Volvo V70 XC: Födelsen för Volvos offroad äventyr
Den som tänkte på Volvo i början av 90-talet tänkte förmodligen direkt på stora fyrkantiga kombis eller sedans. Och det är ju inte så konstigt! Under den här tiden var Volvo 850 och Volvo 940 paradhästarna för märket. Halvvägs genom 90-talet förändrades det. En förändring som de europeiska försäljningssifftorna ändå behövde: där Volvo sålde 234.539 bilar 1990, sjönk det till bottentalet 171.612 under 1993.
1996 kom det som tur är en ny generation Volvos. S40 sedan och kombin V40 var båda lite rundare och en kategori mindre, vilket gjorde att bilarna tillhörde den populära kompakta mellanklassen. Ett par år senare kom Volvo med C70 som kunde beställas som coupé och cabrio. Under den här perioden släppte Volvo även den nya versionen av 850: V70. Och det är den sistnämnda bilen som behöver vidare förklaring. Därför dyker vi närmare där in!
Volvo V70 som uppföljare till Volvo 850
Som sagt blev V70 baserad på Volvo 850. 850 var den första bilen med airbags för sidokrock och var skapad för att släppa den lite tråkiga imagen av Volvo under slutet av 80-talet och istället bli en modern, säker och sportiv bil. Och det lyckades ganska bra! Med uppmärksammad prestation i olika raceklasser vann den här kombin snabbt populäritet. Till slut, efter fem års produktion stoppade man produktionen av 850. Eller ja, på sätt och vis.
Som sagt kom Volvo V70 under hösten av 1996. Den skapades baserad på ”Volvo P80 platformeen”. Den här platformen använde sig av en transaxle-design där motorerna och växellådorna monterades tvärs på en subframe. Det här visades sig vara det endaste där 850 och V70 liknande varandra för totalt ändrades 1800 saker på 850 för att få fram en V70! Bland annats så byttes de fyrkantiga linjerna från 850 ut mot rundare former och framsidan förnyades och sprutades fullständig med resten, stolarna var nya, kombiinstrumentet nytt, bilen fick ett centrallåssystem och bromsarna blev utrustade med ABS-funktionalitet tack vare ATE MK20. Bilen levererades både som bensin/diesel, 2WD/4WD och med automat/manuell växellåda.
V70 XC dyker upp i bilden
Det första året för V70 var en stor succé. Bilarna gick åt som smör i solsken. Året efter att V70 introducerades (alltså 1997), sålde Volvo runt 12 procent mer bilar än under 1996. En succé som till står del kan hänvisas till V70. I september samma år kom Volvo till Autoshow i Frankfurt med en nyhet. Där visade de nämligen upp V70 XC, som senare fick smeknamnet V70 Cross Country.
Förutom visuella skillnader som stötfångare, trösklar, ventilationsgaller och en adderad mudplate, fick bilen standard fyrhjulsdrift och en Visco-koppling. Därutöver var bilen högre vilket ökade markfrigången med 2.6 cm. Härmed transformerades V70 från en kombibil till en äkta cross-over! Volvos första cross-over föddes och skulle ta på sig konkurrenten Subaru Legacy Outback. Tillsammans med de ursprungliga V70, den senare lancerade och sportigare V70 R, sålde Volvo drygt 370.000 av de här bilarna mellan 1996 och 2000. Ungefär 53.000 av de här var en V70 XC.
1:a generationen Volvo V70 XC
Model | Motorkod | I produktion | Bränsle | Cylindrar | Motorvolym | Förmåga |
---|---|---|---|---|---|---|
2.5T AWD | B5254 T | 1997-2000 | Bensin | 5 | 2435 c | 193 hästkrafter |
2:a generationen V70 XC
Under våren 200 kom Volvo igen med en andra generation V70, där även V70 Cross Country fick vara med. Den nya generationen som byggdes på den nya P2 platformen, blev limmad på kritiska punkter istället för punktsvetsad. Därmed blev det nya karosseriet enligt Volvo runt 70 % hårdare än den första generationen. Därutöver fick bilen med den här förändringen mer lastutrymme. Markfrigången steg igen från 16.6 centimeter till 21, tack vare en förhöjd hjulsuspension.
Ventilationsgallret förändrades, ett bredare stänkskydd lades till för att ge plats åt större hjul, stötfångarna blev svarta med en tuffare utstrålning och Viscko-kopplingen till AWD byttes ut mot en Haldex-koppling. Till skillnad från modernare bilar där stötfångarna anpassas för att få bilen att se lite tuffare och snyggare ut, är V70 XC verkligen en äkta cross-over med AWD. Den robusta karaktären förstärktes 2002: efter att Volvo blev den officiella sponsoren till Ocean Race och släppte ett antal ”Ocean Race Special Edition” XC70. De här bilarna fick en unik blå färg och ett antal silverfärgade accenter som till exempel takräcken.
En del som inte förnyades i den andra generationen, var spjällhuset. Nu i efterhand kan vi nog säga att det här spjällhuset är ett av de mest ökända spjällhusen genom tiderna. Positionsgivarna i det här Magneti Marelli spjällhuset använde sig av glidkontakter på sensorerna, som är väldigt känsliga för slitage.
Det resulterar i att sensorerna efter hand blir helt och hållet utslitna vilket gör att de inte längre fungerar. Visste du att S60, V70, S80, XC70 och XC90 alla har samma kombiinstrument?
