Volkswagen / VAG felkod 01423: Lateral accelerationssensor
Vad betyder den här felkoden?
VAG-felkoden 01423 anger att det är ett problem med den laterala accelerationssensor G200. Den här givaren kallas också för styrvinkelgivare, yaw rate sensor eller G-sensor. Det är en sensor som används i kombination med ABS-systemen som är utrustade med ESP-funktionalitet. När man svänger i en kurva, skiftar en platta mellan två kondensatorer. Om bilen kör i en rak linje, då är spänningen jämn mellan båda kondensatorerna. Så fort man kör in i en kurva, skiftar plattan tack vare centrifugalkraften, vilket ger en högre spänning i den ena kondensatorn och mindre på den andra. Den laterala accelerationssensor skickar informationen vidare till ABS/ESP-enheten och kan på det här viset avgöra hur skarpt kurvan tas. Avviker de här värdena från referensvärdena i jämförelse med den informationen som togs emot av styrvinkelgivaren? Då griper ESP in för att hålla bilen på rak på vägen för att förekomma över eller understyrning.
Hos vilka bilar dyker denna felkod ofta upp?
Volkswagen Golf V
Volkswagen Golf VI
Audi A3 8P
Skoda Octavia 1Z
Kort sagt: Den här felkoden dyker upp hos olika bilar från VAG-koncernen. Framförallt bilar utrustade med l’ATE MK61 får den här felkoden. Den lyxigare varianten av ATE MK60 (även känd som ATE MK60E) har ESP-funktionalitet.
Symptomen vid VAG-felkoden 01423
En situation där ESP-funktionen inte behöver ingripa, märker föraren i första hand inte mycket. Ett fel som har att göra med G-sensor anses som farlig och kommer i många av fallen att tända ABS/ESP-lampan. I de flesta fallen är det här orsaken till att föraren märker att det är ett problem med bilen.
Orsaken till felkoden 01423
Det ”jobbiga” med den här felkoden är att det inte går att peka ut en specifik orsak. Det kan finnas olika orsaker som har till följd att felkoden 01423 dyker upp. Generellt sett kan orsaken delas upp i två kategorier: problem med basinställningarna och så kallade ”electric circuit failures”.
Vårt råd i samband med felkod 01423
Om det dyker upp ”No or incorrect Basic Setting / Adaption”, utför basinställningarna på nytt. Det här är fordonsspecifika procedurer. I många av fallen kommer felkoden att försvinna därefter.
Vid en Electric Circuit Failure behöver man utföra lite fler steg. Starta med att kontrollera (mätvärdeblocken)kablaget och anslutningarna från och till den laterala accelerationsgivaren G200. Är de inte orsaken till problemet? Kontrollera då matningsspänningen. Skulle den här inte avvika, återstår det två möjligheter. Byt först ut G200 givaren och kolla om felkoden går att radera. Skulle det vara så att felkoden fortfarande dyker upp, är chansen stor att felet sitter i ATE MK61 (ATE MK60E). Vi har sett det här flera gånger och utvecklat en renoveringslösning för problemet. Ta i så fall kontakt med oss för att undersöka möjligheterna till att få din enhet renoverad.