Hur Corvette C8s kombiinstrument lurar dig
Det ser mer och mer ut som att 2020 blir året för de digitala kombiinstrumenten. Oavsett att det första digitala kombiinstrumentet utvecklades 1976 för Aston Marin Lagonda, väntade succén på sig. Egentligen är det först de senaste åren som vi ser fabrikanter bli mer och mer innovativa med tekniken. Även den nya Corvette C8 är uttrustad med ett digitalt kombiinstrument och det kunde fånga vår uppmärksamhet. Hur det har gjort det, läser du i den här artikeln!
Ett kort intro till Corvette C8
När man tänker på en V8-driven mellanmotor tänker man snabbt på en Ferrari men Chevrolet vill gärna få oss på andra tankar. Corvette har alltid varit en äkta Amerikansk supercar men till och med C7, låg det enorma motorblocket alltid fram. C8 är därmed den första Corvetten med en mellanmotor och Chevrolet försöker inte hålla det hemligt med att det här är ett medevetet val: C8 är till för att utmana. Då bilen lanserades 2019, blev bilen direkt en stor sensation på internet. Kritiker tyckte att den var för ”europeisk” i sin design men man kan inte förneka att bilen ser helt fantastisk ut! Förbeställningen av bilen gick så snabbt i Amerika, att bilen i december 2019 redan var utsåld för 2020. Även interiören från ”Stingray” fångar uppmärksamhet. Med en förkärlek för elektronik, är vi framförallt intresserade i kombiinstrumentet. Det är nämligen fullstoppat med tuff teknik!
”Z”-knappen
Innan vi tar en titt på kombiinstrumentet, ska vi ta en ordentlig titt på styret i bilen för där finns det också något intressant. På vänstersidan av styrets mittenstycke, sitter en silverknapp som är svår att missa. Där står det tydligt ett ”Z” på och det är inte utan anledning. Den här knappen är en hommage till andra legendariska Corvette-bilar som Z06 och ZR1. Så fort man trycker in den här knappen, dyker det upp ett helt nytt personaliseringssystem i dashboarden. Där man i den gamla C7 bara hade möjligheten till att välja mellan redan inställda Eco, Sport och Track, går C8 steget längre. Z-mode tillåter dig till att mixa och matcha dina favoritinställningar till exempel: inställningar för motor, växellåda och känsligheten i ratten. Så fort du har hittat dina favoritinställningar, kan du spara dem via kombiinstrumentet. När du sedan trycker på ”Z”-knappen, laddas dina favoritinställningar in. Hur coolt är inte det!
Är du nyfiken på hur det ser ut, kolla då in den här videon:
Kombiinstrumentet
Bra. Och nu tillbaka till det utomstående kombiinstrumentet! Det här har nämligen också en massa inprogrammerade gimmicks. Till expempel kan man förändra layouten baserat på hur man kör: hela utseendet förändras så fort bilens modus skiftas. I ”Tour Mode” står till exempel varvräknaren och trip computern centralt medans i ”Sport Mode, har oljetemperatur, oljetrycket och varvräknaren en viktig plats och i Chevy’s ”Track Mode” är det framförallt den aktuella växeln som har en central roll. Det här låter kanske inte så spännande och nu för tiden går det här att hitta i flera bilar men det mest slående när det gäller det här kombiinstrumentet, är hur varvräknaren fungerar.
Den stora faran med en bil som Corvette C8 är att snabbt (hur ska vi säga det här på ett fint sätt…) lockas till att jaga upp varven på motorn. En bil som den här köper man ju trots allt för sina prestationer och inte för att krypa igenom staden med 30km/h. Även om alla vet att man egentligen måste ta det lugnt de första 1000 kilometrarna, kan det vara svårt att motstå frestelsen med det här kraftverket. Därför hjälper varvräknaren i C8 dig lite.
Under perioden för inkörning, börjar det röda området i varvräknaren på 4500 RPM. Efter att den här perioden är förbi, skiftar den röda balken till högre varvtal så att du då kan njuta av det fulla motorpotentialet. En hjälpsam funktion som med ett analogt kombiinstrument skulle vara mycket svårare att utföra. I videon nedan kan du se fenomenet!