Påverkan av dagens automotive trender för ACtronics och verkstäderna
Bilindustrin förändras snabbt. Elbilar, vätgasbilar, mer anslutning tack vare till exempel infotainment-system och fortsätter bara. Det är ingen överraskning att dessa ämnen också spelar en roll på arbetsplatsen. Som ett renoveringsföretag för elektroniska bildelar är dessa alla viktiga trender. Det är därför som vi i denna blogg delar några av våra förväntningar om framtida bilunderhåll.
Elbilar, hybridbilar eller vätgasbilar?
Det är uppenbart att bilparken förändras. Antalet hybridbilar i ett antal europeiska länder har ungefär fyrdubblats mellan 2014 och 2018, medan antalet helt elektriska bilar själv har ökat tiofaldigt mellan 2014 och 2019! Dessutom är vätgasbilen också på gång. Även om antalet fordon 2019 inte ännu är särskilt högt, är förväntningarna för den närmaste framtiden mycket höga. Olika märken har börjat producera denna typ av bil, som även kallas "framtida diesel" på grund av sin långa körradie.
Vilken typ av bil kommer vi att se mest på vägen om tio år, enligt ACtronics FoU-chef Edwin Lubbers, är svår att förutsäga. "Mycket kommer att bero på utbudet, försäljningspriserna och anläggningarna. Till exempel finns det för närvarande få bensinstationer där väte kan tankas. Kanske kommer det att bli helt annorlunda om några år och fler och fler vätgasbilar ses på vägen. Jag förväntar mig att mängden hybrid- och elfordon kommer att växa ännu starkare under de närmaste åren. Denna tillväxt kommer att förbättras ytterligare av en alltmer miljömedveten konsument och regeringen som leder detta. "
ACtronics följer denna utveckling med intresse. Edwin Lubbers: "Som ett renoveringsföretag är vi mycket beroende av efterfrågan på marknaden. Vi tittar ständigt på hur vi kan hjälpa verkstäder och trafikanvändare med våra renoveringslösningar. Dessa "nya bilar" kommer givetvis att spela en viktig roll i detta. "
Större batterier med högre spänning
Ett annat viktigt element i dessa "nya" energikällor är de stora batterierna som dessa bilar har. "På grund av deras stora effekt- och spänningsnivåer på 400 volt och högre är dessa mycket riskabla delar att bearbeta. För en tid sedan hade vi ett defekt batteripaket för att se hur exakt ett sådant batteri sätts ihop: enbart för att se hur tekniken fungerar så att vi kan lära av det och hjälpa kunden bättre. Det finns emellertid många faktorer som måste beaktas i förväg. Tänk på exempelvis storleken och vikten av ett sådant batteri. Naturligtvis krävs specialistkunskap för att arbeta säkert med dessa batteripaket, säger Edwin Lubbers."
Från motor till elektroniskt
Med bilar som i allt högre grad innehåller elektronik kommer detta att ha stor inverkan på underhållet som måste göras. "Där bensin och dieselmotorer fortfarande behöver bytas regelbundet är det naturligtvis inte nödvändigt med en elmotor. Och det är bara toppen av isberget. Fler och fler sensorer läggs till nya bilar som genererar en stor mängd data. Bilarna är således alltid i kontakt med en central punkt, så att tillverkaren kan berätta på förhand att en defekt är nära förestående. Denna förändring kommer därför att ha stor inverkan på verkstadsägare, avslutar Lubbers."
Har du en fråga om framtidens bil? Skicka gärna ett meddelande till oss!