Vad är ett ABS-system och hur fungerar det i en bil?

ABS-enheten är ett system som först användes i en formel 1-bil på 60-talet. Ungefär 60 år senare, kan vi inte längre föreställa nya bilar utan antiblockeringssystem. I själva verket är ett ABS-system nu obligatoriskt för utveckling av nya bilar och motorcyklar. Även de första e-cyklar har nu försetts med ett ABS-system. Men hur en sådan ABS enhet faktiskt fungerar och hur det minska antalet olyckor?

abs-styrenhet

Fördelen med ABS jämfört med tidigare

Som namnet ABS (antiblockeringssystem), antyder säkerställer ABS:en att bilens hjul inte kan låsas vid inbromsning. Speciellt vid bromsning på dåliga vägar eller i dåligt väder, är risken för ett låst hjul ökat på grund av den minskade grepp. När hjulen låses har detta uppenbarligen en stor effekt på bromsavståndet. På en torr väg yta är bromsavståndet cirka 10% längre än på en bil med ett ABS-system, medan under regniga förhållanden kan bromsavståndet till och med vara 30 procent längre!

Hur fungerar ett ABS-system?

Ett ABS-system faktiskt gör ingenting annat än att "pumpa" en rörelse när en eller flera av hjulen riskerar att låsas under bromsning, vilket gör att hjulet kan fortsätta att rulla. Exakt vad du vill för att korta bromsavståndet! För att uppnå denna bit av uppfinningsrikedom, har ett antiblockeringssystem av tre komponenter som tillsammans bildar en del av ABS-systemet. Dessa delar är pumpmotorn, HCU och ABS ECU.

Pumpmotor

Såsom nämnts, tillhandahåller ABS-enheten en pumprörelse mot bromsoket, så att hjulet inte kan låsa upp. Detta är en mycket snabb process som upprepas dussintals gånger per sekund. Pumpmotorn i ABS-systemet säkerställer att trycket upprätthålls på bromssystemet. Detta tryck behövs när ABS enheten ingriper för att göra pumprörelsen.

HCU

HCU står för ""Hydraulisk styrenhet"". HCU är en aluminiumkomponent med olika ventiler och kanaler. När ABS ingriper, är det viktigt att avlasta att systemet byggs upp genom att bromsa ett hjul. Detta görs via ventilerna. Vidare finns det olika manövrerings stiften på HCU som kan öppna och stänga kanalerna i ABS.

ABS ECU

När en "normal" styrenhet är för motorn, är ABS-styrenheten för bromssystemet. Baserat på data från exempelvis hjulsensorer och trycksensorer bestämmer ABS ECU om ABS faktiskt ska vidta åtgärder. Så snart ECU tar upp ett "fel" värde, utlöses pumpmotorn för att vidta åtgärder.

ABS med ESP

Förutom det konventionella ABS-systemet använder fler och fler enheter ESP, som står för Electronic Stability Program. Medan ABS ser till att hjulen inte låser sig under bromsning, garanterar ESP att bilen faktiskt går i den riktning som föraren vill ha. När bilen lider av under- eller överstyrning bromsar ESP-funktionen ett eller flera hjul, så att bilen går i rätt riktning. ESP säkerställer därför stabilt körbeteende i alla köranvisningar. Exempel på ABS-enheter som använder ESP är ATE MK26 ESP och Bosch 8 ESP. Tack vare ESP: s stora säkerhetsfördelar är alla nya bilar sedan 2014 skyldiga att ha ESP-funktionalitet. ESP tillhandahåller olika studier, nämligen för cirka 30% färre ensidiga olyckor.