Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation

Registrera dig för att se priser

Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation - Reparation av TCU’s
Genom att välja att se över denna del sparar du 1 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Felmeddelande gällande hastighetsgivare - Felkod: 0717, 0718, 0722, 0723, 2200, 2201, 2204, 2205, 2206,2207, 2767, 2768; Bilen hamnar i nödläge.
  • P0705 – Transmissionsräckvidd givare kretsfel.

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

website.custom_page.product.how_we_work.title_stock

website.custom_page.product.how_we_work.message_stock

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Låt oss reparera en 7G-Tronic (722.9) TCU

7G-Tronic finns på de flesta Mercedes-fordon och motsvarar DSG-mekatronik för fordon från Volkswagen-koncernen. 7G-Tronic introducerades först 2003 på alla Mercedes-modeller med 8-cylindrar som hade en sjuväxlad växellåda. Eftersom den var lätt och pålitlig lades TCU och växellåda snart till vissa 6-cylindriga dieselmotorer också. Trots att den används som en sjuväxlad växellåda har 7G-Tronic faktiskt nio växlar - sju växlar och två backväxlar. De två backväxlarna introducerades för att ge bilen en enklare och bekvämare körning vid användning av back.

Vanliga fel och felkoder

7G-Tronic är placerad på ventilhuset inuti växellådan, det kommer sannolikt att stöta på långa perioder av intensiv värme som kan byggas upp i växellådan. På grund av detta är det troligt att TCU kan utveckla olika typer av fel över tiden, vilket gör att fordonet lider av:

  • Fordonet startar inte
  • Dålig eller oförmögen att byta växel
  • Plötslig förlust av drivkraft vid körning
  • Kopplingen slirar

Dessa fel kan orsakas av en serie olika felkoder, som kan inkludera:

  • Y3/8N1 – Turbinvarvtalsgivare
  • P0717 - Signalen från komponent Y3 / 8n1 (turbinhastighetssensor (VGS)) är inte tillgänglig
  • P0718 - Komponent Y3/8n1 (turbinhastighetssensor (VGS)) är defekt
  • Y3/8N2 – Intern hastighetssensor
  • P2200 - Signalen från komponent Y3 / 8n2 (intern hastighetssensor (VGS)) är inte tillgänglig
  • P2201 - Komponent Y3 / 8n2 (intern hastighetssensor (VGS)) är defekt
  • P2767 – Signalen från komponent Y3/8n2 (intern hastighetssensor (VGS)) är inte tillgänglig
  • P2768 - Komponent Y3 / 8n2 (intern hastighetssensor (VGS)) är defekt. Andra felkoder för intern hastighetssensor: P2204, P2205, P2206, P2207
  • Y3 / 8N3 - Utgångshastighetssensor
  • P0722 - Utgångshastighetssensor Ingen signal
  • P0723 - Utgångshastighetssensor (VGS) är defekt
  • Y3/8S1 – Sensor för överföringsområde
  • P0705 - Fel på överföringsområdessensorkretsen
  • P2716 - Tryckkontrollmagnet "D" elektrisk

Renoveringsprocess

När du skickar in 7G-Tronic behöver vi bara TCU-plattan och inte (metall)ventilhuset som den också är fäst på. Vi kommer alltid att testa TCU på en växellåda för att simulera enheten som den är på fordonet. Genom att testa det först kan vi bekräfta om vi kan hitta de rapporterade felen med enheten.

Om vi hittar fel på TCU:n kommer vi att genomföra en fullständig renovering av enheten. Vi kommer alltid att följa detta med ett End of Line (EOL) test som gör att vi kan godkänna att renoveringen har löst alla rapporterade fel.

Andra potentiella fel

Det har varit känt att fel på andra ställen på fordonet kan ge samma eller liknande fel som 7G-Tronic. Vi kommer alltid att föreslå tekniker att slutföra fullständig testning innan vi skickar någon enhet till oss, vilket bör inkludera - fullständig diagnoskontroll, kontroll av trasiga eller korroderade ledningar, felaktiga sensorer eller mekaniska skador på själva växellådan. Om du anser att 7G-Tronic är felaktig, fortsätt och fyll i beställningsformuläret för renovering.

Kundrecensioner