TCU’s reparation

Under en TCU-reparation kan både elektroniska och mekaniska komponenter ses över. Den använder olika komponenter och är därför känslig för defekter och funktionsfel. ACTRONICS ser över elektroniska delar av transmissionsstyrenheter med egenutvecklade verktyg och utrustning. Reparationen av TCU / TCM är en ekonomisk och hållbar reparationslösning. 

TCU reparation

TCU’s reparation

Märke
Visa mer Visa mindre
Objektet hittades inte?
Begär offert nedan.
Eller ring oss på
Begär offert
Inga resultat funna
18 resultat 2 sidor
DSG 7 DQ200 (0AM) - TCU’s
DSG 7 DQ200 (0AM)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA) - TCU’s
Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT - TCU’s
Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Durashift (Ford & Mazda) - TCU’s
Durashift (Ford & Mazda)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Hittade du inte delen?

Begär en offert så letar vi efter en lämplig renoveringslösning tillsammans med dig.

Multitronic / Hytronic VL300  - TCU’s
Multitronic / Hytronic VL300

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Mercedes Benz Siemens FTC (722.7) - TCU’s
Mercedes Benz Siemens FTC (722.7)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Multitronic / Hytronic VL381F 8-speed   - TCU’s
Multitronic / Hytronic VL381F 8-speed

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Under en TCU-reparation kan både elektroniska och mekaniska komponenter ses över. Den använder olika komponenter och är därför känslig för defekter och funktionsfel. ACTRONICS ser över elektroniska delar av transmissionsstyrenheter med egenutvecklade verktyg och utrustning. Reparationen av TCU / TCM är en ekonomisk och hållbar reparationslösning. 

TCU reparation

Reparation av TCU’s

Fråga om en TCU?

Jag hjälper dig gärna!

0526-659209

Vad är en TCU?

TCU står för "Transmission Control Unit": en dator som bland annat styr växlingen av en halvautomatisk växellåda. TCU:n använder sensorer, ställdon och ECU:n för att styra bilens transmission. TCU:n använder sensorer för att mäta saker som ingångshastighet, utgående hastighet, kopplingstryck och vätsketemperatur.

TCU-defekt: diagnos

Det finns flera problem med TCU-enheter; det kan finnas både elektroniska och mekaniska defekter. Dessa problem är vanligast med en trasig TCU:

  • Hastighetssensorfel
  • Fel på växlingslägesgivare
  • Kortslutning i växellådan
  • Säkringen har gått
  • Helt elektroniskt fel på växellådan
  • Konstant 'F' på displayen
  • Bilen startar inte
  • Automatväxellådan växlar dåligt
  • Fel på magnetventiler
  • Växellådan växlar inte
  • Otrolig kopplingssekvens

Vanliga felkoder

Det här är de vanligaste felkoderna för TCU:n som kan repareras:

TCU felkoder

Reparerbar enhet

P0657

Mercedes-Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

P0562

DSG 7 DQ200 (0AM)

P1607

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

P0722

Multitronic / Hytronic VL300

P0810

Durashift (Ford och Mazda)

Een overzicht van alle TCU foutcodes

TCM bilmärken

DSG reparation

DSG:er representerar en betydande marknadsandel inom (halv)automatiska växellådor. Vanliga problem med DSG:er inkluderar olika sensorfel, dålig växling och fullständigt elektroniskt fel på växellådan. Reparationen av DSG är därför främst inriktad på översyn eller reparation av sensorer och ställdon. DSG-växellådan finns i olika bilar, som Volkswagen, Audi och Seat.

Testning och Reparation av TCU

Översyn av TCU är reparation av defekta sensorer och ställdon för TCU:n. Problem relaterade till halvautomatiska växellådor kan vara både elektroniska och mekaniska. Det gör en bra diagnos extra viktig. Om TCU:n faktiskt är problemet kommer sensorerna och ställdonen att repareras, återställas och återanvändas. Detta eliminerar behovet av att köpa nya delar, vilket gör reparation till en billig och hållbar reparationslösning.

Att testa en TCU är komplicerat eftersom det är en komplex enhet. För att kunna testa ordentligt har ACTRONICS utvecklat en specifik testuppsättning för varje TCU i sortimentet. Detta gör att vi kan kontrollera alla funktioner noggrant, ställa en korrekt diagnos och genomföra ett bra sluttest.

TCU reparation vs. ny TCU-enhet

Det är svårt att ange exakt vad det kostar att reparera en TCU på en bil, eftersom detta alltid beror på bilmärke och typ av bil. Kostnaden för översynen beror också på bilen, den specifika typen av transmissionsstyrenhet och den exakta defekten. Översyn är nästan alltid billigare än att köpa en ny del!

TCU reparation av ACTRONICS?

Har du en bil med en trasig TCU-enhet i ditt garage? Låt sedan ACTRONICS reparera bilens TCU! Du kan snabbt och enkelt starta en revisionsbegäran via vår hemsida. Med en reparation av ACTRONICS behövs inga nya delar. Detta gör vår översyn till en billig och hållbar reparationslösning.

  • Mer ekonomisk än en ny TCU-enhet
  • 2 års garanti på reparationen
  • Plug & play: du behöver inte programmera

Kontakt

TCU - FAQ

Vad gör en TCU?

TCU (Transmission Control Unit) styr den automatiska växellådan. Baserat på input från flera sensorer bestämmer TCU vilken växel som är bäst och när den ska växla.

Vilka typer av automatiska växellådor finns det?

Dessa automatiska växellådor är de vanligaste:
  • Planetväxelsats med momentomvandlare
  • Robotiserad manuell växellåda
  • Kontinuerlig växellåda
  • Dubbelkopplingsväxellåda

Vilka är symptomen på en defekt TCU?

Du kan känna igen en defekt TCU genom att inte längre kunna växla, inte växla smidigt och ologiskt växelval. Dessa problem orsakas av trasiga sensorer som inte längre överför korrekt information.

Kan du köra med en trasig TCU?

Ibland kan man fortfarande köra med en trasig Transmission Control Unit, men det är dåligt för bilen. Man kan tänka sig att felaktig växling eller körning i fel växel är skadligt för mekaniska delar, som motor och växellåda.