De 9 mest speciella instrumentpanelerna från vårt översynssortiment
Om vi nu skulle ge dig penna och papper och be dig rita en instrumentpanel skulle du förmodligen rita en oval/rektangulär del med varvräknaren och vägmätaren i sin helhet på sidan. I mitten ytterligare en tankmätare, kylvätskemätare och eventuellt en display och Kees är redo. Och det är inte så konstigt. De flesta instrumentpanelerna ser traditionellt ut ungefär så här. Och även om det inte är något fel med "standard", kan vissa tillverkare inte motstå att göra det hela bara lite annorlunda. Vi dök in i vårt renoverade sortiment och valde ut de mest kontroversiella och exotiska instrumentpanelerna!
Citroen C8
Vid första anblicken ser instrumentpanelen inte ens så tokig ut. Och det kan vara en väldigt stor komplimang. Denna instrumentpanel, som finns i Citroën C8, kommer att fira sitt 20-årsjubileum 2022. Idag är stora skärmar och stora displayer oumbärliga, men för 20 år sedan var denna enrevolutionerande klockpanel. Lancias MPV (Phedra) och Fiat Ulysse använde också samma instrumentpanel.
Fiat Multipla
Vissa säger att det är den fulaste bilen som gjorts. Vi fastnar oss inte med den åsikten, men instrumentpanelen som används i den här bilen är allt annat än standard. Man undrar nästan varför Fiat har ansträngt sig för att få både hastighetsmätaren, varvräknaren och bränslemätaren i en så liten rund form. Instrumentbrädan är trots allt bred nog, eftersom det inte finns två utan tre säten fram i bilen. Hur som helst, som vi sa: det är inget att bråka om smak, men den här klockpanelen är verkligen speciell!
Smart ForFour
Det kan bara vara vi, men varje gång vi ser den här instrumentpanelen känner vi att delen är upp och ner. Och om du vrider den 180 grader ser delen ut som en kikare på avstånd med lite fantasi.
Chevrolet Spark
Hur som helst, Chevrolets designers måste ha varit på gott humör när de började arbeta på Sparks instrumentpanel. Allt skiljer sig lite från standarden. Hastighetsmätaren är relativt stor och det grå huset är inte vardagligt. Det kan därför verka lite plastigt.
Nissan Primera
Stor större störst. Denna instrumentpanel från Nissan Primera (ansiktslyftning) är en av de största instrumentpanelerna i vårt omtillverkade sortiment. En förändring i inredningen av Nissan Primera gjorde att delen måste ses över. Huset blev inte bara mycket större, utan själva instrumenten genomgick också en total förvandling. Allt som allt ett dyrt skämt för Nissan.
Renault Espace 3
Om vi pratar om stort så ska Renault Espace-räkneverket givetvis inte saknas. Men där Nissan håller de "traditionella" runda urtavlarna intakta, tar Renault ett digitalt förhållningssätt. Både tredje och fjärde generationens Espace har samma typ av instrumentpanel där hastigheten står i centrum. Särskilt denna fjärde generationens Espace är ökänd för olika problem.
Fiat Ulysse
Det visar sig att MPV:er har ett visst rykte när det kommer till speciella instrumentpaneler. Vi stötte på Fiat Ulysse tidigare i den här listan, men denna motklocka som också användes i Ulysse är också värd att nämna. Tack vare de stora grå rattarna är denna instrumentpanel mer än märkbar.
Iveco Stralis
En färgkombination som vi har stött på många gånger i den här listan! Denna instrumentpanel är dock inte från en bil, utan från Iveco Stralis. Och om det gråa och blåa inte var tillräckligt slående, erbjuder varvräknaren ett ännu bredare färgområde. Beroende på varvtal du kör följer varvräknaren en grön/gul/röd linje.
Renault Modus
Renault Modus instrumentpanel är den sista på denna lista. Även om layouten på den här instrumentpanelen kanske inte ens ser så galen ut, är den ändå unik i sitt slag. Vi har ingen annan instrumentpanel i sortimentet som använder samma layout