De fyra vanligaste orsakerna till Mazda och Ford EAC FAIL

Speciellt för Mazda- och Ford-kännare är "EAC FAIL" ett välkänt problem: med olika modeller kan detta fel visas på instrumentpanelens display. Så fort du börjar söka på internet efter "EAC" dyker det upp olika berättelser. ACtronics har utvecklat flera lösningar för detta problem, eftersom det underliggande problemet med EAC-misslyckandet kan vara annorlunda. Vi kommer att utarbeta detta i den här artikeln!

Vad betyder ‘EAC fail’?

Termen EAC står för Electronic Accelerator Control, vilket innebär att det finns problem med att vidarebefordra den elektroniska signalen från gaspedalen. Detta problem är främst känt med följande bilar:

  • Mazda 2 DY (2003-2007)
  • Ford Fiësta 1.25 Duratec
  • Ford Fiësta 1.4 Duratec
  • Ford Fiësta 1.6 Duratec
  • Ford Fusion 1.25 Duratec
  • Ford Fusion 1.4 Duratec
  • Ford Fusion 1.6 Duratec

Gasbilsystemet för dessa bilar är helt elektroniskt. Funktionen styrs av olika sensorer (som potentiometrar) och ställdon. När du trycker ner gaspedalen finns det ingen stålkabel som öppnar gasspjällets ventil. Det finns en Hall-sensor på gaspedalen som skickar en elektrisk signal som skickas till styrenheten. ECU får också en signal från potentiometern på gasventilen och jämför sedan dessa två värden. Vid behov skickar styrenheten en signal till gasregulatorns justeringsmotor, till exempel med resultatet att gasreglaget öppnas vidare och bilen accelererar.ECU wordt gestuurd. 

Anslutningen mellan motorn och gaspedalen är därför rent elektronisk med detta system. EAC FAIL visas på instrumentpanelen om kommunikationen mellan de två störs. Bilen kommer att köra i en nödsituation, vilket innebär att bilen inte kan gå snabbare än 30 kilometer i timmen, oavsett hur djupt föraren trycker på gaspedalen.

Vad är symptomen av en EAC felkod?

Till skillnad från olika andra instrumentpanel rapporter kan EAC-fel i vissa fall kännas igen tidigt: en (för) hög tomgångshastighet med en varm motor är ett så kännbart symptom att bilen kan få EAC-felkoden.

Vilka orsaker har en EAC felkod?

EAC-fel kan ha olika orsaker. I detta sammanhang kan bilmodellen (typen) också vara av stor betydelse. Det är därför vi kommer att beskriva de vanliga orsakerna till EAC-felkoden nedan:

Orsak 1: en defekt ECU

För Ford Fiesta V och Fusion som producerades före den 30 juni 2002 är ECU (som också är känd för Ford-kännare som "PCM" eller styrenhet för drivlinje) ofta orsaken till att EAC fel. Detta är Siemens SIM 22 PCM som ofta genererar felkoderna P2138 i kombination med P2122, P2123 eller P2127.

Siemens SIM 22 Ford

Lyckligtvis kan ACtronics hjälpa till med detta problem, eftersom revision är möjlig. Observera följande: efter revidering av denna del måste nycklarna och instrumentpanelen programmeras om. ACtronics kan också hjälpa till med detta. Det vill säga när båda komponenterna ingår i paketet.

Siemens SIM 22 Mazda

Orsak 2: ett defekt spjällhus

En vanlig orsak till EAC FAIL på Ford Fiesta V och Ford Fusion är ett defekt gasspjäll (och särskilt gasspjällssensorn). För att vara 100% säker på att spjällhuset är orsaken till defekten är det bäst att studera livedata. Om det verkar som om spjällhuset verkligen är defekt måste delen tas bort. För att göra detta, ta bort gasreglaget från insugningsgrenröret, ta bort insugningsluftsslangen, lossa torxskruvarna, koppla ur kontakten och sök efter serienummer och produktdatum. Om serienumret är mindre än 400 000, är chansen mycket stor att gasreglaget är defekt. ACtronics kan hjälpa till med detta genom att genomföra en översyn på spjällhuset. Använd sökfältet på vår webbplats för att hitta OE-numret.

Orsak 3: Kablage

Orsaken till felet kan vara kablaget. För att bestämma om detta verkligen är fallet måste alla anslutningar mellan gaspedalen, PCM (ECU) och gasspjället rengöras. När allt kommer omkring kan det bildas avlagringar eller lätt korrosion på pluggstiften. Om felkoden har försvunnit efter rengöring av instrumentpanelen, betyder det att problemet har lösts.

Orsak 4: en defekt gaspedal

Om gaspedalen är nedtryckt, men motorvarvtalet inte ändras alls, finns det också en verklig chans att en felaktig gaspedal är problemet. Signalen som normalt skickas från gaspedalen till ECU är också synlig i livedata från vissa diagnostiska testare. På detta sätt kan man enkelt kontrollera operationen.

Översikt över relaterade felkoder

När du diagnostiserar EAC FAIL finns det ett antal felkoder som ofta kommer fram med en felaktig gasspjäll och med en defekt ECU. Detta gäller följande felkoder:

Spjällhus felkoder

  • P0120 – TPS “A” circuitstoring
  • P0122 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar (TPS) A Circuit Low Input
  • P0123 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar (TPS) A Circuit High Input
  • P0220 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelcircuit B storing
  • P0222 – Gas pedaal positieschakelaar / sensor B Circuit lage invoer
  • P0223 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar B Circuit hoge ingang
  • P2135 – Gashendel pedaal positiesensor / schakelaar A / B Spanningsrelatie
  • P2119 – Gasklep aandrijving Regeling Gasklephuis / prestaties

Med den här felkoden, titta noggrant på kablarna och kontakterna.

  • P2176 – Gasklep bedieningssysteem Besturing - In ruststand. Niet geleerd
  • P2100 – Gasklep aandrijving besturingsschakeling - Circuitopener (TACM)

Visa kretsen mellan gasspjällsmotorn och PCM.

ECU felkoder

  • P2107 – Gasklep aandrijving besturingsmodule processor
  • P0641 – Sensor referentiespanning “A”, onderbreking
  • P0642 – Sensor referentiespanning "A" signaal te zwak
  • P0643 – Sensor referentiespanning "A" signaal te hoog
  • P0651 – Sensor referentiespanning "B" onderbreking
  • P0652 – Sensor referentiespanning "B" signaal te zwak
  • P0653 – Sensor referentiespanning "B" signaal te hoog