Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

Registrera dig för att se priser

Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC - Reparation av Motorstyrenhet
Genom att välja att se över denna del sparar du 1 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Ingen signal till tändspole
  • Ingen signal till spridare
  • Ingen signal till tomgångsmotor
  • 5-voltskrets defekt
  • Diverse fel
  • P0230 - Ingen styrning ut till bränslepumprelä

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

website.custom_page.product.how_we_work.title_stock

website.custom_page.product.how_we_work.message_stock

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC reparation?

Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC motormanagementsystem finns framförallt i 1.6 (Z1GSE) motorerna till olika Opelmodeller. Hur märker föraren att det är ett problem med sin ECU? För det första början motorstörningslampan (MIL) att lysa, andra meddelanden dyker upp i kombiinstrumentet, bilen går in i nödmodus, bilen rycker och motorn går inte längre på alla cylindrar.

Följande HSFI-modeller finns tillgängliga på hemsidan:

  • HSFI 2.0
  • HSFI 2.1
  • HSFI 2.2
  • HSFI 2.3
  • HSFI 2.4
  • HSFI 2.5

Välj märke, modell och OE-nummer för att välja rätt produkt.

Möjliga defekter och felkoder

På verkstaden kan man konstatera defekter i motorstyrenheten med en testkörning., läsa ut felkoder, mäta live-data och baserat på flödesschema, kontrollera kablage, matningsspänning och jord. Framförallt är det viktigt att kontrollera de in- och utgående signalerna från ECU, här framkommer de flesta problemen.

Den här styrenheten från Delphi Delco Multec sitter fastskruvad på sidan av cylinderhuvudet. Härmed utsätts motorstyrenheten för vibrationer och värme vilket gör lödningar och komponenter defekta. Vanligt förekommande problem är avsaknaden av signal till tändspole, injektorerna och tomgångsmotorn. Därutöver kan det vara problem med 5 volt kretsen och på gaspedal, spjällhus och bränslepumprelät. Vanligt förekommande felkoder för Multec är:

  • P0105: Manifold Absolute Pressure / Barometric Pressure – Circuit
  • P0230: Fuel Pump – Primary Circuit
  • P0335: Crank Shaft Sensor – No / Faulty Signal
  • P0340: Cam Shaft Sensor – No / Faulty Signal
  • P0351: t/m P0354 Ignition Coils 1 t/m 4
  • P1122: Accelerator Pedal Position Sensor 2
  • P1482: Fan Relay 2 – Electric Circuit Tiny Signal / Open
  • P1483: Fan Relay 3 – Electric Circuit Tiny Signal / Open
  • P1550: Electronic Throttle Control Reduced Power

Effekten på andra delar

En störning på motorstyrenheten har en stor inverkan på andra styrenheter i bilen. Vidare kan det finnas felmeddelanden i till exempel ABS-systemet, TCU och/eller i kombiinstrumentet.

Risker

En defekt ECU kan – beroende på hur stor och inflytande på den interna defekten – orsaka problem som att motorn inte vill starta, går oregelbundet, dålig förmåga, en motorstörningslampa (MIL) som lyser etc. Att inte renovera kan orsaka motorskada och att bilen inte går igenom besiktningen.

Information för montörer

Följ alltid fabrikantens instruktioner vid demontering. Ta alltid först bort jord [-] polklämman från batteriet innan ni demonterar styrenheten. Det för att förekomma eventuell kortslutning. Följ alltid föreskrifterna från fabrikanterna vid montering av styrenheten. Det följer alltid med instruktioner från ACtronics efter renovering av styrenheten, för att få den till att fungera igen i bilen. Följ alltid de här instruktionerna. Radera eventuella felkoder som fortfarande är närvarande.

Renoveringslösning för multec

En ECU genomgår alltid vid ankomst ett Entry Test. Skulle problembeskrivningen bekräftas, går den vidare till renovering. I slutet utförs det ett End Of Line (EOL) test för att verifiera att defekterna är åtgärdade och att motorstyrenheten fungerar som den ska.

Kundrecensioner