Motorstyrenheter
Registrera dig för att se priser
I 1.4 TFSI- och 1.4 TSI-motorerna hos Audi, Seat, Skoda och Volkswagen (modellår 2007-2013) kan felkoden P0245 förekomma. Denna visas också som felkoder 16629/000581 och har beskrivningen: "Magnetventil (A) för laddtryckskontroll (N75): Kort till jord". Detta indikerar en kortslutning till jord i N75-magnetventilen, som styr turbotrycket via en 5V-styrning. När ECU:n upptäcker en abnormitet kan den utlösa nödkörningsläget för att säkerställa att ingen skada orsakas på motorn.
Orsaken till detta fel kan tekniskt vara en felaktig 5V-försörjning av ECU:n själv, vilket gör att N75-styrventilen oavsiktligt kortsluter till jord. I praktiken rapporterar förare ofta om oregelbunden turborespons, effektbortfall och att bilen eventuellt går in i slappt hemläge. Detta indikeras ofta av att kontrollampan för motorn (MIL) tänds.
Om felkod P0245/16629 uppstår, kontrollera först N75-ventilen och inspektera ledningarna. Detta är ett viktigt första steg, eftersom dessa två ofta är orsaken till misslyckandet. Är dessa okej? Då är felet troligen orsakat av Bosch MED17.5.5 ECU.
På ACTRONICS kan vi sakkunnigt se över Bosch MED17.5.5 ECU med vår reparationstjänst, med fokus på den interna elektroniken i ECU:n. Reparationen erbjuder en hållbar och kostnadseffektiv lösning, istället för att köpa en ny motorstyrenhet, och säkerställer att felkoden kan rensas.
Den reparerade modulen uppfyller återigen originalspecifikationerna och levereras Plug & Play, vilket innebär att omprogrammering eller ominlärning inte är nödvändig. Dessutom erbjuder ACTRONICS två års garanti på det levererade arbetet.
Har du några frågor om att låta reparera MED17.5.5 VAG ECU? Vår affärstekniska helpdesk är redo att hjälpa dig. Våra produktspecialister finns tillgängliga för support på vardagar mellan 8:00 och 17:00.
© 2025 ACTRONICS AB. All Rights Reserved.