ECU Magneti Marelli AW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Italienska bilar har ett rykte om att var svaga på den elektroniska sidan, frågan är om ryktet är förtjänt? Vi ser här på ACtronics alla möjliga bilmärken komma in och när det gäller antal, står Fiat inte ens i topp 5. Däremot kommer vi regelbundet i kontakt med tändningsproblem, framförallt hos de Fiatmodeller som har en Magneti Marelli IAW 5xx. Det visar sig, i alla fall med de här motorstyrdonen, att det finns en del svaga punkter men var sitter dem precis?

Vad är det som i de flesta fallen blir defekt?

Här kan vi vara korta och koncisa: det är kretsen som reglerar tändningen. ACtronics får in många motorstyrdon där motorerna har problem med misständningar på två utav de fyra cylindrarna. I en del fall är det bara ett par lödningar som har blivit defekta men ofta är det även ett antal andra komponenter som sitter monterade på PCB (kretskortet).

Orsaken till de här problemen ligger i en del av fallen i själva tändspolen. En äldre tändspolen har en tendens till att skicka tillbaka en spänningsökning efter att motorstyrdonet har skickat signaler. Tyvärr är det den här tillfälliga spänningsökningen svår att fånga. Det är inte helt fel att byta ut gamla tändspolar så fort den här störningen dyker upp. Det kan nämligen resultera i att ett ursprungligen helt motorstyrdon med tiden blir defekt…

ECU Magneti Marelli IAW uk

Spänningsökning är inte alltid orsaken till problem med tändningen. Vi ser mycket oftare att det är komponenter som har lossnat på det keramiska kretskortet och därmed inte längre har en fungerande förbindelse. Vi vågar inte fullt ut säga om omgivningen spelar en stor roll eller epoxylimmet som används är av en lägre kvalitet men som försiktighetsåtgärd har vi valt att återställa den här defekten med en annan metod. Vi berättar snart mer om det här.

Men innan vi glömmer det: det är naturligtvis intressant för montörer att veta vilka felkoder man kan härleda till de här defekterna. Listan är lyckligtvis kort:

  • P0351 Ignition Coil ‘A’ Primary/Secondary Circuit Malfunction
  • P0352 Ignition Coil ‘B’ Primary/Secondary Circuit Malfunction

Renoveringsprocessen

Naturligtvis vill alla veta hur vi hanterar de komponenter som har lossnat men vi börjar från början. Precis som många andra komponenter som ACtronics renoverar, börjar processen med förbehandling och entry-test: enheten öppnas och enheten kontrolleras omfattande för att upptäcka om det verkligen är ett problem med tändningen. Det skulle också kunna vara så att det faktiskt är en tändspole och inte motorstyrdonet som är defekt.

Så fort det är tydligt att det sitter en defekt i motorstyrdonet, kontrolleras alla trådarna från kontakten till kretskortet. De här trådarna kallar vi för förbindelser. Trots att vi kan se på internet att de här förbindelserna lödas om så fort man upptäcker ett avbrott, har vi valt att använda oss av Ultrasonic bonding. Den här tekniken kräver stor kunskap och det är nödvändigt att införskaffa dyrbar apparatur men vi kan ändå säga att vi är väldigt nöjda med att vi har valt den här metoden. Med Ultrasonic bonding läggs nämligen förbindelserna helt på nytt, precis som på en fabrik där nya enheten produceras. Det skapas ingen värme (till skillnad från lödning) och de nya förbindelserna har precis samma egenskaper som de ursprungliga. Eller ja, inte precis detsamma… Genom att välja tjockare trådar än från fabrikerna, görs produkter mer hållbar. Egentligen är ett renoverat motorstyrdon egentligen av bättre kvalitet än det ursprungliga.

Ofta kräver ett motorstyrdon mer än att man byter ut förbindelserna. Defekta komponenter behöver även bytas ut och allt som sitter löst, måste försiktigt fästas på nytt. Däri sitter utmaningen: komponenterna på det keramiska kretskortet är väldigt små och extremt känsliga. Att sätta lite lim på och trycka till är inte en lösning. Många av komponenterna kan till och med vid lätt beröring skadas! Att löda är inte heller en lösning då allt är så smått och känsligt. Hur går vi då tillväga?

Den delen av som styr tändningen, är ett bra exempel på en känslig komponent. Det ledande epoxylimmet som ska sitta har släppt och behöver återställas. Erfarenhet lär oss att ett nytt lager med epoxylim inte garanterar den kvalitet som ACtronics eftersträvar: det här kan fortsätta spöka i framtiden. Därför använder vi ett permanent (icke ledande) lim för att fästa komponenten ordentligt och så skapar vi ledande förbindelser på ett annat vis: genom att skapa extra förbindelser med Ultrasonic bonding. Tack vare den här metoden är vi inte beroende av eventuellt ledande lim och det är en fördel vi gärna utnyttjar när vi har apparaturen hemma. Det är ett steg som man med lödning aldrig skulle kunna utföra men det gör produkten mer tillförlitlig.

