DSG 6 DQ250 (02E)

Registrera dig för att se priser

DSG 6 DQ250 (02E) - Reparation av TCU’s
Genom att välja att se över denna del sparar du 11 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Diverse störningar gällande magnetventiler (N215 / N216 / N217 / N218 / N233 / N371)
  • Diverse störningar gällande givare
  • Växellådan växlar inte
  • Osmidig växling
  • P1740 / 18148 / 005952

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

website.custom_page.product.how_we_work.title_stock

website.custom_page.product.how_we_work.message_stock

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Reparation DSG 6 DQ250 (02E) Reparation

DSG står för Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gear. Faktum är att det är en robotiserad manuell växellåda. 02E är en 6-växlad version är en tvärgående växellåda med ett nominellt vridmoment på 250 Nm utrustad med en våtkoppling. DSG 6 används olika bilar i mellansegmentet i VAG-gruppen. Hur märker föraren att det finns problem med DSG-enheten? Skiftindikatorn i instrumentpanelen blinkar, DSG-enheten växlar inte ordentligt eller inte alls och fordonet rycker när det startas.

Diagnostisering

Teknikerna i verkstaden kan observera klagomål under en provkörning. Dessutom kan felkoder läsas ut med hjälp av en diagnos tester.

Även känd som

TCU står för Transmission Control Unit, även känd som automatisk växellåda TCM eller styrenhet. DSG står för Direktschaltgetriebe, 6 för antal kugghjul, bokstäverna DQ för tvärläge och nummer 250 för nominellt vridmoment. Styrenheten för denna DSG heter "Mekatronik".

Vanliga förekommande fel DSG 6

Klagomål som ofta uppstår är: DSG-växlar inte eller växlar dåligt, olika defekter i magnetventiler eller sensorer.

Felkoder

Vanliga förekommande felkoder på DSG 6 är:

  • P1740
  • P1813
  • P1814
  • P1815
  • P1818
  • P1819
  • P1820
  • P1823
  • P1824
  • P1825
  • P1828
  • P1829
  • P1830
  • P1833
  • P1834
  • P1835
  • P1838
  • P1839
  • P1840

Orsaker

Vibrationer och temperaturpåverkan orsakar att anslutningar och magnetventiler på kretskortet blir defekt.

Effekt på andra delar

En defekt DSG 6 TCU (mekatronik) kan orsaka att fordonet inte växlar bra eller inte växlar alls. Dessutom kan felkoder orsakas i olika andra styrenheter.

Risker

Vid en defekt DSG 6 TCU (Mekatronik) kommer bilen att inte växla ordentligt eller inte alls, så att bilen inte längre kan köras ordentligt.

Renovering

TCU DSG 6 genomgår alltid ett inträdesprov vid ankomsten. Under detta test kommer det att kontrolleras om kundens klagomål kan verifieras. Om klagomålen har observerats kommer TCU att genomgå revisionsprocessen. I slutet väntar det funktionella slut testet (EOL). Detta kontrollerar om klagomålen faktiskt har åtgärdats och huruvida TCU fungerar igen.

Information till montören

Anvisningarna från tillverkaren måste följas före demonteringen. Den långa sensorn är mycket känslig för skador. Ett transportpaket speciellt utvecklat av ACtronics är tillgängligt för leverans. Vänligen kontakta vår kundtjänst för detta.

Följ alltid tillverkarens instruktioner när du installerar TCU. Instruktioner skickas från ACtronics för att få TCU att fungera i bilen efter en renovering. Följ alltid instruktionerna. Radera befintliga felkoder och utför en grundinställning för DSG 6.

Kundrecensioner