Felkoden P023B hos Peugeot / Citroën: Laddluftkylaren kylvätskepump – regleringskrets låg

Vad betyder den här felkoden?

Den här felkoden (DTC) är aktuell för alla fordon som är utrustade men en laddluftkylare, även kallad ”intercooler”. I en del av fallen (såsom hos Peugeot och Citroën), använder intercooler (IC) sig utav en kombination av kylvätska och luft för att kyla ner insugsluften. I de här fallen, används en kylvätskepump för att pumpa runt kylvätskan. I ren allmänhet är det här elektroniska vätskepumpar. Skulle insugstemperaturen, av någon anledning, inte stämma överens med den förväntade avkylningen av systemet, då dyker den här felkoden upp.

I vilka bilar kan man få den här felkoden?

Citroën Berlingo

Citroën C3 Picasso

Citroën DS3

Peugeot 207

Kort sagt: I stort sett alla bilar som kommer med utföringen 1.4 VTI och 1.6 VTI motorer.

Symptom för felkoden 023B (PSA)

En motor som får in för varm eller för kall luft, gör så klart att motorn inte längre kan arbeta optimalt. En förlust i förmåga är då en logisk efterföljd. Därutöver kan felkoden P023B även göra så att bilens bränsleförbruk ökar drastiskt. Därför lyser motormanagement-lampan i de flesta av fallen, när felkoden P023B dyker upp hos Citroën eller Peugeot.

Orsaken till felkoden P023B

Precis som med alla andra felkoder, kan det finnas flera orsaker. Vid en online undersökning av den här felkoden, lär man sig att flera delar kan vara skyldiga. Vanligt förekommande är mekaniska problem hos kylvätskepumpen, skadade kablar som går till kylvätskepumpen, eller stift och kontaktproblem. Därutöver är det inte ovanligt att misstänkaBosch MEV17.4 ECU som används till 1.4 och 1.6 VTI. Det är egentligen inte så konstigt att man misstänker den här styrenheten, den ställer också till problem då och då men för den här felkoden, ligger lösningen någon annanstans.

icon-check-markVårt råd när det gäller felkoden P023B

Från vår erfarenhet gällande felkoden P023B, är det ofta en defekt uppvärmning av Carter ventilator som orsakar störningen. Mät i det fallet motståndet från den här delen med en Ohmmätare. Motståndet som en ny och ett fungerande uppvärmningsmotstånd har, är 10,9 Ohm. Får du stora avvikningar ifrån det här värdet? Då vet du säkert att det är uppvärmningen av Carter ventilatorn som ställer till problemet. Skulle det här inte vara fallet, då kan det ändå vara motorstyrenheten som ställer till med problem. I så fall är du välkommen att ta kontakt med oss. Våra produktspecialister står klara till att hjälpa alla våra verkstadskunder och bilförhandlare.

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

Bosch MEV 17.4