Bosch ECU: det här är skillnaderna mellan ME- och EDC-variationerna
Bosch är ett kraftpaket när det kommer till tillverkning av motorstyrningssystem. Tar man en titt på parkeringen utanför så finns det garanterat en bil med en Bosch ECU emellan. Eftersom Bosch är huvudleverantör av ECU har de släppt en hel del olika typer med olika namn genom åren. Tänk till exempel på Bosch ME, Bosch EDC och så vidare. Men vad betyder egentligen alla de bokstäverna i de typnamnen? Vi förklarar det gärna för dig!
Ursprunget till bokstaven "M"
Om du gräver i historieböckerna kommer du att märka att Bosch var pionjärer i utvecklingen av elektroniska kontroller i bilar mycket tidigt. De gjorde anspråk på revolutionerande patent (för den tiden) redan på 1960-talet, vilket så småningom resulterade i Bosch D-Jetronic.
Det var först på 1980-talet som en typ följde som man mer och bättre kan jämföra med den modernare ECU:n Motronic. Det var Boschs första digitala motorstyrningssystem som kunde styra och kontrollera alla viktiga parametrar i motorn. Motronic användes först i BMW 7-serien, men märken som Volkswagen och Volvo såg också fördelarna och följde snabbt efter.
Flera serier av Motronic ECU följde, såsom Motronic M1.1, M2.5 och ML4.1. Och nu, år senare, finns bokstaven "M" fortfarande i serienumren som Bosch tillverkar för sina ECU:er för bensinmotorer. Allt detta kan spåras tillbaka till namnet ‘Motronic’ som Bosch introducerade vid den tiden!
ME-serien och dess varianter
"Men... Sedan introduktionen av Motronic har olika funktioner lagts till, eller hur?" Det är rätt! Och det är precis därför Bosch lägger till flera bokstäver efter "M" för en så viktig funktion. En av de viktigaste som du hittar i alla "moderna" ECU:er från Bosch är bokstaven "E". "E" står för ‘Electronic Accelerator’. Ett välkänt exempel på Bosch ME-serien är ME7.4.5, som har använts på flera PSA-bilar som Citroën C4 och Peugeot 307.
Under årens lopp har tre varianter av ME-serien gjorts. Den första varianten av ME-serien är Bosch MED ECU. 'D' i detta fall står för ‘Direct Injection’. Ett välkänt exempel på denna serie är Bosch MED9.5.10. Denna ECU finns till exempel i VAG-modeller med 1,6 FSI-motor som Audi A3 8P, Volkswagen Golf 5 och Skoda Octavia 1Z.
Den andra varianten av Bosch ME-linjen är Bosch MEV. Men bli inte för distraherad av betydelsen av bokstaven "V". "V" är en förkortning av Valvetronic (VVT), ett namn som främst används av BMW. MEV-serien används dock även till motorer från andra bilmärken som har variabel kamaxeltid. Den mest kända av dessa är Bosch MEV17.4 som PSA använde i kombination med 1.4 och 1.6 VTI-motorerna. Peugeot 207 och Peugeot 308 är de två bilarna som denna ECU ofta kan hittas i.
Slutligen finns det MEG-serien. Det mest kända exemplet på detta är Bosch MEG1 som används i Smart ForTwo. Denna ECU styr inte bara motorn utan styr också transmissionen. 'G' i detta fall står för ‘Gearbox’.
ECU:er för dieselmotorer: EDC-linjen
Nu när alla varianter på bensinmotorerna har diskuterats är det också intressant att ta en titt på dieselmotorerna. För även om man kanske tror att dieselmotorer fasas ut alltmer så består fortfarande cirka 15 % av den europeiska fordonsflottan av bilar med en sådan dieselmotor. Intressant faktum: trots att det finns många fler bilar med bensinmotorer på vägarna, betyder det inte att diesel-ECU:erna skickas in på översyn mycket mer sällan. Tvärtom till och med! Diesel ECU:erna rapporteras faktiskt oftare än M (bensin) ECU:erna. Dessa Bosch diesel-ECU kan kännas igen under serienamnet 'EDC'. EDC står för ‘Electronic Diesel Control’. Bosch har också utvecklat flera varianter av denna serie av diesel-ECU. Vi kommer därför kort att gå igenom dessa igen.
Där den första bokstaven i ordet användes för bensinmotorerna för att ange innebörden, är situationen annorlunda med ett antal EDC. Till exempel står "V" för Bosch EDC15V som finns i Seat Ibiza 6K1 och Volkswagen Caddy MK2 för ‘Injection Pump’. Ett annat exempel är bokstaven 'U'. Med Bosch EDC16U1 står "U" för ‘Pump Nozzle’. Denna ECU användes för övrigt i kombination med 1,9 TDI- och 2,0 TDI-motorer mellan 2003 och 2009. Förutom "U" använder Bosch även bokstaven "P" för att indikera pumpmunstyckets funktion. Det mest kända exemplet på detta är Bosch EDC15P(+), som också endast används med VAG-modeller.
Sedan behöver vi bara nämna en förkortning och det är kanske också en av de vanligaste bokstäverna. Det gäller "C", som står för ‘Common Rail’. Denna typ av ECU kan styra motorer som använder Common Rail-teknik: Ett system där bränslet fördelas jämnt över injektorerna via en central tillförselskena. Exempel på Common Rail-motorer är de välkända TDCI-, JTD- och CDI-motorerna. Bosch EDC16C36 är ett exempel på en sådan ECU och har applicerats på bland annat Opel Zafira B med CDI-motor och Fiat Ducato med Multijet (JTD).
Nu kanske du undrar om alla dessa olika bokstäver också kan användas i kombination med varandra. Svaret på det är: Ja! Ett bra exempel är Bosch EDC16CP33, som har både Common Rail och Pump Nozzle-funktionalitet. Denna ECU appliceras på 2.0 CDTI-motorer, som finns till exempel i Opel Vivaro och Renault Trafic.
Förhoppningsvis har vi nu kunnat få lite ordning på alla olika Bosch ECU-namn! Om du har en Bosch ECU som visar vissa klagomål är du välkommen att kontakta oss. Kanske kan en av våra ECU-revisionslösningar lösa problemet.