Motorstyrenheter reparation Bosch EDC16C34 PSA/Fiat

Registrera dig för att se priser

Mer än 5000 kunder betygsätter oss med 9,4!
Bosch EDC16C34 PSA/Fiat - Motorstyrenhet reparation
Genom att välja att se över denna del sparar du 0,65 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Diverse störningar på grund av kortslutning
  • Inlärning av EGR-systemet ej möjlig
  • Ingen signal till spridare
  • 5-voltskrets defekt
  • Jordningsfel
  • P0606 - PCM / ECM Processor Fault

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

Beställ från lager; imorgon i din verkstad

Snabbt och enkelt: beställ din del direkt från lager. Vi kräver en deposition som du får tillbaka så fort du skickat din defekta del till oss. Beställt före 16:00 på vardagar = levereras imorgon.

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Bosch EDC16C34 PSA/FIAT Reparation

Bosch EDC16C34 är ett motorstyrningssystem för dieselmotorer som används särskilt i PSI-gruppens 1,6 HDI-motorer. Vi hittar också denna i vissa Fiat-modeller. Hur märker föraren att han har ett problem med sin motorstyrenhet? Motorlampan (MIL) tänds i instrumentpanelen, det finns flera andra meddelanden i instrumentpanelen, bilen går i nödläge, bilen går inte jämt och motorn går inte längre på alla cylindrar.

Verkstads Diagnostisering

Fel på styrenheten kan konstateras i verkstaden med hjälp av en provkörning, avläsning av felkoder, mätning av live-data och kontroll av kablarna, matningsspänningar och jord. I synnerhet är det viktigt med att kontrollera de inkommande och utgående signalerna från styrenheten, eftersom det medför de flesta problem.

Felkoder EDC16C34

Titta på vår hemsida för alla märkesspecifika vanliga felkoder.

Orsaker till defekter?

På grund av yttre påverkan - ofta kortslutning i ledningar eller i komponenter - bränns jord-banorna på PCB.

Påverkan på andra komponenter

Ett fel i styrenheten kommer att ha stor inverkan på andra styrenheter i fordonet. Det är möjligt att motorn inte längre levererar någon effekt, går inte längre smidigt eller inte startar mer. Det kan också finnas fel i exempelvis ABS, TCU och instrumentpanelen.

Risker

En defekt styrenhet kan - beroende av påverkan från effekterna av den inre defekten - orsaka klagomål som att motorn inte startar, motorn går oregelbundet under körning, motorlampan (MIL) lyser (motorfel).

Renoveringslösning

Styrenheten genomgår alltid ett test vid ankomsten. Under detta test kommer det att kontrolleras om vi kan verifiera kundens klagomål. Om klagomålen har verifierats, kommer styrenheten att genomgå en renovering. I slutet väntar ett funktionstest (EOL), där kontrolleras huruvida klagomålen faktiskt har åtgärdats och huruvida styrenheten är helt återställd igen.

Information till mekaniker

Demontera alltid styrenheten enligt tillverkarens instruktioner. Ta alltid bort jordens [-] kontakt på batteriet innan styrenheten demonteras. Detta förhindrar skador som orsakas av kortslutning. Vissa motorstyrenheter är fasta med skjuvbultar. Var uppmärksam på utrymmet där styrenheten är monterad. Detta ska vara rent och fuktfritt. Ta bort löv och annat skräp från öppningar i vattenavrinningar.

Följ alltid tillverkarens anvisningar och instruktioner som tillhandahålls av ACtronics för att få styrenheten att fungera efter en renovering. Radera eventuella felkoder.

1. Log in or create an account

ACTRONICS works exclusively with car companies, brand dealers and specialists. You need an ACTRONICS account to place an order. Our customer service will assess whether your account is approved based on the information you have entered.

2. Find your part and create an order

Select your vehicle at the top of this page and choose the part number that you can read on the part. Can't read the OE number? Then select the option "OE number is not in the list" on this page. Can't find the part? Then request a quote.

3. Enter your diagnostic information and order details

When you register a revision order, we ask for more information about your diagnosis, such as your observations and/or an error code. This helps us to carry out the revision. After this, you choose your shipping and payment preference and start the order.

4. Packing & shipping

Make sure the part is securely packed so that it is not damaged during transport. Have you chosen our pick-up service? Then we will ensure that the part is picked up from you. This happens on working days (between 08:00 and 18:00) often within a few hours. Have you chosen to ship it yourself? Then bring the package to a parcel point near you. In both cases, you will receive instructions from our customer service.

5. We test the part

We test and inspect your part as soon as it arrives with us. Then we start the revision. Sometimes our test shows something different than the diagnostic information. In that case, we will contact you and share our findings and diagnosis. We only charge test costs for this and no revision costs.

6. We revise the part

Our specialists revise your part. You will receive updates so that you are always aware of the status of your order. If your part has successfully passed our final test, we will ship it to you. If necessary, we will provide additional workshop instructions and tips.