Det är så biltillverkarna svarar på den globala chipbristen

Det har nu blivit tydligt att biltillverkarna har reagerat lite för kortsiktigt på effekterna av covid-19-pandemin. Att avbryta stora beställningar av mikrochips var trots allt inte klokt. Men det löser förstås inte så mycket att fortsätta gnälla om det i evighet. Så det är hög tid för lite kreativa lösningar.

BMW

BMW väljer därför att tillfälligt leverera ett antal modeller utan pekskärm. Istället placeras ett lite mindre lyxigt navigationssystem som kan manövreras med pekplatta/vridknapp bredvid växelspaken (iDrive). Alltså i princip systemet som alltid har funnits i BMW för pekskärmen. Dessutom har systemet fortfarande röststyrning, så som tur är är det inte riktigt lätt.

Dessutom är BMW Backup Assistant tillfälligt otillgänglig. Du kommer därför bara att behöva göra det själv, precis som bönderna. Vilken fattigdom...

Cadillac

Cadillac har också tittat kritiskt på de senaste tekniska prylarna och bestämde sig, trots att toppmodellerna av Escaladen, måste klara sig utan Super Cruise ett tag. (= Tesla Autopilot utan namnet 'Tesla Autopilot') Super Cruise kan nu kontrolleras igen i beställningslistorna, men Cadillac angav att längre leveranstider gäller för de nya beställningarna.

Chevrolet

Hos Chevrolet är skadorna begränsade till bristen på HD-radio, allt annat förblir detsamma. Eftersom en vanlig radio precis är monterad och kunden får 50 € rabatt på köpet, kommer nog många kunder inte att oroa sig för detta.

Men... tyvärr var Chevrolet tvungen att gå tillbaka på detta löfte. Från och med den 15 november 2021 kommer de flesta stadsjeepar och pickuper också att behöva klara sig utan uppvärmda och ventilerade säten. Åh, och både den uppvärmda ratten och trådlös laddning för din mobiltelefon försvinner också från slutet av november. Ersättningen för detta kan vara upp till 500 €. Eftermontering verkar därför inte vara ett alternativ hos Chevrolet.

Och listan verkar bara bli längre: Cylinderavaktivering på V8-modellerna är inte längre tillgänglig, liksom start-stopp-systemet. Om det blir några fler ändringar från General Motors kommer vi att lägga upp dem här också.

Ford

Ett antal Fords från fabriken i Turkiet levereras tillfälligt utan navigationssystem, men under första halvåret 2022 kommer de fortfarande att kunna eftermonteras. Dessutom är nya Ford Puma särskilt drabbad av spånbristen: Funktioner som helljusassistans, filhållning, filbytesvarning, bromsassistans, fotgängarigenkänning och bakre parkeringssensorer saknas tillfälligt. Ford Puma förlorar också tillfälligt sina 5 stjärnor i Euro NCAP säkerhetstest. Kunden kan välja mellan rabatt eller skjuta upp beställningen.

Mercedes-Benz

De flesta Mercedes-Benz modeller (särskilt AMG) är proppfulla med all slags elektronik. Chipbristen slår hårt mot märket från Stuttgart. Tillval som trådlös laddning, en automatiskt öppningsbar baklucka, LED-strålkastare och alla typer av ljudrelaterade extrafunktioner finns för närvarande i begränsad omfattning. Detta försenar också den nuvarande produktionen avsevärt. Många modeller levereras därför senare än förväntat. Mercedes-Benz ger därför inte längre ett tydligt leveransdatum för nya beställningar.

Peugeot

Den populära Peugeot 308 måste tillfälligt klara sig utan den vackra Virtual Cockpit. Tillfälligt endast tillgänglig med analoga händer. Dessutom pressas chips främst internt: de bästsäljande modellerna har företräde framför de mindre populära typerna inom sortimentet.

Porsche

Det lät så vackert i baren på ett femstjärnigt lyxhotell: "Min Porsche har 18-vägs justerbara säten." Tyvärr kommer framtida Porsche-ägare att behöva klara sig utan denna lyx ett tag: alternativet är tillfälligt otillgängligt på modeller som Macan. Den elektriskt justerbara rattstången är också tillfälligt otillgänglig. Men detta alternativ byggs senare in hos återförsäljaren, så fattigdomen är tillfällig.

Tesla

Vi behöver nog inte förklara längre att det alltid är lite annorlunda hos Tesla än hos traditionella biltillverkare. Så istället för att på ett snyggt sätt låta sina kunder veta vilka alternativ som är tillfälligt otillgängliga, levererar Tesla helt enkelt bilar utan vissa alternativ. Så observera: Tesla ger inte längre svankstöd i passagerarsätet och USB-C-anslutningarna på baksidan av mittkonsolen är också otillgängliga på obestämd tid. Eftersom endast en typ av mittkonsol tillverkas finns tyvärr hålen där.

Volvo

Det måste ha varit en tuff diskussion på Volvos huvudkontor: Kan ett varumärke känt för säkerhet leverera modeller utan vissa säkerhetsdetaljer? De var dock tvungna att välja att tillfälligt leverera XC60 utan Driver Awareness-paketet. Till skillnad från Ford Puma får Volvo XC60 behålla sina 5 stjärnor i Euro NCAP-testet, eftersom alternativ som döda vinkeln och varning för korsande trafik faller utanför de minsta aktiva säkerhetssystem som krävs för ett 5-stjärnigt betyg.