Problem med att blockerade/låsta bromsar på Ford Fiesta, B-Max, C-Max och Transit?

Blockering eller låsning av bromsar är ett vanligt problem med Ford Fiesta, B-Max, C-Max och Transit-modeller, ofta orsakat av ett defekt ATE MK100 ABS-system. Den här artikeln kommer att ge mer insikt i hur du effektivt kan diagnostisera och lösa detta problem.

Beskrivning av problemet

ATE MK100 ESP - ABS styrenheter
ATE MK100 ESP

ABS styrenheter

Registrera dig för att se priser

Bromslåsning eller fastsättning avser en situation där bromsbeläggen förblir i kontakt med bromsskivorna även efter att bromspedalen släpps. Detta problem utgör betydande säkerhetsrisker och kan leda till accelererat slitage av bromsdelar. Grundorsaken är ofta relaterad till ATE MK100 ABS-systemet, som kräver riktad felsökning och reparation. Det finns flera möjliga orsaker till detta problem med blockering/låsning.

Defekt ABS-sensor

En felaktig hjulhastighetssensor kan skicka felaktiga signaler till ABS-modulen, vilket resulterar i felaktig bromsaktivering. Kontrollera alltid ABS-sensorerna för skador, felinriktning eller lösa anslutningar. Använd diagnostisk utrustning för att övervaka sensordata och säkerställa korrekta mätningar.

Problem med bromsvätsketrycket orsakar ett fel i ABS-modulen

Ett dåligt fungerande huvudbromscylinder / ojämn fördelning av bromsvätsketrycket kan också leda till blockering, fastsättning eller låsning av bromsarna. Det gör att trycket inte släpps tillräckligt snabbt. Så utöver huvudcylindern, undersök hydraulsystemet noggrant för igensatta/begränsade bromsledningar, defekta ventiler eller skadade tätningar. ABS:en tar emot bromsvätska via bromsledningarna via pluggarna i hydraulsektionen.

När detta inte längre är fallet kan detta leda till blockerings-/fastsättningsproblem med bromsarna. En av de viktigaste lösningarna för att ta itu med blockerande eller låsta bromsar på Ford Fiesta, B-Max, C-Max och Transit-modeller är att få ATE MK100 ABS-systemet reparerad. Fordonstekniker kan lita på ACTRONICS för denna tjänst, som erbjuder flera fördelar.

Vårt team av erfarna tekniker har djup kunskap och erfarenhet av att reparera ABS-enheter. Vi följer en omfattande test- och kvalitetskontrollprocess för att säkerställa att de återtillverkade ABS-systemen uppfyller eller överträffar OEM-specifikationerna. Det innebär att du kan erbjuda dina kunder en pålitlig, hållbar och högkvalitativ lösning för en bråkdel av det nya priset.

Uppdatering: bromstrycksproblem orsakade av en defekt ATE MK100 ABS-modul blir också allt vanligare i BMW 1-serien F20 / F21, BMW 3-serien F30 / G20, Volkswagen Caddy III facelift / Caddy IV och Volkswagen Golf VII.