Är ATE Continental Teves MK100 på väg att efterträda MK60?

I åratal har elektronikjättarna Continental och Bosch dominerat ABS -domänen. För varje ny generation blir ABS -enheten lättare igen, trots att de tekniska möjligheterna fortsätter att växa. Alla dessa tekniker är naturligtvis supercoola, men ger inte denna utveckling en mer ömtålig kombination?

Hur känner du igen en ATE MK100 ABS?

Traditionellt kan du på ATE / Continental enkelt spåra ABS -typen till OE -numret. Till exempel är 10.0926-0416.3 en ATE MK26 från en Volvo XC60. ATE börjar ofta sitt OE -nummer med 10.09 och siffrorna som följer anger vilken typ det är. Du kan också göra samma trick med till exempel den välkända MK60. OE-nummer 10.0960-0112.3 är i sin tur en ATE MK60 från en Ford C-Max. Trevligt organiserat och praktiskt. Med MK100 gäller detta trick inte längre. OE-nummer 10.0625-3333.1 i detta fall är inte en MK25, utan en MK100. Varför? Ingen aning. Lyckligtvis såg våra produktchefer till att vår databas har en så komplett samling OE -nummer som möjligt. Så ange ditt OE -nummer på vår webbplats och det finns en god chans att rätt typ visas automatiskt. Och om du inte hittar numret på vår webbplats, skicka in ett foto via e -post till info@actronics.se

Akilleshälen på ATE MK100 ABS

Det finns ett antal klagomål som faktiskt kommer med de flesta ABS -enheter. Hjulsensor klagomål, pumpmotor klagomål, kommunikation klagomål: du har förmodligen sett ett av dessa problem tidigare. Det finns dock ett annat problem som orsakar de flesta problemen när det gäller MK100. Vi kommer att gå in på exakt vad det är om ett ögonblick. Det är en bra tid att återkomma till titeln på detta inlägg. För på detta område följer MK100 verkligen i MK60: s fotspår. MK60 som presenterades 2002 hade också ett specifikt problem som vi såg väldigt ofta. Faktiskt: trycksensorn på MK60 visade sig inte vara särskilt pålitlig. Med MK100 är det dock inte trycksensorn som är problemet.

Ett internt fel i MK100 kan orsaka att ett eller flera hjul låser sig / inte mer bromstryck. Det galna är att vi nästan uteslutande ser detta fel hos Ford, även om vi också ser MK100 från Volkswagens med detta problem. Det är främst B-Max, C-Max, Fiesta och Transit Connect där detta problem uppstår. Under utvecklingen av renoveringslösningen fick vi fler och fler frågor och önskemål om detta specifika problem. Eftersom delen officiellt lades till vårt renoverade sortiment i januari 2021 kan vi verkligen se en trend att detta är ett starkt återkommande problem

Åtgärda problem med hjullåset

Har du en bil på verkstaden som lider av låsande hjul och misstänker du en defekt i ABS -systemet? Då hjälper vi dig självklart gärna! Vårt team hjälper dig gärna med problemet och avgör om vår renoveringslösning kommer att lösa problemet. Efter att vi har renoverat ABS ger vi alltid ett viktigt tips för att säkerställa att problemet inte återkommer inom överskådlig framtid. För att undvika att detta problem upprepas, kontrollera alltid bromsvätskan och byt ut den vid behov. Så här går vi framåt tillsammans!