En blick framåt: ACTRONICS revisionsserie 2.0

Den europeiska (H)EV-marknaden är på uppgång. De senaste åren har el- och hybridfordon kommit ikapp avsevärt med avseende på ICE (förbränningsmotor). 2019 var 1 av cirka 30 nya bilar som såldes i Europa en (H)EV, men fyra år senare har denna siffra redan stigit till cirka 1 av 4. Och en växande ny marknad innebär också nya möjligheter. Vi är därför stolta över att meddela att ACTRONICS kommer att erbjuda återtillverkningslösningar för (H)EV-delar.

Antalet elbilar har ökat explosionsartat

Eftersom ACTRONICS finns representerat i hela Europa, är vi i kontakt med "första linjens människor" varje dag. Det innebär att få information från Sveriges nordligaste spets till Italiens sydligaste spets. Och det som är slående med detta är de stora skillnaderna per land. Till exempel var 2022 ett toppår i Norge för (H)EV, eftersom inte mindre än 85% (!) av alla nya bilar som såldes där var elektriska. I Spanien, å andra sidan, där 25 miljoner bilar är registrerade, låg antalet sålda nya elbilar kvar på 4 % (trots en tillväxt på 31 % jämfört med 2021). Det totala antalet nya bilar som säljs i Europa med en plugg passerade för första gången spärren på 2,5 miljoner år 2022. Jämför man detta med den totala försäljningen 2018, som uppgick till knappt 400 000 bilar, är det tydligt att denna marknad vuxit kraftigt de senaste åren.

Nya delar med en hög prislapp gör revisionen ännu mer intressant

Nu när elektrifiering spelar en allt viktigare roll i den totala europeiska fordonsflottan, blir också de första defektmönstren gradvis synliga. Kravet på revidering ökar därför. Under de första åren ersätts defekter ofta av tillverkaren under garanti. När denna garanti har gått ut kommer reparation/översyn in i bilden. För även om el- och hybridbilar har ett lägre underhållsintervall är priserna på eventuellt underhåll och reparationer mycket högre. Detta har allt att göra med nypriset på de avancerade elektroniska komponenterna: nästan alltid väldigt högt. Det ser vi förstås också i de nya tekniska höjdpunkterna som även används i bilar med förbränningsmotor. Tänk på infotainmentsystem, Integrated Power Brake och ADAS-system. Men (H)EV:arna har också specifika delar som, så fort de behöver bytas ut, är extremt dyra. On-Board Charger (OBC) är ett bra exempel på detta.

Flera delar kommer

Bakom kulisserna har vi under lång tid arbetat hårt för att analysera marknadens efterfrågan. Vilken typ av "nya delar" är utsatta för funktionsfel? Vilka delar är intressanta att se över på grund av deras nya pris? Dessa och fler frågor var centrala för vår FoU-avdelning när vi lanserade ACTRONICS revisionsserie 2.0. Vi arbetar därför med att rulla ut fler och fler nya revisionslösningar under detta år. Håll ett öga på vår hemsida och sociala medier för att hålla dig uppdaterad om den senaste utvecklingen!

Delen defekt? Begär bara en offert!

Har du också en del av till exempel en (H)EV, eller en del som du inte hittar i vårt sortiment? Begär offert från oss utan förpliktelser (inloggning krävs). Kanske kan vi göra något för dig! Efter att ha läst den här artikeln, har du några tips om specifika delar som kan vara intressanta för vårt remanufacturing-sortiment? Självklart är vi alltid öppna för det också! Skicka i så fall ett meddelande till oss via kontaktformuläret.