DSG-reparation

Vår specialiserade reparation garanterar en grundlig inspektion, utbyte av slitagekänsliga delar och återställande av original fabrikskvalitet. Vanliga problem med DSG-automatlådor är sensorfel, dålig växling och fullständigt elektroniskt fel på växellådan. Reparationen fokuserar därför huvudsakligen på att reparera sensorer och ställdon i den mekatroniska delen.

Märken

Audi

Cupra

Seat

Skoda

VW/Volkswagen

5 resultat 1 sida
 - TCU’s
DSG 7 DQ380 / DQ381 Bosch (0DE / 0GC)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

 - TCU’s
DSG 7 DQ200 (0AM)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

 - TCU’s
DSG 7 DQ200 (0AM) 0AM 927 769 G version

TCU’s

Registrera dig för att se priser

 - TCU’s
DSG 7 DQ200 (0AM) 0AM 927 769 K version

TCU’s

Registrera dig för att se priser

 - TCU’s
Automatic gear selector VAG DSG (MQB)

TCU’s

Registrera dig för att se priser

Finns inte eran enhet?

Begär en offert så samarbetar vi med dig för att hitta en lämplig reparationslösning.

DSG-diagnos: defekter och funktionsfel

Även om en DSG-växellåda levererar imponerande prestanda kan den utveckla funktionsfel vid intensiv användning eller otillräckligt underhåll. En snabb reparation kan förhindra eller lösa många av dessa funktionsfel.

1. Problem med växling

  • Hackande eller ryckig växling
  • Långsam eller fördröjd respons vid acceleration
  • Plötslig växling, osannolik växlingssekvens

2. Slirande koppling

  • Särskilt märkbar vid lägre varvtal eller vid ivägkörning
  • Kan tyda på slitna kopplingslameller eller förorenad olja

3. Mekatronikdefekter

  • Mekatroniken är DSG:ns elektroniska hjärna
  • Fel i denna kan leda till felkoder, fel eller kärvning av växlar
  • Kortslutning i växellådans styrenhet

4. Olje- och temperaturproblem

  • Föråldrad eller förorenad olja kan störa driften
  • Överhettning kan skada interna komponenter

5. Felmeddelanden på instrumentbrädan

  • Varningslampor som indikerar transmissionsproblem
  • Felkoder som måste läsas av med diagnostisk utrustning
  • Fel på magnetventiler
  • Olika sensorfel

6. Långsam respons vid backväxling eller parkering

  • Detta kan tyda på problem i mekatroniken eller hydraulisk tryckuppbyggnad
  • Fullständigt elektroniskt fel i växellådan

Vanliga problem

  • Kortslutning i växellådans styrenhet och/eller Säkring trasig
  • Fullständigt elektroniskt fel i växellådan
  • 005636/P1604 - Intern styrmodul: Fel på utgångsdrivrutinens IC
  • 16946/P0562/001378 - För låg systemspänning
  • Intern läcka: P17BF - Överbelastningsskydd för hydraulpumpsystemet
  • P189C/006300 - Funktionsbegränsning på grund av otillräcklig tryckuppbyggnad

Direktkontakt med ACTRONICS

DSG - FAQ

Vad är en DSG?

En DSG är en automatisk växellåda med flera kopplingar. Eftersom det finns flera kopplingar är nästa växel alltid redo. Du växlar alltså snabbare än med manuell växellåda eller annan typ av automatlåda.

Vilka bilmärken använder DSG-automatik?

DSG-automatlådan utvecklades av Volkswagen-koncernen. Det innebär att alla bilmärken som tillhör denna grupp kan använda en DSG-växellåda. Exempel på bilmärken med DSG automatlåda är: Volkswagen, Audi, Bentley, Lamborghini, Skoda, Seat, Cupra, Porsche, Scania och MAN.

Trasig DSG, hur märker man?

Om DSG-växellådan är trasig kommer du att märka detta när bilen växlar och accelererar:
  • Dålig växling vid höga varv
  • Onödiga nedväxlingar vid acceleration
  • Växlar för tidigt eller för sent
  • Långsam acceleration

Kan du köra med en trasig DSG?

Det är oklokt att fortsätta köra med en trasig DSG. En DSG-växellåda är en dyr del, så att reparera den är alltid billigare än att köpa en ny del. Det gör det extra viktigt att leta efter fel och felkoder i tid och hitta en lösning.