- Hem
- Motorstyrenhet
- Bosch EDC16C9 ECU
Motorstyrenheter reparation Bosch EDC16C9
Registrera dig för att se priser
Vanliga problem
- Bilen startar ej
- Ingen kommunikation med styrdon
- Ingen CAN-buskommunikation
- Totalt haveri
- 5-voltskrets defekt
- Diverse fel
Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst
Beställ från lager; imorgon i din verkstad
Snabbt och enkelt: beställ din del direkt från lager. Vi kräver en deposition som du får tillbaka så fort du skickat din defekta del till oss. Beställt före 16:00 på vardagar = levereras imorgon.Hur vi jobbar
Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.Bosch EDC16C9 ECU reparera?
Bosch EDC16C9 ECU finns i bilar med dieselmotorer av olika märken, som Opel och Fiat. Bokstäverna 'EDC' står för 'Electronic Diesel Control'. Det senare "C" i typbeteckningen står för "Common Rail". Denna typ av ECU kan därför styra motorer som använder Common Rail-teknik. Tyvärr ser vi ibland defekter med dessa ECU:er. Dessa fel är ganska specifika för denna typ av ECU.
Defekter och orsaker till EDC16C9
Det första klagomålet vi ofta stöter på är att man inte svarar på gaspedalen, ofta tillsammans med felkoderna P1120 och P1122. Orsaken kan hittas på kretskortet i ECU:n. Sprickor på olika komponenter säkerställer att ECU:n regelbundet har fel på en eller flera funktioner. ACTRONICS har en översynslösning för detta problem. Dessutom är problem med kylfläkten också vanliga. Detta styrs av ECU:n, så även om det verkar vara kylfläkten, kontrollera alltid styrningen från ECU:n. I många fall är ECU:n felaktig.
Ett annat fel i ECU:n är att bromspedalsignalen inte kommer fram. Denna signal är nödvändig för flera funktioner, som att styra gasreglaget, och kan därför orsaka stora problem. Orsaken till detta problem måste verkligen hittas i ECU:n och inte i själva bromspedalen.
Dessutom är det också möjligt att injektorer inte är kontrollerade, också en defekt som orsakas av ECU:n. ECU:n innehåller drivenheter för injektorerna. Och om de inte fungerar kan det till och med vara så att bilen inte startar alls. Vi hör också oftare klagomål på innehållande och avhopp. Men klagomålet "startar inte" behöver inte nödvändigtvis vara orsakat av en felaktig styrenhet för injektorerna. Om kommunikation med ECU inte heller är möjlig, så finns problemet någon annanstans i ECU:n, nämligen i den centrala hjärnan (processor, minne, etc.).
Ett annat (också mycket specifikt) klagomål med denna ECU är en för låg batterispänning i livedata via OBD-porten. Denna defekt, särskilt vanlig med Opel, utlöser också felkoden P0560 eller P0562. I många fall är batteriet dock bara bra: orsaken till detta problem ligger egentligen i ECU:n.
Slutligen en kommentar om P0404, med hänsyn till EGR:n: Om denna inte går att radera finns det en chans att en kortslutning har uppstått i styrningen av EGR-ventilen. ACTRONICS kan enkelt reparera detta problem, men kontrollera alltid EGR-ventilen innan den reparerade ECU:n byts ut. En defekt EGR-ventil kan orsaka kortslutning igen.
Tips:
I händelse av ett eventuellt defekt i ECU:n är det viktigt att ställa en korrekt diagnos för att säkerställa att defekten orsakas av ECU:n. Problemen har inte alltid att göra med en felaktig ECU, utan kan också orsakas av felaktiga sensorer.
EDC16C9 ECU reparera?
Vill du få en EDC16C9 eller annan ECU reparerad? Du kan snabbt och enkelt skicka in en beställning via vår hemsida. Vi har även ett omfattande översynsprogram för andra ECU:er. Är du en privatperson och har du problem med din ECU? Kontakta sedan en bilverkstad i ditt område och fråga om de kan utföra en översyn via ACtronics. Renovering är många gånger billigare än ny, samtidigt som kvaliteten är minst lika bra!
0 281 011 381
0 281 011 448
0 281 011 556
0 281 011 616
0 281 011 667
0 281 011 668
0 281 011 669
0 281 011 816
0 281 011 817
0 281 011 912
0 281 011 913
0 281 011 914
0 281 011 915
0 281 011 943
0 281 011 970
0 281 012 122
0 281 012 123
0 281 012 247
0 281 012 532
0 281 012 533
0 281 012 534
0 281 012 548
0 281 012 549
0 281 012 694
0 281 012 709
0 281 012 710
0 281 013 225
0 281 013 408
0 281 013 409
0 281 013 515
0 281 013 807
0 281 014 643
12992628
12992629
12992634
12992636
55 198 054
55 198 055
55 202 384
55189629
55189630
55189631
55189923
55189924
55189925
55189926
55189927
55193967
55193968
55194299
55197150
55197152
55198920
55198921
55198922
55202383
55205632
55205633
55208133
55354770
55534770
55556261
55556262
55556829
55558457
55560810
55561909
55563326
55563967
6235365
8973698461
8973729170
8973729171
8973785710
8973785711
8973785712
8980135190
8980741541
98074154
1. Log in or create an account
ACTRONICS works exclusively with car companies, brand dealers and specialists. You need an ACTRONICS account to place an order. Our customer service will assess whether your account is approved based on the information you have entered.
2. Find your part and create an order
Select your vehicle at the top of this page and choose the part number that you can read on the part. Can't read the OE number? Then select the option "OE number is not in the list" on this page. Can't find the part? Then request a quote.
3. Enter your diagnostic information and order details
When you register a revision order, we ask for more information about your diagnosis, such as your observations and/or an error code. This helps us to carry out the revision. After this, you choose your shipping and payment preference and start the order.
4. Packing & shipping
Make sure the part is securely packed so that it is not damaged during transport. Have you chosen our pick-up service? Then we will ensure that the part is picked up from you. This happens on working days (between 08:00 and 18:00) often within a few hours. Have you chosen to ship it yourself? Then bring the package to a parcel point near you. In both cases, you will receive instructions from our customer service.
5. We test the part
We test and inspect your part as soon as it arrives with us. Then we start the revision. Sometimes our test shows something different than the diagnostic information. In that case, we will contact you and share our findings and diagnosis. We only charge test costs for this and no revision costs.
6. We revise the part
Our specialists revise your part. You will receive updates so that you are always aware of the status of your order. If your part has successfully passed our final test, we will ship it to you. If necessary, we will provide additional workshop instructions and tips.
da
de
en
es
fr
it
nb
nl
pt
fi