eBike ABS-enheter: Hur fungerar det och vad är fördelarna?
Som varje bil- och motorcykelentusiast vet, har ABS-enheter bevisat sitt värde i bilar och motorcyklar i många år. En ny utveckling inom området för antiblockeringssystem är användningen på elektriska cyklar. Och det händer inte utan anledning. Till exempel har marknadsandelen för elcyklar ökat enormt de senaste åren. År 2018 såldes 40% elcykelar på den nederländska marknadsandelen, vilket innebar att mer än 400 000 eBikes såldes. Men varför skulle du använda ABS på en cykel och vad kan fördelarna vara? I bloggen kan du läsa mer om detta!
Funktionen av en eBike ABS
I skrivande stund finns det faktiskt ett märke som är fanatiskt om denna teknik. Det tyska varumärket Bosch, som redan har producerat mer än 200 miljoner ABS-enheter för bilar och motorcyklar, lanserade de första ABS-systemen för elcyklar på marknaden under 2018. Systemets drift är mycket lik den för en motorcykel. Systemet inkluderar naturligtvis ABS-styrenheten, två sensorringar (en på framhjulet och en på bakhjulet), ett bromssystem med ABS-sensor och det finns till och med ett ABS-ljus på ratten. Dessa komponenter kan vara praktiska i två situationer.
- Den första situationen talar för sig själv. När cyklisten befinner sig på en hal eller dålig vägyta och plötsligt måste bromsa hårt, är chansen stor att cykeln glider. I en situation som denna är ABS naturligtvis perfekt. ABS ser till att bromstrycket styrs och optimeras, så att bromsverkan går smidigt och risken för fall minskas. Detta system kan träda i kraft om cyklisten cyklar i 6 km/t eller snabbare.
- Vid extrem bromsning, eller när vägen går neråt i en backe till exempel, finns det en chans att bakhjulet släpper från marken. För att minimera denna risk använder bakhjulet en frigöringskontroll. Detta håller bakhjulet fint på marken.
Säkrare på vägen
Men varför skulle tillverkarna vilja använda ett sådant system på sina cyklar? Allt har att göra med antalet olyckor som cyklister hade. Till exempel ökade antalet olyckor med elcyklar med 26 procent under de första månaderna av 2018 jämfört med 2017. I många av dessa olyckor kunde ett ABS-system ha hjälpt, hävdar Bosch. Enligt Bosch kan ett ABS-system hjälpa till att förebygga en olycka i 29 procent av fallen.
Hur går vi vidare?
År 2019 används systemet främst i premiumsegmentet. Varumärken som Haibike och KTM har utrustat ett antal av sina elektriska cyklar med detta system. Den stora frågan är naturligtvis om detta system kommer att vara lika framgångsrikt som ABS-enheterna i bilar och motorcyklar. Det är naturligtvis svårt att säga. Mycket kommer att bero på antalet olyckor som har förhindrats tack vare ABS-systemet. Vem vet om Europeiska unionen om några år kommer att göra systemet obligatoriskt för produktion av alla elektriska cyklar, som är fallet med bilar och motorcyklar med en kapacitet på 125 kubikmeter eller mer. Vi är i alla fall särskilt intresserade av denna utveckling!