Automatlådan slår den manuella växellådan

Rubriken på artikeln låter som en enorm öppen dörr och det är det så klart. När allt kommer omkring, nu när allt fler hybrid- och elbilar är på väg, ökar också antalet bilar med automatlåda. Cirka 20 % av alla nya bilar som såldes i Europa 2021 var EV, HEV (hybrid) eller PHEV (plug-in hybrid), vilket motsvarar nästan 2,3 miljoner sålda bilar. Ett år tidigare var detta fortfarande 1,4 miljoner: en tillväxt på 66 %!

Tillväxten av den automatiska växellådan förstärks dock ytterligare av ett antal andra utvecklingar. Det är därför inte bara uppkomsten av nya drivlinor som ger fler automatiska växellådor. Vi kommer tillbaka till detta senare, först kommer vi att dyka in i siffrorna och historien:

Vad säger siffrorna?

I flera år har europeiska förare hållit fast vid den manuella växellådan. Under 2011 levererades till exempel i England endast 25 % med automatlåda, medan det i Amerika var inte mindre än 63 %. Andra länder på den europeiska kontinenten visade också ungefär samma siffror: I Nederländerna var antalet nya bilar som såldes med automatlåda 2011 22 %. Tio år tidigare, 2001, var siffrorna ännu mer "deprimerande": endast 15 % av alla bilar i Nederländerna hade då en automatisk växellåda.

Men de senaste tio åren har varit tuffa. Om vi ​​använder de ovan nämnda länderna som referens steg siffran från 25 % till nästan 60 % i England mellan 2011 och 2020 och från 22 % till cirka 55 % i Nederländerna. Tillväxten fortsatte även i Amerika: Mer än 90 % av alla nya bilar var utrustade med en automatisk växellåda.

Automatlåda och USA

Det kan tyckas konstigt för européer att antalet fordon med automatisk växellåda i Amerika alltid har varit så högt, men amerikanerna har några mycket goda skäl att välja den automatiska växellådan.

För det första är både bränsle och bilar traditionellt mycket billigare i Amerika än i Europa, vilket innebär att människor är mer benägna att välja en stor lyxbil. Denna prisskillnad förvärrades också eftersom bilar med automatlåda tidigare var mindre effektiva än bilar med manuell växellåda och Europa började beskatta ineffektiva bilar extra med hjälp av CO2-åtgärder. Litet och ekonomiskt var därför särskilt trenden i Europa.

Men förutom pengafrågan handlade det också om bekvämlighet. Infrastrukturen i Amerika lämpar sig väl för bilar med automatisk växellåda: Många trafikljus finns i städerna och utanför är vägarna breda och omfattande. Perfekt för att köra många kilometer med en stor lyxbil på farthållaren, utan att behöva oroa sig för att byta.

Europa, å andra sidan, är mycket mer inriktat på små och ekonomiska. Vi har precis diskuterat kostnaderna, men även om man tittar på utformningen av gamla europeiska städer blir det snabbt uppenbart varför inte alla kör stora pick-uper. Försök till exempel att ta dig genom Luccas centrum i en Ford Raptor: du kommer helt enkelt inte att lyckas. Dessutom har Europa också de nödvändiga slingrande (bergs)vägarna där entusiaster gillar att köra för skojs skull. Och en manuell växellåda ger lite erfarenhet.

Orsaker till tillväxt av automatisk växellåda

Historiskt är det därför lätt att förklara att det är så stor skillnad mellan USA och Europa. Och visst förklarar ökningen av hybrid- och elbilar ökningen de senaste åren. Men antalet bilar med automatlåda ökar mycket snabbare än antalet hybrid- och elbilar. Finns det kanske mer i det?

Ja självklart. Den tekniska utvecklingen har säkerställt att en automatlåda inte längre ger högre bränsleförbrukning. De är nu ännu mer ekonomiska än en manuell växellåda! Och med det har många moderna bilar med automatlåda i Europa nu blivit billigare än den manuella versionen. Geniala optimeringar inom tekniken har säkerställt att den automatiska växellådan alltid bättre väljer rätt ögonblic.