Bosch EDC16C9

Registrera dig för att se priser

Bosch EDC16C9 - Reparation av Motorstyrenhet
Genom att välja att se över denna del sparar du 1 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Bilen startar ej
  • Ingen kommunikation med styrdon
  • Ingen CAN-buskommunikation
  • Totalt haveri
  • 5-voltskrets defekt
  • Diverse fel

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

website.custom_page.product.how_we_work.title_stock

website.custom_page.product.how_we_work.message_stock

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Bosch EDC16C9 ECU reparera?

Bosch EDC16C9 ECU finns i bilar med dieselmotorer av olika märken, som Opel och Fiat. Bokstäverna 'EDC' står för 'Electronic Diesel Control'. Det senare "C" i typbeteckningen står för "Common Rail". Denna typ av ECU kan därför styra motorer som använder Common Rail-teknik. Tyvärr ser vi ibland defekter med dessa ECU:er. Dessa fel är ganska specifika för denna typ av ECU.

Defekter och orsaker till EDC16C9

Det första klagomålet vi ofta stöter på är att man inte svarar på gaspedalen, ofta tillsammans med felkoderna P1120 och P1122. Orsaken kan hittas på kretskortet i ECU:n. Sprickor på olika komponenter säkerställer att ECU:n regelbundet har fel på en eller flera funktioner. ACTRONICS har en översynslösning för detta problem. Dessutom är problem med kylfläkten också vanliga. Detta styrs av ECU:n, så även om det verkar vara kylfläkten, kontrollera alltid styrningen från ECU:n. I många fall är ECU:n felaktig.

Ett annat fel i ECU:n är att bromspedalsignalen inte kommer fram. Denna signal är nödvändig för flera funktioner, som att styra gasreglaget, och kan därför orsaka stora problem. Orsaken till detta problem måste verkligen hittas i ECU:n och inte i själva bromspedalen.

Dessutom är det också möjligt att injektorer inte är kontrollerade, också en defekt som orsakas av ECU:n. ECU:n innehåller drivenheter för injektorerna. Och om de inte fungerar kan det till och med vara så att bilen inte startar alls. Vi hör också oftare klagomål på innehållande och avhopp. Men klagomålet "startar inte" behöver inte nödvändigtvis vara orsakat av en felaktig styrenhet för injektorerna. Om kommunikation med ECU inte heller är möjlig, så finns problemet någon annanstans i ECU:n, nämligen i den centrala hjärnan (processor, minne, etc.).

Ett annat (också mycket specifikt) klagomål med denna ECU är en för låg batterispänning i livedata via OBD-porten. Denna defekt, särskilt vanlig med Opel, utlöser också felkoden P0560 eller P0562. I många fall är batteriet dock bara bra: orsaken till detta problem ligger egentligen i ECU:n.

Slutligen en kommentar om P0404, med hänsyn till EGR:n: Om denna inte går att radera finns det en chans att en kortslutning har uppstått i styrningen av EGR-ventilen. ACTRONICS kan enkelt reparera detta problem, men kontrollera alltid EGR-ventilen innan den reparerade ECU:n byts ut. En defekt EGR-ventil kan orsaka kortslutning igen.

Tips:

I händelse av ett eventuellt defekt i ECU:n är det viktigt att ställa en korrekt diagnos för att säkerställa att defekten orsakas av ECU:n. Problemen har inte alltid att göra med en felaktig ECU, utan kan också orsakas av felaktiga sensorer.

EDC16C9 ECU reparera?

Vill du få en EDC16C9 eller annan ECU reparerad? Du kan snabbt och enkelt skicka in en beställning via vår hemsida. Vi har även ett omfattande översynsprogram för andra ECU:er. Är du en privatperson och har du problem med din ECU? Kontakta sedan en bilverkstad i ditt område och fråga om de kan utföra en översyn via ACtronics. Renovering är många gånger billigare än ny, samtidigt som kvaliteten är minst lika bra!

Kundrecensioner