Kommer Kia och Toyota att hålla den manuella växellådan på plats?

Den manuella växellådan har tappat i popularitet de senaste åren. Olika orsaker (som ökningen av BEV/PHEVs) gör att fler bilar för närvarande tillverkas med automatisk växellåda än med manuell växellåda. Det finns dock fortfarande hopp för kugghjulsentusiaster. Och detta hopp kommer från Asien.

KIA Intelligent Manuell växellåda (IMT)

Och alla som tror att detta hopp är musik för framtiden har fel. Redan 2020 presenterade Kia "Intelligent Manuell växellåda" (förkortat IMT). Tekniken används för närvarande redan i olika mildhybridbilar (MHEV) som märket erbjuder. Huvudmålet med denna teknik är att öka bränsleeffektiviteten och ytterligare minska CO2-utsläppen. Och allt detta samtidigt som den ack så önskade körupplevelsen bevaras.

Systemet använder koppling-för-tråd-teknik. Det vill säga att kopplingspedalen inte längre är direkt ansluten till kopplingsmanöverdonet, vilket gör att elektroniken kan avgöra när den ska kopplas ur. Överväg till exempel att rulla ut till ett trafikljus. Förbränningsmotorn kan också stängas av vid dessa ögonblick (alltså snabbare än med ett konventionellt Stop & Go start-stopp-system, där bilen måste stå stilla), och därmed verkar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen minska med totalt ca. ca 3 procent.. Den intelligenta manuella växellådan manövrerar endast kopplingen, så den påverkar inte själva växlingen. Den valda växeln förblir därför ilagd hela tiden. Så fort gas- eller bromspedalen trampas ner startar motorn igen tack vare startmotorn och elektroniken avgör när motorn ska kopplas tillbaka till växellådan.

Systemet kan därför köras precis som en vanlig manuell växellåda, men i hemlighet ger elektroniken bara lite mer effektivitet. Och Kia lovar till och med att manövreringen av kopplingspedalen är ännu bättre att dosera, på grund av den elektroniska styrningen. En tydlig "grepppunkt" garanterar smidiga växlingar.

Toyota hävdar lovande patent

Toyota, som kan ses som den asiatiska elbilskungen, ser också en framtid i den manuella lådan. I början av februari gjorde den japanska biljätten anspråk på flera patent som kan göra manualens entusiaster mycket glada. Det gäller "simulerad kopplingspedal" och "växlingsfunktioner" som bör tillämpas på elbilar. Patentritningarna och diagrammen visar att systemet är beroende av en speciell styrenhet som ändrar vridmomentet på elmotorn, vilket gör att det känns som vridmomentkurvan för en bil med förbränningsmotor och "växling" verkar nödvändig.

Toyotas uttalande går ännu längre i detta avseende. Som de själva säger: ”Elfordonet innehåller en växelspak och en kopplingspedal som simulerar effekten av växlingskänslan hos ett fordon med manuell växellåda. Dessa funktioner är dock inte nödvändiga för att köra fordonet och har mer att göra med att återskapa känslan och nöjet med en manuell växellåda än den faktiska funktionen.” Toyota säger vidare: "Växelspaken manövreras av föraren för att välja valfritt virtuellt växelfasläge från flera virtuella växelfaslägen". Bilderna som Toyota har lagt till patentet visar ett traditionellt utseende motklocka med den fiktiva växeln du just nu kör i. Så det är i princip en pseudomanuell växellåda. I bilvärlden går det genast alla möjliga rykten om olika (sportiga) modeller som Toyota snart kan lansera.

Andy Palmer, tidigare VD på Aston Martin, ser också en poäng med en EV med manuell växellåda. – Det är klart att man inte behöver en manuell växellåda eller en växellåda på en elmotor. Men poängen är att detta inte är ett rationellt beslut. Det är irrationellt, det är känslomässigt. Och jag tycker att det är intressant i det sammanhanget, eftersom det är relativt enkelt att prestera i en elbil." Den stora frågan blir dock om "pokerpuristen" är intresserad av detta. För är det bara växelspaken som ger den körupplevelsen eller kombinationen mellan spaken och en förbränningsmotor? Det är i alla fall en intressant utveckling som är mer än värd att följa. Vi är nyfikna på om dessa patent och idéer verkligen kommer att marknadsföras.