBD II | Beskrivning |
---|---|
P1709 | Park / Neutral switch |
P1756 | Selector lever implausible |
P1872 | CAN signal from gear regognition module faulty |
P1875 | CAN communication ESP |
P2031 | No signal or error signal from control unit N15/5 |
P2210 | Selector lever coding is invalid |
P2211 | The selector lever is in an intermediate position |
P2212 | The selector lever position is implausible |
P2318 | Fault in CAN communication with control unit N15/5 |
P2333 | The CAN signal from control unit N15/5 |
P2338 | The CAN signal from control unit N15/5 |
2310 | CAN communication with TCS failed |
2311 | CAN communication with ECU failed |
2312 | CAN communication with ECU failed |
2315 | CAN communication with instruments failed |
2316 | CAN communication with A/C failed |
P240C | The CAN signal for the selector lever position from control unit N15/5 |
Dessa felkoder kan indikera ett fel i växelspaken. Detta kan också renoveras i många fall.
Inte renoveringsbar
OBD II | Beskrivning |
---|---|
P1886 | 1-4 / -3 downshift PWM valve pressure too low OR 2-5 pressure too high |
P1887 (2531) | 1-4 or 2-5 shift slide valve jamming in basic position Shift valve pressure to low |
P1888 | 1-4 or 2-5 shift slide valve jamming in basic position Shift valve pressure too high |
P1889 | 2-5-R downshift PWM valve pressure too low Transmission slipping |
P1893 | Pressure too high at regulating valve or solenoid valve 1 / 4 or 3 |
Dessa felkoder indikerar vanligtvis mekaniska defekter. Kontrollera växellådan bra för slitage och / eller skador!
Generell funktion FTC (722.7)
Den 722.7 automatiska växellådan är en elektrohydrauliskt kontrollerad 5-växlad växellåda, som också är utrustad med en momentomvandlare. "FTC" står för "Front Transmission Control". Via hydrauliskt manövrerade lamellkopplingar väljer nästa växel. Varje växel har sin egen lamellkoppling. Dessa ersätter de konventionella som används med en manuell växellåda. Mekaniskt sett ser 722.7 också mycket ut som en manuell 5-växlad växellåda.
Mekatroniken är monterad på växellådans undersida. Styrventiler styr oljetrycket om så önskas de olika länkarna (se bilden till vänster för ett exempel på en sådan länk). Genom hål i huvudaxeln detta erforderliga oljetryck appliceras på K3-, K4- och låskopplingarna. Oljetrycket för K2- och KR-kopplingarna går igenom motsatt axel. Förutom oljetryck används axlarna i växellådan också för distribution av smörjolja. Både olika lager och alla skovelkopplingar är försedda med smörjolja på detta sätt.
Valde en kopplingsomvandlare
Tillägget av en kopplingsomvandlare är inte tekniskt nödvändigt, eftersom det också kunde ha varit bra med en (något billigare) automatiserad plattkoppling. En kopplingsomvandlare slutför dock den övergripande "Mercedes-känslan". En vridmomentomvandlare krymper: något som automatväxeln i de dyrare typerna av Mercedes-Benz också har. Dessutom multiplicerar en momentomvandlare motorns vridmoment tills det inte längre glider. En funktion som särskilt låga vridmomentmotorer kan dra stor nytta av att starta. Är du nyfiken på driften av en momentomvandlare? Bläddra sedan vidare till nästa TCU i denna diagnostiska guide: Mercedes-Benz 722.8 - Temic VGS.
Mekatronik i detalj
Actuator | Funktion |
---|---|
Y3/7y1 | Styrventil för 1: a och 4: e växeln |
Y3/7y2 | Reglerventil för 3: e växeln |
Y3/7y3 | Reglerventil för 2: a, 5: e och backväxeln (R) |
Y3/7y4 | Reglerventil för låsning |
Y3/7y5 | Omkopplingsventil |
Hydraulisk funktion av kopplingskontroll
Labyrinten som är monterad under TCU har flera kontrollreglage och switchreglage. Genom att styra reglerventilerna (även kallad magnetventiler) kan fluidtrycket styras mot dessa ventiler. Detta säkerställer att reglagen justeras till rätt position. Detta tillåter fluidtryck att strömma till de olika vingkopplingarna. När länken har gjorts kopplas växeln in. Vid denna punkt skiljer sig 722.7 väsentligt från en manuell växellåda.
