Easytronic med ett sim diplom

Ibland dyker det upp saker på vår renoveringsavdelning som till och med överraskar oss. Bosch Easytronic F13/5 är en sådan. Nedan förklarar vi hur det kommer sig!

Felbeskrivning

För inte så länge sedan fick vi en förfrågan om vi kunde renovera en Bosch Easytronic från en Opel Cora D med problemet att det lyser ett ”F” i displayen och därmed ville bilen inte starta mer. Det här problemet ser vi ofta tillsammans med växel- och kopplingsproblem. Det är bara att skicka in delarna!

Renovering av en Easytronic F13/5

Efter att delarna hade kommit fram till vår logistikavdelning, gick paketet vidare till vår avdelning för mechatronik, där våra specialister utför renovering för delar som spjällhus och även Easytronic och Durashift. Ofta ser man inte mycket på utsidan utan delarna måste testas och tas isär. Hos den här Easytronic enheten, var det ett tydligt problem. Framförallt efter att de hade tagit emot skyddet för elektromotorn som betjänar kopplingsaktuatorn, var det tydligt att den här enheten hade blivit utsatt för vatten och fukt. Det fanns tydlig korrosion på elektromotorn. Vattenskadad hade drabbat kretskortet så att det var defekt och även gjort så att den mekaniska delen inte längre gick att använda.

Easytronic waterschade

Betyder det att den här Easytronic-enheten lika gärna kunde slängas bort? Nej, absolut inte! I överenskommelse med kunden, kunde vi tillämpa en XL-renoveringslösning. Vid renovering av själva TCU, satte vi i ett helt nytt kretskort. Datan från den gamla EPROM och flash kunde därefter programmeras in i de nya komponenterna på det här nya kretskortet. Därefter bytta vi även ut den mekaniska delen. Det visade sig att elektromotorn fungerade efter lite extra uppmärksamhet.

Nu kom det spännande ögonblicket: fungerade Easytronic-enheten som han hade gjort tidigare? Svaret på den frågan är kort men kraftigt, den fungerade perfekt! Efter olika tester på vår mechatronikavdelning, dök det inte upp några konstigheter och enheten var klar att monteras in i den ursprungliga Opel Corsa:n. Slutet gott, allting gott.

Bosch Easytronic renovering

Har du en Bosch Easytronic på verkstadsgolvet med till exempel en eller flera av de felkoderna: P1607, P1609, P1700, P1723, P1728, P1729, P1730, P1735, P1740 och/eller kämpar han med en av ovannämnda problem? Då kan vi hjälpa dig! Vänligen notera: de här störningarna kan också orsakas av slitna kontakter till växelväljarens spak. Då menar vi kontaktpunkterna för de olika växlingarna (”P”, ”N”, ”R” och ”D”). Kontrollera de här gärna innan du fyller i ett renoveringsuppdrag!

Tänk även på att vi behöver TCU, växelmotorerna och kabeln emellan för att utföra ett fullständigt test och renovering. Om ni inte har felkoder på just kopplingspumpen, rekommenderar vi att man demonterar den då den är extra känslig för transportskador.

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)