Motorstyrenheter reparation Bosch EDC16CP33

Registrera dig för att se priser

Mer än 5000 kunder betygsätter oss med 9,4!
Bosch EDC16CP33 - Motorstyrenheter reparation
Genom att välja att se över denna del sparar du 0,70 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • 5-voltskrets defekt
  • Jordningsfel
  • DF107 / DF038 / P062F - Internal Control Module EEPROM Error
  • P0606 - PCM / ECM Processor Fault

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

Beställ från lager; imorgon i din verkstad

Snabbt och enkelt: beställ din del direkt från lager. Vi kräver en deposition som du får tillbaka så fort du skickat din defekta del till oss. Beställt före 16:00 på vardagar = levereras imorgon.

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Bosch EDC16CP33 ECU | Reparation för 2.0 DCI / CDTI motordator

Det är ingen hemlighet att Nissan, Opel och Renault har samarbetat vid vissa tillfällen tidigare. Under perioden mellan cirka 2006 och 2012 arbetade de tillsammans för att utveckla 2-liters DCI / CDTI-motorn. Du känner igen den här dieselmotorn på motorkoden M9R780. För att driva denna motor knackade denna tillfälliga allians på Boschs dörr. De utvecklade i sin tur EDC16CP33 ECU. Den används i stor utsträckning i bland annat Opel Vivaro och Renault Trafic. För de riktiga teknikerna bland oss som undrar vad dessa bokstäver och siffror står för:

  • EDC: Elektronisk dieselkontroll
  • 16: Detta säger något om generationen av Bosch ECU, den 16:e generationen i det här fallet
  • CP: C:et i det här fallet står för Common Rail, medan P:et står för Piezo. Injektorerna är försedda med en piezoelementstyrning. Motståndet med denna ECU är mycket högt (+/- 180 kohm). Detta gör att injektorerna kan växla snabbare, vilket gör att fler injektioner kan ske.
  • 33: I detta fall står det för den specifika modellen inom ECU-linjen

För vilka funktionsfel har ACTRONICS en reparationslösning?

  • UCH2-lampan tänds kontinuerligt
  • Fel i 5-voltskretsen (är bara 4 volt)
  • Flera jordspår är defekta
  • P062F - Kontrollenhetens interna EEPROM-fel
  • P0606 - Kontrollenhetens interna EEPROM-fel
  • DF038 / DF107 - Kontrollenhetens interna EEPROM-fel

Reparationslösning för Bosch EDC16CP33 ECU hos ACTRONICS

ACTRONICS erbjuder en hållbar och kostnadseffektiv reparationslösning för felaktiga Bosch EDC16CP33 ECU. Med våra reparationstjänster bidrar vi till en cirkulär ekonomi genom att reparera och återanvända befintliga delar. Genom att välja reparation sparar du inte bara kostnader jämfört med att köpa en ny ECU, utan drar också nytta av vår 2-åriga reparationsgaranti. Vår reparationsprocess är "plug & play", vilket innebär att ECU:n fungerar direkt efter installationen, utan att någon omprogrammering krävs. För bilverkstäder är detta en prisvärd och tillförlitlig lösning för att snabbt få kunderna tillbaka på vägen.

Registrera reparationsorder för Bosch EDC16CP33 ECU

Bilverkstäder kan enkelt skicka in en reparationsorder för Bosch EDC16CP33 ECU via vår webbplats. Logga in eller skapa ett konto och rapportera reparatoinsbegäran. Vår snabba reparationstjänst säkerställer att den renoverade delen vanligtvis är tillbaka i din verkstad inom fem arbetsdagar. Observera: ACTRONICS arbetar endast med bilverkstäder och bilåterförsäljare. Har du några frågor? Hör av dig via vårt kontaktformulär, våra produktspecialister hjälper dig gärna!

Vad ska jag göra med felkoderna P2146 / P2149 - Funktionsfel på styrenheten?

Vi får ofta frågan om felkoderna P2146 och/eller P2149 (klagomål på injektorer) orsakas av en felaktig ECU. Detta är nästan aldrig fallet. Orsaken är nästan alltid problem med (piezo-)injektorerna eller injektorernas kablage. Kontrollera injektorernas motstånd sinsemellan; det bör ligga runt +/- 180 kΩ. Gör därför först en noggrann kontroll och byt vid behov ut en defekt injektor eller skadad ledning.

Med dessa felkoder kan injektor 1 också vara felaktig, vilket gör att bilen inte startar. Byte av injektor löser vanligtvis detta problem. Diagnostiserar du Renault-felkoderna DF891 eller DF892, där det finns en kortslutning till injektorerna och motorn misslyckas igen strax efter start? Återigen är orsaken troligen en kortslutning i injektor 1. Byte av denna injektor löser problemet.

Kort sagt: injektorrelaterade klagomål har nästan aldrig en felaktig EDC16CP33 ECU som orsak.

1. put your parts in the box 2. put the stickers on the box 3. have your package picked up or send it yourself