ECU Magneti Marelli IAW Testing

Att produkten därefter sätts ordentligt ihop och går igenom ett slut-test är något som ni säkert oftare har läst om men när det gäller slut-testen för den här produkten, har vi ett ess i ärmen: en Fiat Punto! Vi har hos ACtronics ett antal bilar stående för testning. Det här ger fördelen med att vi den renoverade produkten verkligen kan praktiskt testa enheten för specifika problem. Efter att vi har gjort ett simulerat slut-test, kan det hända att vi även testkör bilen med motorstyrenheten monterad.

Vi levererar alltid renoverade enheten i friläge (det engelska uttrycket ”virgin”). Det betyder att det inte finns någon nyckelkod sparad längre och att motorstyrenheten kan användas i vilken kompatibel bil som helst. Första gången som bilen startar, fångar motorstyrenheten upp nyckelkoden och sparar den. Efter första starten kan enheten endast användas i samma bil som den då sitter monterad i.

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM i detalj

I vår artikel över Delphi Delco Multec HSFI-2.x berättar vi vilka komponenter som finns i motorstyrenheten och vilka funktioner de har. Skulle ni vara intresserad av den här informationen, då rekommenderar vi att ni läser den här artikeln (ni kan hitta den på www.actronics.se.

När det är sagt: det finns även mycket att berätta över själva Magneti Marelli IAW 5xx. Visste du att den här motorstyrenheten också är monterad i motorcyklar så som Moto Guzzi och Ducati? Inte bara Ducati Monster S4 (2000-2010) utan även den nyare modellen Ducati 1198 (2009-2011) är utrustad med den här motormanagement systemet. Det här motorstyrdonet kan tydligen även fungera 2-cylindermotorer, även om det används speciella tekniker som Desmodromic.
Vidare är listan med fordon var vi kan hitta den här motorstyrenheten inte så överraskande:

  • Fiat Doblo 119 (2001-2009)
  • Fiat Panda 169 (2003-2012)
  • Fiat Palio 178 (1996-2012)
  • Fiat Strada 178E (1998-2006)
  • Fiat Seicento 187 (1998-2010)
  • Fiat Punto 188 (1999-2012)
  • Lancia Y 840A (1995-2003)
  • Lancia Ypsilon 843 (2003-2011)

Att den här styrenheten används i så många olika bilar och motorcyklar, ger en liten nackdel: det enorma antalet olika varianter som används. Den ena 59F går inte att växla ut direkt med en annan. Det här gäller för övrigt även 59M, 5AF och 5AM. För att ge er en idé över de möjliga varianterna, har vi satt ihop en lista över de befintliga 59Fs:

  • IAW 59F.BP
  • IAW 59F.BW
  • IAW 59F.E4
  • IAW 59F.E5
  • IAW 59F.ET
  • IAW 59F.M1
  • IAW 59F.M2
  • IAW 59F.M3
  • IAW 59F.M5
  • IAW 59F.M7
  • IAW 59F.P2
  • IAW 59F.P3
  • IAW 59F.P4
  • IAW 59F.SC
  • IAW 59F.ST
  • IAW 59F.VG

Var därför uppmärksam på att den korrekta motorstyrenheten används. I fallet med renovering utgör det här ingen fara: den ursprungliga enheten blir demonterad, renoverad och placeras därefter tillbaka. Tillochmed mjukvaruversionen förblir densamma. Däremot är det något att överväga när man tvivlar mellan renovering och att införskaffa en annan begagnad enhet.

Intressant att veta:

ACtronics kan leverera renoverade motorstyrenheten direkt från lager. Du får därmed snabb tillgång till en väl fungerande motorstyrenhet. Ni kan ta kontakt med vår kundtjänst för mer information och aktuell lagerstatus. Det skickas då direkt en motorstyrenhet ut till er. ACtronics arbetar i det här fallet med en pantavgift som ni får tillbakabetald efterhand som vi har fått tillbaka er gamla motorstyrenhet.

(De)montering av motorstyrenheten

Att ta ut motorstyrenheten är som tur är inte en komplicerad historia.

  • 1. Koppla bort batteripolen.
  • 2. Skruva lös bultarna.
  • 3. Ta ur kontaktstyckena till motorstyrenheten.
  • 4. Ta ur motorstyrenheten ur bilen.

ECU Magneti Marelli IAW

Även att montera enheten är normalt sett inte svårt:

  • 1. Montera motorstyrenheten i bilen med tillhörande bultar.
  • 2. Sätt i kontaktstyckena.
  • 3. Sätt fast batteripolen.
  • 4. Starta bilen. Lampan för startspärren ska sluta lysa efter 2 sekunder.

Skulle motorkontrollampan fortsätta att blinka konstant, då behövs följande procedur att utföras:
Låt först motorn stå på tomgång tills att den är på full arbetstemperatur. Gå då upp i varv till 5000 rpm och håll det här fast i tre sekunder. Låt därefter motorn gå fullständigt på tomgång i fem sekunder. Repetera de här två stegen totalt tre gånger. Härefter ska motorlampan sluta lysa. Inlärningsprocessen för motorstyrenheten är då fullständig.