- Hem
- Motorstyrenhet
- Bosch EDC16CP33
Motorstyrenheter reparation Bosch EDC16CP33
Registrera dig för att se priser
Vanliga problem
- 5-voltskrets defekt
- Jordningsfel
- DF107 / DF038 / P062F - Internal Control Module EEPROM Error
- P0606 - PCM / ECM Processor Fault
Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst
Beställ från lager; imorgon i din verkstad
Snabbt och enkelt: beställ din del direkt från lager. Vi kräver en deposition som du får tillbaka så fort du skickat din defekta del till oss. Beställt före 16:00 på vardagar = levereras imorgon.Hur vi jobbar
Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.Bosch EDC16CP33 ECU | Reparation för 2.0 DCI / CDTI motordator
Det är ingen hemlighet att Nissan, Opel och Renault har samarbetat vid vissa tillfällen tidigare. Under perioden mellan cirka 2006 och 2012 arbetade de tillsammans för att utveckla 2-liters DCI / CDTI-motorn. Du känner igen den här dieselmotorn på motorkoden M9R780. För att driva denna motor knackade denna tillfälliga allians på Boschs dörr. De utvecklade i sin tur EDC16CP33 ECU. Den används i stor utsträckning i bland annat Opel Vivaro och Renault Trafic. För de riktiga teknikerna bland oss som undrar vad dessa bokstäver och siffror står för:
- EDC: Elektronisk dieselkontroll
- 16: Detta säger något om generationen av Bosch ECU, den 16:e generationen i det här fallet
- CP: C:et i det här fallet står för Common Rail, medan P:et står för Piezo. Injektorerna är försedda med en piezoelementstyrning. Motståndet med denna ECU är mycket högt (+/- 180 kohm). Detta gör att injektorerna kan växla snabbare, vilket gör att fler injektioner kan ske.
- 33: I detta fall står det för den specifika modellen inom ECU-linjen
För vilka funktionsfel har ACTRONICS en reparationslösning?
- UCH2-lampan tänds kontinuerligt
- Fel i 5-voltskretsen (är bara 4 volt)
- Flera jordspår är defekta
- P062F - Kontrollenhetens interna EEPROM-fel
- P0606 - Kontrollenhetens interna EEPROM-fel
- DF038 / DF107 - Kontrollenhetens interna EEPROM-fel
Reparationslösning för Bosch EDC16CP33 ECU hos ACTRONICS
ACTRONICS erbjuder en hållbar och kostnadseffektiv reparationslösning för felaktiga Bosch EDC16CP33 ECU. Med våra reparationstjänster bidrar vi till en cirkulär ekonomi genom att reparera och återanvända befintliga delar. Genom att välja reparation sparar du inte bara kostnader jämfört med att köpa en ny ECU, utan drar också nytta av vår 2-åriga reparationsgaranti. Vår reparationsprocess är "plug & play", vilket innebär att ECU:n fungerar direkt efter installationen, utan att någon omprogrammering krävs. För bilverkstäder är detta en prisvärd och tillförlitlig lösning för att snabbt få kunderna tillbaka på vägen.
Registrera reparationsorder för Bosch EDC16CP33 ECU
Bilverkstäder kan enkelt skicka in en reparationsorder för Bosch EDC16CP33 ECU via vår webbplats. Logga in eller skapa ett konto och rapportera reparatoinsbegäran. Observera: ACTRONICS arbetar endast med bilverkstäder och bilåterförsäljare. Har du några frågor? Hör av dig via vårt kontaktformulär, våra produktspecialister hjälper dig gärna!
Vad ska jag göra med felkoderna P2146 / P2149 - Funktionsfel på styrenheten?
Vi får ofta frågan om felkoderna P2146 och/eller P2149 (klagomål på injektorer) orsakas av en felaktig ECU. Detta är nästan aldrig fallet. Orsaken är nästan alltid problem med (piezo-)injektorerna eller injektorernas kablage. Kontrollera injektorernas motstånd sinsemellan; det bör ligga runt +/- 180 kΩ. Gör därför först en noggrann kontroll och byt vid behov ut en defekt injektor eller skadad ledning.
Med dessa felkoder kan injektor 1 också vara felaktig, vilket gör att bilen inte startar. Byte av injektor löser vanligtvis detta problem. Diagnostiserar du Renault-felkoderna DF891 eller DF892, där det finns en kortslutning till injektorerna och motorn misslyckas igen strax efter start? Återigen är orsaken troligen en kortslutning i injektor 1. Byte av denna injektor löser problemet.
Kort sagt: injektorrelaterade klagomål har nästan aldrig en felaktig EDC16CP33 ECU som orsak.
0 281 012 658
0 281 012 659
0 281 013 855
0 281 013 856
0 281 013 874
0 281 014 208
0 281 014 350
0 281 014 351
0 281 014 354
0 281 014 360
0 281 014 361
0 281 014 362
0 281 014 547
0 281 014 646
0 281 014 648
0 281 014 858
0 281 014 859
0 281 015 321
0 281 015 323
0 281 015 781
0 281 017 185
0 281 017 187
0 281 017 243
0 281 017 607
0 281 018 172
0 281 018 918
0 281 031 168
141006121
23710 JD78E
23710 JG78E
23710-0746R
23710-BB47A
23710-BR40A
23710-JD78B
23710-JD78D
23710-JG78B
23710-JG78D
23710-JY0
237103-UH7A
237105087R
8200462452
8200560320
8200589813
8200666516
8200666519
8200688494
8200726880
8200752059
82007773853
8200823728
8200859807
8200889497
8200937158
8200946162
8201119303
8201127801
8201287631
1. Log in or create an account
ACTRONICS works exclusively with car companies, brand dealers and specialists. You need an ACTRONICS account to place an order. Our customer service will assess whether your account is approved based on the information you have entered.
2. Find your part and create an order
Select your vehicle at the top of this page and choose the part number that you can read on the part. Can't read the OE number? Then select the option "OE number is not in the list" on this page. Can't find the part? Then request a quote.
3. Enter your diagnostic information and order details
When you register a revision order, we ask for more information about your diagnosis, such as your observations and/or an error code. This helps us to carry out the revision. After this, you choose your shipping and payment preference and start the order.
4. Packing & shipping
Make sure the part is securely packed so that it is not damaged during transport. Have you chosen our pick-up service? Then we will ensure that the part is picked up from you. This happens on working days (between 08:00 and 18:00) often within a few hours. Have you chosen to ship it yourself? Then bring the package to a parcel point near you. In both cases, you will receive instructions from our customer service.
5. We test the part
We test and inspect your part as soon as it arrives with us. Then we start the revision. Sometimes our test shows something different than the diagnostic information. In that case, we will contact you and share our findings and diagnosis. We only charge test costs for this and no revision costs.
6. We revise the part
Our specialists revise your part. You will receive updates so that you are always aware of the status of your order. If your part has successfully passed our final test, we will ship it to you. If necessary, we will provide additional workshop instructions and tips.
da
de
en
es
fr
it
nb
nl
pt
fi