Delar i elbilar och hybridbilar

Hybrid- och elbilar innehåller många olika delar än en bil med enbart förbränningsmotor. I helt eldrivna bilar hittar du inte längre delar som tändstift, kolvar, avgassystem, kopplingar, ventiler och andra rörliga delar alls. Den största skillnaden jämfört med ICE är förstås elmotorn, som får sin energi från ett batteripaket. Men vad händer om en avancerad elektronisk komponent lider av problem? Då kanske vi har lösningen för dig!

Delar i elbilar och hybridbilar

Hållbarhet


I en värld där vi (måste) handskas mer och mer medvetet med råvaror och den CO2 som släpps ut under utvinningen av dem, är revision det perfekta alternativet till nytt. När allt kommer omkring, varför skulle du byta ut en defekt del mot en ny, medan den defekta förmodligen fortfarande kan repareras? Alla komponenter utsätts för intensiva tester för att säkerställa optimal prestanda under alla förhållanden. Renovering stimulerar den cirkulära ekonomin och tillsammans begränsar vi avfallsströmmen av elektroniska komponenter, utan att kompromissa med kvaliteten.

Stark CO2-minskning och stimulering av cirkulär ekonomi
2 års garanti på reparationen
Renoverad enligt högsta kvalitetskrav

Erbjuda (H)EV-del för revision?

Begär en offert nu

Rätt att reparera


De senaste åren har rörelsen som stödjer Rätten att reparera växt. Rätt till reparation är en filosofi där både företagsmarknaden och konsumenter får möjlighet att fritt reparera (elektroniska) apparater och andra varor vid mekaniska eller tekniska fel. Det finns fyra pelare som är viktiga i rätten att reparera, nämligen:

  • Apparaten ska vara utformad på ett sådant sätt att reparationer kan utföras
  • Reparationer bör inte hindras av (krypterad) mjukvaruprogrammering
  • Tillverkare måste ge tillgång till originalreservdelar och verktyg som behövs för att reparera enheten
  • En anordnings reparationsbarhet måste tydligt meddelas av tillverkaren

Delar i elbilar och hybridbilar

❝Nya delar med hög prislapp gör reparationer extra intressant❞

— VD ACTRONICS —

Delar i elbilar och hybridbilar

Prisfördel


Eftersom vi kan arbeta med ett revisionsorienterat tillvägagångssätt och endast byta ut komponenter som är defekta (på kort sikt) är priset på en renoverad del avsevärt lägre än en ny del. Kostnaderna för nya elektroniska komponenter ökar på grund av en ökande grad av komplexitet. Prisskillnaden mellan renoverade och nya delar kommer därför att fortsätta växa. Så här fortsätter vi att köra tillsammans överkomligt och du kommer längre med revision!

(H)EV delar för vilka ACTRONICS har revisionslösningar

Toyota batterimodul

Toyota batterimodul

Denna dator är den viktigaste elektroniska komponenten i batteripaketet till Toyota Prius. Delen styr batteriet! Modulen signalerar till övriga styrenheter om den är defekt, för att förhindra skador på batteripaketet.

Används bland annat i:

Toyota Prius XW

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

Tesla (17" pekskärm) MCU

Tesla (17' pekskärm) MCU

Om du ber den genomsnittlige medborgaren att nämna 5 saker om Tesla, kommer denna del definitivt att ingå i den här listan. MCU:n är Teslas Media Control Unit. Du kan styra bilens infotainmentsystem via denna stora skärm, som är centralt placerad i instrumentbrädan.

Används bland annat i:

Tesla Model S

Tesla Model X

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

Volkswagen BMS

Volkswagen BMS

Denna BMS, även kallad JX1, har tre huvuduppgifter. Dessa är batteriskydd för att hålla sig inom säkra marginaler, övervaka att batteripaketet laddas ordentligt och optimera batteriets livslängd och kapacitet.

Används bland annat i:

Volkswagen Jetta Hybrid

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

Volkswagen virtuell cockpit

Volkswagen virtuell cockpit

Förutom den analoga instrumentpanelen fanns Golf VII även med en digital instrumentbräda. Detta digitala kluster är känt hos Volkswagen som Virtual Cockpit eller Digital Cockpit. Detta tillval ger Golf det extra moderna utseendet.

Används bland annat i:

Volkswagen Golf 7

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

OBC batteriladdare (VAG)

OBC batteriladdare (VAG)

Denna OBC-batteriladdare har utvecklats av VAG-gruppen för Volkswagen e-Golf och Audi Q7 e-tron. Växelström omvandlas till likström så att den kan lagras i bilbatteriet. Felkod P33E100 kan orsakas av denna del.

Används bland annat i:

Audi Q7 4M

Volkswagen e-Golf

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

Tesla inbyggd laddare

Tesla inbyggd laddare

När en Tesla är ansluten till ström försörjer denna växelström bilen. Batterier lagrar energi som likström. Den inbyggda laddaren omvandlar växelström till likström så att den kan lagras i batteriet.

Används bland annat i:

Tesla Model S

Tesla Model X

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

Renault Inverter PEB

Renault Inverter PEB

Renault utvecklade PEB-växelriktaren för sin hybridmotor. PEB står för Power Electronics Block och är monterad ovanpå motorn. PEB driver de tre huvudspelen och omvandlar 400 volts växelström till 12 volt likström.

Används bland annat i:

Renault Kangoo

Renault Zoe

Erbjuda denna del för revision?

Vänligen kontakta oss direkt.

Är din (H)EV-del inte listad?

Begär offert omgående