Totalt används 5 reglerventiler. Som framgår av följande diagram, tar styrventilen Y3 / 7y4 hand om driften av spärrkopplingen. De andra ventilerna arbetar tillsammans för att manövrera de andra kopplingarna (t.ex. K1 = växel 1-kopplingen):
Liknande styrventiler
4 av de 5 reglerventilerna i denna mekatronik är av den normalt stängda magnetventilen. Detta innebär att ventilerna är stängda i avaktiverat tillstånd och inte tillåter vätska att passera igenom. Styrventiler Y3 / 7y1, Y3 / 7y2, Y3 / 7y3 och Y3 / 7y4 kan därför ostraffat bytas ut. Ventil Y3 / 7y5 är ett annat fall.
Detta är inte en reglerventil, utan en omkopplingsventil: ventilen kan bara vara öppen högst eller stängd som mest. Dessutom fungerar denna ventil med en annan spänning.
I händelse av konstiga klagomål:
Ett växel diagram kan också användas för diagnostiska ändamål. Om bilen till exempel inte vill växla till 3: e växeln kan det bero på kopplingen K3, men naturligtvis också på en defekt reglerventil. I detta fall är Y3 / 7y2 den ventil som kräver ytterligare omkoppling. Genom att ändra position för denna reglerventil bör klagomålet (och tillhörande felkoder) flytta till den nya positionen. Tyvärr kan inte reglerventilerna testas omfattande via diagnostisk programvara
TCU i detalj
Sensor | Funktion |
---|---|
Y3/7n1 | Hastighetssensor |
Y3/7n2 | Kontroll modul |
Y3/7s1 | Starter lockout |
Denna typ av TCU har en relativt enkel uppbyggnad: 1 kontakt, 1 hastighetssensor, 1 strömbrytare för startlåset och 1 central styrmodul. Kommunikation med resten av fordonet sker helt via CAN. Detta betyder att kontakten bara behöver fem anslutningar. Hastighetssensorn använder Hall-principen: en förändring i magnetfältet ger en signal. Denna signal kan också simuleras själv. Läs mer om detta i tips för verkstäder till höger.
Nödlägefunktion
När TCU har upptäckt ett elektriskt fel eller mäter ett oväntat kopplingstryck, aktiverar den alltid nödkörningsfunktionen. Den elektroniska delen av mechatronic är helt avstängd. Alla styrventiler är då i spänningsfritt tillstånd. Som ett resultat kommer det allmänna driftstrycket att stiga till det maximala värdet, spärrkopplingen kopplas ur och växellådan växlar till 5: e växeln och förblir där (den enda växeln som kan fungera med 0% tryck genom alla ventiler).
Det är fortfarande möjligt att växla till "2" och "R" i en nödsituation: lämna växelväljaren i "P" i 10 sekunder när fordonet är stillastående, innan du väljer "D" eller "R".
Kontrollera sensorfunktionen själv
Om bilen som TCU kommer ifrån fortfarande är tillgänglig, då är hastighetssensorn på den borttagna TCU ganska lätt att kontrollera dig själv. Det enda villkoret är: utläsningsutrustning behövs där livedata kan synliggöras.
Gör så här:
- Klicka på kontakten från bilen till separat TCU
- Slå på bilens tändning (strömförsörjning)
- Leta upp önskad livedata i avläsningsutrustningen
- Använd en magnetisk skruvmejsel för att flytta förbi sensorn flera gånger
Frekvensen med vilken skruvmejseln passerar sensorn syns nu som hastighet.
N.B.:
Om det inte finns någon livedata kan prestandan också mätas via kopparspåren på baksidan av hastighetssensorn. Använd en multimeter för detta. Mellan spår 1 och spår 3 kommer spänningen att ändras mellan 0 volt och 5 volt varje gång sensorn flyttas med en magnetisk skruvmejsel.
Vill du renovera en defekt Mercedes-Benz Siemens FTC 722-7?
Vill du renovera en defekt FTC 722-7? Genom att klicka på "till renovering" -knappen och välja rätt "Märke & Modell" kan du snabbt skicka in en renovering.
Vill du först ha mer information om de renoveringslösningar som ACtronics kan erbjuda? Eller hittar du inte en produkt på webbplatsen? Kontakta oss gärna via info@actronics.se eller ring vår kundtjänst: 0526-659 209.