Kunskapsartikel om Renault Twingo 2 2007-2014 instrumentkluster

Vad säkerställer att en instrumentpanel ofta erbjuds oss för revision? Det är en fråga som berör oss varje dag. Det finns många faktorer som påverkar detta. Det viktigaste och även det mest uppenbara är förstås byggkvalitet och produktionssiffror. En instrumentpanel i en bil som i princip inte är särskilt känslig för funktionsstörningar kan trots allt tas emot oftare än en instrumentpanel som är väldigt känslig för funktionsstörningar eftersom få har sålts.

En annan viktig faktor är vädret. Och då kanske du tänker, hur är det möjligt? Är inte en instrumentpanel torr och mindre påverkad av vädret än till exempel en ABS-enhet? Märkligt nog är en instrumentpanel kanske en av de mest "säsongsbetonade" delarna. Där en instrumentbräda lider av de varma somrarna, dukar en annan snabbare för vintervädrets nycker. Ett bra exempel på en sådan del är Renault Twingo 2 instrumentpanel. Chansen att denna del misslyckas under vintern är 5 till 6 gånger större än på sommaren. Så all anledning att berätta mer om denna del!

Specialdesign Twingo 2 instrumentpanel

Den andra generationen hade en hög ära att hålla fast vid, eftersom dess föregångare hade byggt upp en sorts kultstatus. Och det är lycka till! Franska Renault sålde nästan en miljon Twingos i sina utställningslokaler mellan 2007 och 2014. Det kompakta konceptet förblev intakt och var därför tydligt uppskattat av sina kunder. En av de mest slående sakerna i designen är kanske instrumentpanelen. Instrumenten, som till exempel hastigheten och bränslemätaren finns på, är inte placerade bakom ratten, utan mitt på instrumentbrädan. På vissa modeller finns bara en varvräknare bakom ratten. Lånt från Mini One? Vem vet. Men det är verkligen slående!

Problem med LED-lampor och felklagomål

Och sedan de fel som denna del ofta kommer till oss med. Betyder en atypisk design också atypiska misslyckanden? I vissa fall: ja. Men också de välkända klagomålen som ofta kommer tillbaka över hela raden av instrumentpaneler ser vi ofta med Twingo instrumentpanel. Tänk till exempel på LED-lampor som brinner svagt. Detta är också ett vanligt problem med Twingo instrumentpanel. Dessutom är det också möjligt att en lampa (ofta handbromsljuset) alltid lyser utan att handbromsen aktiveras. Båda problemen kan lösas av oss. Men om ABS-ljuset är svagt och lyser väldigt starkt när bromsen dras, så är det förmodligen något annat på gång. Tidigare har vi sett att en stängning i bakljusarmaturen var boven.

Och på tal om ljusproblem: Twingo instrumentpanel är också känd för sin svaga belysning som helhet. I så fall verkar alla LED-lampor inte längre lysa ordentligt. I värsta fall kan det också hända att lamporna inte fungerar alls längre. Med dessa felklagomål blir instrumentpanelen faktiskt oanvändbar.

Små skillnader i displayerna

Men den här Renault Twingo motklockan hade också några konstiga klagomål, eller hur? Vi kommer till det om en minut. Även om vi måste erkänna att de displayklagomål vi nu talar om också bär ett konstigt inslag med sig. För även om displayklagomål (i fallet med Twingo ofta en eller flera saknade pixlar) inte är särskilt konstiga har Renault valt att använda olika typer av displayer. Och om skillnaden nu var tydligt synlig (främja insikten om designval) skulle vi kunna förstå det. Men du måste titta mycket noga om du vill se skillnaderna mellan displayerna nedan.

Ovanliga störningar

Och nu till de ovanliga klagomålen som vi har stött på tidigare och som har kunnat återhämta oss framgångsrikt. Den första främlingen för bettet är körsträckan som plötsligt springer iväg och står på 999 999 km. Inte särskilt användbart såklart. Ett annat problem som möjligen kan orsakas av Twingo diskpanel har att göra med indikatorerna. Det kan hända att du hör de blinkande lamporna blinka utan att du använder dem. Vi känner till flera fall där instrumentpanelerna med rätta misstänktes för detta problem. Slutligen har vi en tredje "ovanlig" brist. För fastän du precis har tankat bilen kan det mycket väl vara så att tankmätaren indikerar att den är tom. Hur vet du när du ska tanka? Detta är inte heller ett särskilt praktiskt fel, men som tur är har ACtronics även tagit fram en översynslösning för detta.

Förhoppningsvis kunde vi berätta mer om denna speciella instrumentpanel. Om du har en klocka som har ett problem som vi just har diskuterat, skicka bara in din begäran om revision på produktsidan. Har du ett annat problem eller har du några frågor? Våra produktspecialister hjälper dig gärna

Klicka här för att kontakta oss

Instrument cluster Renault Twingo 2 2007-2014 - Kombiinstrument
Instrument cluster Renault Twingo 2 2007-2014

Kombiinstrument

Registrera dig för att se priser