Hur du kan använda ABS-systemet till din fördel på en snöig dag

En vinter utan snö är inte riktigt en vinter, eller hur? Även om mycket snö kan förvandla landskapet till en mycket idyllisk bild, men det medför också faror. Till exempel verkar det som om antalet trafikolyckor fördubblats om det fanns fem centimeter eller mer snö. Detta orsakas av dålig sikt och naturligtvis på grund av längre bromssträcka. Men hur kan du hålla denna bromssträcka så kort som möjligt, trots att det är halt?

snöig-bilspegel

Rätt däcktyp

Naturligtvis spelar rätt däcktyp en viktig roll i detta. Vid temperaturer under sju grader är vinterdäck effektivare än sommardäck enligt Trafikverket. Däckets profildjup måste vara fyra millimeter eller mer. Vinterdäck med mindre än fyra millimeter slitdjup är inte längre lämpliga som vinterdäck. De rätta däcken är dock inte det enda sättet att ta sig ut på en snöig dag. Du kan också använda bilens ABS-system till din fördel. Du kan läsa hur du gör detta nedan!

Hur fungerar ett ABS-systeem?

ABS- eller antiblockeringssystemet är - som namnet antyder - ett system som säkerställer att bilens hjul inte blockeras under bromsning. ABS använder hastighetssensorer för att avgöra om ett av hjulen kommer att blockera. Om så är fallet börjar hydraulsystemet att fungera. Denna hydraulik reducerar mängden bromskraft på det hjulet genom att bromsa "pumpa".

Bromssträcka med ABS

Men varför har du ett längre bromssträcka på en dag med snö? Dina bromsar kan inte blockera tack vare ABS-systemet? Detta är delvis sant, men det är lite mer nyanserat. Syftet med ABS är att förhindra att hjul blockeras och att inte förkorta bromssträckan. Ett viktigt faktum är naturligtvis ytan du åker på. På mjuka och hala ytor som snö har du helt enkelt mindre grepp än på torr asfalt, vilket innebär att bromsavståndet är längre trots att bromsarna inte nödvändigtvis behöver blockera.

ABS under vintern

Men hur kan du använda ett ABS-systemet till din fördel under vintern när det har snöat? Det är exakt vad Tim O’Neil räknade ut. Det diskuteras ganska mycket om ABS:ens användbarhet på vintern. Enligt vissa skulle ett ABS vara skadligt om det snöar. Tim gjorde följande intressanta video om det. Det visade sig: när bromspedalen var helt nedtryckt hade bilen utan ABS ett kortare bromsavstånd än en bil med ABS. Ett ABS-system fungerar bäst på en torr yta som asfalt. Men på snö behöver du lite mer subtilitet för att använda din ABS. Det kanske inte känns väldigt naturligt, men för att förkorta bromssträckan är det viktigt att trycka in bromspedalen mycket lugnt. Som Tim själv säger i videon: "Ju mjukare ytan, desto mjukare måste du bromsa."

ABS-styrenhet defekt?

En ABS är därför en mycket viktig del, både på sommaren och på vintern. En ABS är dock en känslig del på grund av elektroniken som utsätts för alla slags väderförhållanden och vibrationer. Det kan orsaka fel på komponenter eller anslutningar på kretskortet. Vanliga problem som kan orsakas av ett defekt ABS är till exempel:

  • Fel från hjulsensorerna;
  • ABS ECU har ingen kommunikation med diagnosdatorn;
  • Problem med pumpmotor;
  • CAN Kommunikationsklagomål;
  • Fel på den interna bromstrycksensorn;

Har du problem med en ABS och vill fixa det? Titta då på ABS-styrenhet som ACtronics granskar. Detta gör att du kan göra ett hållbart val som också är mycket billigare än att köpa nytt.