ATE / Continental MK100
Less is more, det gäller till viss del även för ATE / Continental MK100. En allians mellan dessa två elektroniksupermakter säkerställde att MK100 togs i produktion 2015. Detta gav den populära MK60E/MK61 en efterföljare. MK100 är mindre och lättare, men erbjuder många ytterligare funktioner och integrationer, vilket gör den även lämplig för fordon med el- eller hybridmotor.
Från Dacia till Nissan och från BMW till Ford, du hittar MK100 i bilar från alla kontinenter och i alla segment. Och det är inte förvånande: MK100 tillverkas i olika varianter, så att det alltid finns ett passande ABS-system tillgängligt för varje typ av bil. Det finns till och med en version av MK100 utvecklad speciellt för motorcyklar! Kombinera detta med att ABS-systemet också är redo för elektrifiering (och regenerativ bromsning) så kommer du att förstå att detta ABS-system är en ren försäljningssuccé.
Skillnaden mot sin föregångare
Men vad har förändrats då? Om du jämför utsidan av MK100 och dess föregångare (MK60E/MK61), skulle du till en början säga: "inte så mycket". Man kan förstås se att MK100 är mer kompakt och mindre och att locket till pumpmotorn inte är sprayat, men annars ser man få skillnader.
ATE MK61 (vänster) och ATE MK100 (höger)
Den stora skillnaden är (som ofta är fallet) insidan. Om du tittar på MK100:s PCB märker du direkt skillnaden. Det som är särskilt slående är storleken på eeprom. Trots det mindre kretskortet är detta mer än dubbelt så stort. Du kan tänka dig att ABS ECU blir ganska varm för att bearbeta all data. Nytt är därför att MK100 har en metallplatta på baksidan av kretskortet som kan sprida värmen. För även om många funktioner kan läggas till genom mjukvara, kommer i vissa fall även vissa hårdvarujusteringar behöva göras.
PCB för MK61 (vänster) och PCB för MK100 (höger)
Vilka klagomål kan denna komponent orsaka?
Det finns olika klagomål där ABS-systemet kan vara den möjliga orsaken. Klagomål av denna karaktär, som vi kan lösa tack vare revision, är:
- Hjulsensorklagomål
- Klagomål på pumpmotorn
- Kommunikationsklagomål
- Låsande hjul
I vilka bilar går denna ABS-enhet ofta sönder?
Nu kommer vi till den märkliga aspekten av MK100. För även om varje framstående bilmärke säljer en bil med en MK100 så verkar det (i skrivande stund) som att det främst är Ford-bilar som ställer till problem. Mer än tre fjärdedelar av alla MK100 som vi håller på att se över kommer faktiskt från en Ford! Fyra bilar som vi ofta ser över MK100 är:
Diagnostisk information för verkstaden
För att avgöra om ABS-enheten verkligen är defekt måste denna del först diagnostiseras. Det är därför vi har lagt till stifttilldelningen för MK100 med 38-stifts och 46-stifts pluggarna nedan. Dessutom hittar du även ett elschema för båda versionerna nedan. Detta diagram är endast avsett att ge insikt i systemstrukturen. Se alltid tillverkarens specifika schema för riktad felsökning.
Pin tilldelning 38-pins
STANDARD PIN CONFIGURATION, MK100, 38-PIN
Function | Pin |
Ground | 13 |
Ground | 38 |
Power | 1 |
Power | 25 |
Ignition power supply | 2 |
Ignition power supply | 6 |
Wheel sensor FL | 36-37 |
Wheel sensor FR | 26-27 |
Wheel sensor RL | 29-30 |
Wheel sensor RR | 33-34 |
CAN L | 10 |
CAN H | 11 |
Brake fluid level switch | 32 |
Exception on CAN: Peugeot 208, Honda Civic IX
CAN L | 9 |
CAN H | 12 |
Exception on CAN: BMW Flexray
Flexray 1 | 10 |
Flexray 2 | 22 |
Elektriskt system 38-pins
Pin tilldelning 46-pins
STANDARD PIN CONFIGURATION MK100 46-PIN (FORD AND OTHERS)
Function | Pin |
Ground | 14 |
Ground | 46 |
Power | 1 |
Power | 30 |
Ignition power supply | 35 |
Wheel sensor FL | 8-9 |
Wheel sensor FR | 4-5 |
Wheel sensor RL | 6-7 |
Wheel sensor RR | 10-1 |
CAN L | 43 |
CAN H | 42 |
Signal, brake pedal position sensor | 20-22 |
Power supply, brake pedal position sensor | 23 |
Ground, brake pedal position sensor | 26 |
Elektriskt system 46-pins
Har ATE / Continental MK100 sett över?
Har du en bil med trasigt ABS-system i verkstaden? Då hjälper ACTRONICS dig gärna med en lämplig revisionslösning. Vi gör alltid vårt bästa för att till exempel returnera denna ATE MK100 till vår kund inom två dagar efter mottagandet. Om du misstänker att ABS-enheten är defekt, men din reklamationsbeskrivning inte finns på vår hemsida, vänligen kontakta oss. Vi är glada att finnas där för dig!