ABS, eller antilåsningssystem, förhindrar att hjulen låser sig under inbromsning, vilket bibehåller kontrollen över fordonet. I den här artikeln diskuterar vi vad ABS-systemet är, hur det fungerar och vad som bryter det. Vi ger också en inblick i kombinationen mellan ABS och ESP.
ABS-systemet, även kallat antibromssystem, är en säkerhetsfunktion som ser till att bilens hjul inte låser sig vid inbromsning och på så sätt bibehåller kontrollen över fordonet. ABS-systemet består av följande komponenter:
Funktionen av ABS baseras på hastighetssensorer, som kontinuerligt mäter rotationshastigheten för varje hjul. När ett hjul hotar att låsa sig aktiveras hydraulsystemet automatiskt. Detta system minskar bromskraften på det specifika hjulet genom pumpande bromsning, som snabbt och kortvarigt avbryter och återupptar bromskraften för att förhindra sladd och behålla styrkontrollen.
ABS-lampan, ofta en orange cirkel med bokstäverna 'ABS', är praktiskt taget omöjlig att missa. Detta ljus kan också vara gult eller rött. Olika delar kan göra att lampan tänds. Börja med hjulsensorerna; dessa kan skicka en felaktig signal till ECU, vilket felaktigt verkar indikera ett defekt i ABS-enheten. Därefter är magneten och tandringarna viktiga att inspektera för smuts och skador. Kontrollera även kabeldragningen och kontakten på ABS-enheten för brott. Slutligen kan en trasig säkring också aktivera lampan.
Det finns flera symtom som kan indikera ett defekt ABS-system. För det första är ABS-lampan, som är orange i de flesta bilar, en tydlig signal. Om den förblir tänd måste systemet kontrolleras. Andra symtom inkluderar en ryckande bromspedal vid inbromsning, släpande bromsar eller en avstängning av ABS- och/eller ESP-systemet. Fel i hjulsensorerna kan också indikera ett problem, liksom oförmågan att komma åt ABS ECU med en diagnostisk testare. Dessutom kan fel uppstå i pumpmotorn, CAN-kommunikationssystem och den interna bromstryckssensorn.
Ett trasigt ABS orsakas vanligtvis av vibrationer och temperaturskillnader, kortslutning i ledningarna eller temperaturskillnader.
Det är inte utan anledning som ABS är obligatoriskt för alla bilar som levereras i EU från 2004 och framåt. Systemet orsakar betydligt färre olyckor. ABS ger mer grepp på vägen vid inbromsning, vilket leder till en kortare bromssträcka. Det förhindrar att hjulen låser sig, vilket förbättrar fordonskontrollen, särskilt vid nödstopp.
Medan ABS förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning ser ESP till att bilen håller den riktning föraren önskar. När under- eller överstyrning hotar att inträffa bromsar ESP-funktionen ett eller flera hjul, vilket säkerställer fordonets stabilitet. Exempel på ABS-enheter som använder ESP är ATE MK26 ESP och Bosch 8 ESP. På grund av de stora säkerhetsfördelarna som ESP erbjuder, har denna funktionalitet varit obligatorisk i alla nya modeller sedan 2014. Studier visar att ESP minskar antalet singelolyckor med cirka 30 %.
Begär ABS-reparation
© 2025 ACTRONICS AB. All Rights Reserved.