ABS

ABS, eller antilåsningssystem, förhindrar att hjulen låser sig under inbromsning, vilket bibehåller kontrollen över fordonet. I den här artikeln diskuterar vi vad ABS-systemet är, hur det fungerar och vad som bryter det. Vi ger också en inblick i kombinationen mellan ABS och ESP.

Vad är ett ABS-system?

Calculateur ABS

ABS-systemet, även kallat antibromssystem, är en säkerhetsfunktion som ser till att bilens hjul inte låser sig vid inbromsning och på så sätt bibehåller kontrollen över fordonet. ABS-systemet består av följande komponenter:

  • 1. ABS-ECU
    Precis som en motorcykel-ECU styr motorn, är ABS ECU ansvarig för att kontrollera det antibromssystemet. ECU:n samlar in data från olika sensorer, till exempel hjulsensorerna som ger information om hjulens vridmoment och trycksensorer som mäter bromstrycket. När ECU:n fastställer att ett av sensorvärdena avviker från normen, aktiverar den omedelbart pumpmotorn för att initiera lämpliga korrigerande åtgärder. Denna process är nödvändig för att förhindra att hjulen låser sig under inbromsning.
  • 2. ABS HCU
    Hydraulic Control Unit (HCU), ibland även kallad hydraulblocket, är ett aluminiumblock utrustat med olika ventiler och kanaler. När ABS-systemet är aktiverat har HCU:et den viktiga uppgiften att avleda det uppbyggda bromstrycket via dessa ventiler. Detta förhindrar att hjulen blockeras. HCU:n innehåller manöverstift som kan öppna eller stänga ABS-systemets kanaler beroende på situationen. Med konventionella ABS-system strömmar bromsvätskan från huvudbromscylindern först genom det hydrauliska distributionsblocket. Detta block, med dess magnetventiler, kan tillfälligt avbryta flödet av bromsvätska till bromspedalen. Varje hjul har sin egen inlopps- och utloppsventil för att göra tryckkontrollen så exakt som möjligt. I viloläget är inloppsventilen öppen och avgasventilen stängd, men så fort bromstrycket behöver avbrytas aktiveras båda ventilerna för att dränera vätskan från hjulbromscylindrarna. Efter avbrottet återställer HCU normal drift genom att öppna inloppsventilen och stänga avgasventilen.
  • 3. Pumpmotor
    ABS-systemets pumpmotor ser till att trycket upprätthålls på bromssystemet. Detta tryck behövs när ABS-enheten ingriper för att göra pumprörelsen. Pumpningen utförs mycket snabbt och kan upprepas dussintals gånger per sekund. Pumpmotorn, som ingår i ABS-systemet, upprätthåller trycket i bromssystemet. Detta tryck är avgörande eftersom det ger rätt förutsättningar för ABS-enheten att utföra sina pumpande rörelser effektivt när det behövs för att förhindra glidning.

Hur fungerar ABS?

Funktionen av ABS baseras på hastighetssensorer, som kontinuerligt mäter rotationshastigheten för varje hjul. När ett hjul hotar att låsa sig aktiveras hydraulsystemet automatiskt. Detta system minskar bromskraften på det specifika hjulet genom pumpande bromsning, som snabbt och kortvarigt avbryter och återupptar bromskraften för att förhindra sladd och behålla styrkontrollen.

ABS-lampan är tänd

ABS-lampan, ofta en orange cirkel med bokstäverna 'ABS', är praktiskt taget omöjlig att missa. Detta ljus kan också vara gult eller rött. Olika delar kan göra att lampan tänds. Börja med hjulsensorerna; dessa kan skicka en felaktig signal till ECU, vilket felaktigt verkar indikera ett defekt i ABS-enheten. Därefter är magneten och tandringarna viktiga att inspektera för smuts och skador. Kontrollera även kabeldragningen och kontakten på ABS-enheten för brott. Slutligen kan en trasig säkring också aktivera lampan.

Symtom på defekt ABS

Det finns flera symtom som kan indikera ett defekt ABS-system. För det första är ABS-lampan, som är orange i de flesta bilar, en tydlig signal. Om den förblir tänd måste systemet kontrolleras. Andra symtom inkluderar en ryckande bromspedal vid inbromsning, släpande bromsar eller en avstängning av ABS- och/eller ESP-systemet. Fel i hjulsensorerna kan också indikera ett problem, liksom oförmågan att komma åt ABS ECU med en diagnostisk testare. Dessutom kan fel uppstå i pumpmotorn, CAN-kommunikationssystem och den interna bromstryckssensorn.

Orsaker till trasigt ABS

Ett trasigt ABS orsakas vanligtvis av vibrationer och temperaturskillnader, kortslutning i ledningarna eller temperaturskillnader.

  • Vibrationer och temperaturskillnader
    Vibrationer och temperaturfluktuationer är faktorer som kan skada känslig elektronik. Dessa förhållanden kan ofta göra att komponenter lossnar från kretskortet. De små anslutningstrådarna på hybridkretskort är också särskilt känsliga för dessa influenser. De ömtåliga bindningskablarna kan lossna från kretskortet på grund av dessa fluktuationer, vilket kan resultera i allvarliga funktionsproblem och defekter.
  • Kortslutning i ledningarna
    Kortslutningar i ledningar är en vanlig orsak till elektriska problem i fordon. Kabelnäten i bilen rör sig hela tiden, framför allt på grund av dålig vägyta, vilket leder till friktion mellan kablarna. Denna friktion kan slita ut isoleringen runt kablarna och orsaka kortslutning till ABS-enheten. Dessutom kan överhettning vara en annan faktor; i dessa fall kan isoleringen smälta helt, vilket leder till en kortslutning.
  • Fukt
    Regn, snö och saltlösning är skadliga för fordonsmaterial och komponenter, och dessa element kan i slutändan leda till fel. Dessutom kan de salter som finns i fuktigt väder orsaka en kortslutning, vilket med största sannolikhet kommer att få ABS-enheten att sluta fungera. Fuktproblem uppstår främst i bilar där ABS-ECU inte är ordentligt skyddad, vilket ökar risken för fel.

Fördelarna med ABS

Det är inte utan anledning som ABS är obligatoriskt för alla bilar som levereras i EU från 2004 och framåt. Systemet orsakar betydligt färre olyckor. ABS ger mer grepp på vägen vid inbromsning, vilket leder till en kortare bromssträcka. Det förhindrar att hjulen låser sig, vilket förbättrar fordonskontrollen, särskilt vid nödstopp.

ABS och ESP

Medan ABS förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning ser ESP till att bilen håller den riktning föraren önskar. När under- eller överstyrning hotar att inträffa bromsar ESP-funktionen ett eller flera hjul, vilket säkerställer fordonets stabilitet. Exempel på ABS-enheter som använder ESP är ATE MK26 ESP och Bosch 8 ESP. På grund av de stora säkerhetsfördelarna som ESP erbjuder, har denna funktionalitet varit obligatorisk i alla nya modeller sedan 2014. Studier visar att ESP minskar antalet singelolyckor med cirka 30 %.

Begär ABS-reparation