ATE / Continental MK100

Less is more, det gäller till viss del även för ATE / Continental MK100. En allians mellan dessa två elektroniksupermakter säkerställde att MK100 togs i produktion 2015. Detta gav den populära MK60E/MK61 en efterföljare. MK100 är mindre och lättare, men erbjuder många ytterligare funktioner och integrationer, vilket gör den även lämplig för fordon med el- eller hybridmotor.

Från Dacia till Nissan och från BMW till Ford, du hittar MK100 i bilar från alla kontinenter och i alla segment. Och det är inte förvånande: MK100 tillverkas i olika varianter, så att det alltid finns ett passande ABS-system tillgängligt för varje typ av bil. Det finns till och med en version av MK100 utvecklad speciellt för motorcyklar! Kombinera detta med att ABS-systemet också är redo för elektrifiering (och regenerativ bromsning) så kommer du att förstå att detta ABS-system är en ren försäljningssuccé.

Skillnaden mot sin föregångare

Men vad har förändrats då? Om du jämför utsidan av MK100 och dess föregångare (MK60E/MK61), skulle du till en början säga: "inte så mycket". Man kan förstås se att MK100 är mer kompakt och mindre och att locket till pumpmotorn inte är sprayat, men annars ser man få skillnader.

ATE MK61 (vänster) och ATE MK100 (höger)

Den stora skillnaden är (som ofta är fallet) insidan. Om du tittar på MK100:s PCB märker du direkt skillnaden. Det som är särskilt slående är storleken på eeprom. Trots det mindre kretskortet är detta mer än dubbelt så stort. Du kan tänka dig att ABS ECU blir ganska varm för att bearbeta all data. Nytt är därför att MK100 har en metallplatta på baksidan av kretskortet som kan sprida värmen. För även om många funktioner kan läggas till genom mjukvara, kommer i vissa fall även vissa hårdvarujusteringar behöva göras.

PCB för MK61 (vänster) och PCB för MK100 (höger)

Vilka klagomål kan denna komponent orsaka?

Det finns olika klagomål där ABS-systemet kan vara den möjliga orsaken. Klagomål av denna karaktär, som vi kan lösa tack vare revision, är:

  • Hjulsensorklagomål
  • Klagomål på pumpmotorn
  • Kommunikationsklagomål
  • Låsande hjul

I vilka bilar går denna ABS-enhet ofta sönder?

Nu kommer vi till den märkliga aspekten av MK100. För även om varje framstående bilmärke säljer en bil med en MK100 så verkar det (i skrivande stund) som att det främst är Ford-bilar som ställer till problem. Mer än tre fjärdedelar av alla MK100 som vi håller på att se över kommer faktiskt från en Ford! Fyra bilar som vi ofta ser över MK100 är:

Diagnostisk information för verkstaden

För att avgöra om ABS-enheten verkligen är defekt måste denna del först diagnostiseras. Det är därför vi har lagt till stifttilldelningen för MK100 med 38-stifts och 46-stifts pluggarna nedan. Dessutom hittar du även ett elschema för båda versionerna nedan. Detta diagram är endast avsett att ge insikt i systemstrukturen. Se alltid tillverkarens specifika schema för riktad felsökning.

Pin tilldelning 38-pins

STANDARD PIN CONFIGURATION, MK100, 38-PIN

Function Pin
Ground 13
Ground 38
Power 1
Power 25
Ignition power supply 2
Ignition power supply 6
Wheel sensor FL 36-37
Wheel sensor FR 26-27
Wheel sensor RL 29-30
Wheel sensor RR 33-34
CAN L 10
CAN H 11
Brake fluid level switch 32

Exception on CAN: Peugeot 208, Honda Civic IX

CAN L 9
CAN H 12

Exception on CAN: BMW Flexray

Flexray 1 10
Flexray 2 22

Elektriskt system 38-pins

Pin tilldelning 46-pins

STANDARD PIN CONFIGURATION MK100 46-PIN (FORD AND OTHERS)

Function Pin
Ground 14
Ground 46
Power 1
Power 30
Ignition power supply 35
Wheel sensor FL 8-9
Wheel sensor FR 4-5
Wheel sensor RL 6-7
Wheel sensor RR 10-1
CAN L 43
CAN H 42
Signal, brake pedal position sensor 20-22
Power supply, brake pedal position sensor 23
Ground, brake pedal position sensor 26

Elektriskt system 46-pins

Har ATE / Continental MK100 sett över?

Har du en bil med trasigt ABS-system i verkstaden? Då hjälper ACTRONICS dig gärna med en lämplig revisionslösning. Vi gör alltid vårt bästa för att till exempel returnera denna ATE MK100 till vår kund inom två dagar efter mottagandet. Om du misstänker att ABS-enheten är defekt, men din reklamationsbeskrivning inte finns på vår hemsida, vänligen kontakta oss. Vi är glada att finnas där för dig!