På egna ben
Tre år efter att ha varit en variant av V70, förändrades det här 2003. Det har att göra med att Volvo lancerade en helt ny bil 2002. Det här året kom Volvo med XC90, märkets första SUV som var otroligt populär ibland annat Amerika. Nu när den här offroad modellen fick sitt eget namn, kunde offroad V70 XC inte halka efter. 2003 blev namnet också anpassat till XC70. Överraskande nog fick den här modellen inte en facelift förrän året efter. Även om anpassningarna var framförallt visuella, byttes det ökända spjällhuset ut mot ett nytt spjällhus från Bosch. Andra generationen Volvo XC70 facelift
Andra generationen Volvo XC70 facelift
Model | Motorkod | I produktion | Bränsle | Cylindrar | Motorvolym | Förmåga |
---|---|---|---|---|---|---|
2.4T AWD | B5244 T3 | 2000-2003 | Bensin | 5 | 2435 c | 200 hästkrafter |
2.5T AWD | B5254 T2 | 2003-2007 | Benzine | 5 | 2521 c | 210 hästkrafter |
D | D5244 T2 | 2000-2007 | Diesel | 5 | 2401 c | 126 hästkrafter |
D5 AWD | D5244 T | 2000-2005 | Diesel | 5 | 2401 c | 163 hästkrafter |
D5 AWD | D5244 T4 | 2005-2007 | Diesel | 5 | 2400 c | 185 hästkrafter |
Tredje generationen
Fyra år efter facelift var det dags att säga adjö till den andra versionen av Volvos första terrängbil. 2007 förnyades V70 tillsammans med XC70 helt och hållet. Kombin gjordes offroad-proof både i de visuella och mekaniska aspekterna. Det presenterades inte bara nya varianter av turbo dieselmotorer med Hella turboaktuator utan även bensinmotorerna fick standard 6 cylindrar.
XC70 Mk3 blev extra populära i ett antal länder, där de användes som polisfordon. Framförallt här i Sverige och i England ser man många XC70 köra runt som polisbilar. Och om vi ska vara helt ärligt så ser det tufft ut med den här offroadern i polisfärger! 3e generation Volvo XC70 från polisen
3e generation Volvo XC70 från polisen
Model | Motorkod | I produktion | Bränsle | Cylindrar | Motorvolym: | Förmåga |
---|---|---|---|---|---|---|
3.2 AWD | B6324S | 2007-2010 | Bensin | 5 | 3192 c | 238 häst4kraf4ter |
T6 AWD | B6304T2 | 2008-2010 | Bensin | 6 | 2953 c | 285 häst4kraf4ter |
3.2 | B6324S5 | 2010-2016 | Bensin | 6 | 3192 c | 243 häst4kraf4ter |
3.2 AWD | B6324S5 | 2010-2016 | Bensin | 6 | 3192 c | 243 häst4kraf4ter |
T6 AWD | B6304T4 | 2010-2016 | Bensin | 6 | 2953 c | 304 häst4kraf4ter |
D5 AWD | D5244T4 | 2007-2009 | Diesel | 5 | 2400 c | 185 häst4kraf4ter |
2.4D DRIVe (handgeschakeld) | D5244T14 | 2009-2010 | Diesel | 5 | 2400 c | 175 häst4kraf4ter |
2.4D (automaat) | D5244T14 | 2009-2010 | Diesel | 5 | 2400 c | 175 häst4kraf4ter |
2.4D AWD | D5244T16 | 2009-2010 | Diesel | 5 | 2400 c | 163 häst4kraf4ter |
D5 AWD | D5244T10 | 2010-2011 | Diesel | 5 | 2400 c | 205 häst4kraf4ter |
D3 DRIVe (handgeschakeld) | D5204T2 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 1984 c | 163 häst4kraf4ter |
D3 (automaat) | D5204T2 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 1984 c | 163 häst4kraf4ter |
D3 AWD | D5244T16 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 2400 c | 163 häst4kraf4ter |
D4 AWD | D5244T12 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 2400 c | 181 häst4kraf4ter |
D5 AWD | D5244T10 | 2011-2017 | Diesel | 5 | 2400 c | 215 häst4kraf4ter |
Till en skillnad från den andra generationen fick den här versionen ingen facelift. XC70 fick inte ens en efterföljare. Under våren 2016 rullande den sista XC70 ut från produktionen och ersattes av Volvo V90 Cross Country. Även om XC70 inte längre är en del av Volvos SUB / Cross-over program, kan man se tillbaka på den som Volvo offroad-gamma. I den nya sortimentet har man som cross-over fantast även den mer kompakta V60 Cross Country, utöver V90 Cross Country. Namnet ”XC” använder Volvo numera bara för sina SUV /Terrängbilar (XC40, XC60 och XC90). Vem hade trott det 1997?
Volvo XC70 i renoveringssortimentet
1e generation Volvo V70 XC 1997-2000
ABS-styrenhet
ABS-styrenhet
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
2e generation Volvo V70 XC / XC70 2000-2007
ABS styrenheter
ABS-styrenhet
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
ABS-styrenhet
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
BCU
Body control unit
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Spjällhus
Spjällhus
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Spjällhus
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Spjällhus
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Kombiinstrument
Kombiinstrument
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
ACC kontrollpaneler
ACC kontrollpaneler
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Hella Turbo Actuator
Aktuator
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
3e generation Volvo XC70 2007-2016
ABS styrenheter
ABS-styrenhet
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Spjällhus
Spjällhus
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Spjällhus
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Kombiinstrument
Kombiinstrument
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.
Hella Turbo Actuator
Aktuator
Vänligen registera dig för att visa prisinformation.