TCU’s reparation DSG 7 DQ200 (0AM)

OBS! Den aktuella handläggningstiden för denna del är för närvarande 14 arbetsdagar

Registrera dig för att se priser

Mer än 5000 kunder betygsätter oss med 9,4!
DSG 7 DQ200 (0AM) - TCU’s reparation
Genom att välja att se över denna del sparar du 9,90 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Kortslutning i växellådsstyrenheten och/eller säkring som gått.
  • Fullständigt elektroniskt haveri i växellådan.
  • 005636/P1604 - Internal Control Module: Output Driver IC Error
  • 16946/P0562/001378 - System Voltage too low
  • Internal leak: P17BF - Hydraulic pump system overload protection
  • P189C/006300 - Function Restriction due to Insufficient Pressure Build-Up
  • 17225/P0841 - Transmission Fluid Pressure Sensor/Switch 1: Implausible Signal
  • U0101 - No Communication with Transmission Control Module

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

Beställ från lager; imorgon i din verkstad

Snabbt och enkelt: beställ din del direkt från lager. Vi kräver en deposition som du får tillbaka så fort du skickat din defekta del till oss. Beställt före 16:00 på vardagar = levereras imorgon.

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

DSG 7 DQ200 (0AM) TCU lämna för reparation?

DSG står för Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gear. Det är därför också en robotiserad manuell växellåda. 0AM är en 7-stegs version med en tvärgående växellåda med ett nominellt vridmoment på 200 Nm utrustad med en torrplåtkoppling. 0AM tillämpas på små och medelstora bilar i VAG-gruppen. Föraren märker att det finns problem med DSG-växellådan, eftersom skiftindikatorn i instrumentbrädan blinkar, DSG-växellådan växlar inte längre och bilen hackar när den körs. Dessutom kan DSG sprida en brandlukt.

Verkstadskontatering

Teknikerna i verkstaden kan observera klagomålen under en provkörning eller verkstadsbesiktning av fordonet. Om det finns en kortslutning i TCU ("Mechatronic"), luktar den bränt och kan inte nås med diagnostikutrustningen på grund av defekta säkringar.

Också känd som

TCU står för Transmission Control Unit; även känd som TCM eller automatisk växellåda. DSG står för Direct Schalt Getriebe, 7 för antal växlar, bokstäverna DQ för transversal positionering av överföringen och 200 för nominellt vridmoment. Kontrollenheten för denna DSG-överföring heter "Mechatronic".

Förekommande klagomål

Vanliga klagomål är kortslutning i växellådans styrenhet och / eller en smält säkring, komplett elektroniskt fel på växellådan och internt läckage i hydraul blocket. Olika felmeddelanden kan också inträffa på andra styrenheter.

Felkoder DSG 7

  • 16946 / P0562 / 001378 - System voltage too low.
  • 005636 / P1604 - Internal Control Module: Output Driver IC error.
  • P17BF - Hydraulic pump system overload protection.
  • P189C / 006300 - Function Restriction due to Insufficient Pressure build up.

Orsaker

Problemen och defekter orsakas ofta av ledande avlagringar i växellådsoljan. Detta leder till kortslutning och utbränningssäkring av "Mechatronic". Sprickor uppträder också i hydraulik blocket runt tryckackumulatorn. Detta beror på den relativt stora massan av ackumulatorn i förhållande till höljet.

Effekt på andra delar

På grund av en defekt DSG 7 TCU (Mechatronic) kan kommunikationsfel lagras i olika andra styrenheter.

Risker

Vid en defekt DSG 7 TCU (Mechatronic), kommer bilen inte att växla ordentligt eller inte alls, så att bilen inte längre kan köras ordentligt.

Renoveringslösning

TCU DSG 7 genomgår alltid ett inträdesprov vid ankomsten. Om klagomålet observeras genomgår TCU renoveringsprocessen. I slutet utförs EOL-testet för att bekräfta att klagomålen har lösts och TCU fungerar korrekt.

Information för montören

Tillverkarens instruktioner måste följas för demontering. Observera graden av metallspån på magneterna i transmissionen: Om dessa är mycket är överföringen mekaniskt sliten. För frakt finns en transportlåda speciellt utvecklad av ACtronics. Vänligen kontakta vår kundtjänst för detta.

Tillverkarens installationsanvisningar måste följas vid installation av TCU. Magneterna i växellådan måste också rengöras och en grundjustering måste göras.

 

DSG 7 låt reparation av ACtronics?

Vill du ha en defekt transmissions styrenhet renoverad? Via vår hemsida kan du snabbt och enkelt skicka in ett renoveringsuppdrag. ACtronics har ett brett sortiment av TCU-moduler från de välkända varumärkena och modellerna som: Easytronic F13 / 5 och DSG 6 DQ250-02e. Vill du ha en produkt som inte kan hittas på webbplatsen? Kontakta oss för att diskutera alternativen.

1. Log in or create an account

ACTRONICS works exclusively with car companies, brand dealers and specialists. You need an ACTRONICS account to place an order. Our customer service will assess whether your account is approved based on the information you have entered.

2. Find your part and create an order

Select your vehicle at the top of this page and choose the part number that you can read on the part. Can't read the OE number? Then select the option "OE number is not in the list" on this page. Can't find the part? Then request a quote.

3. Enter your diagnostic information and order details

When you register a revision order, we ask for more information about your diagnosis, such as your observations and/or an error code. This helps us to carry out the revision. After this, you choose your shipping and payment preference and start the order.

4. Packing & shipping

Make sure the part is securely packed so that it is not damaged during transport. Have you chosen our pick-up service? Then we will ensure that the part is picked up from you. This happens on working days (between 08:00 and 18:00) often within a few hours. Have you chosen to ship it yourself? Then bring the package to a parcel point near you. In both cases, you will receive instructions from our customer service.

5. We test the part

We test and inspect your part as soon as it arrives with us. Then we start the revision. Sometimes our test shows something different than the diagnostic information. In that case, we will contact you and share our findings and diagnosis. We only charge test costs for this and no revision costs.

6. We revise the part

Our specialists revise your part. You will receive updates so that you are always aware of the status of your order. If your part has successfully passed our final test, we will ship it to you. If necessary, we will provide additional workshop instructions and tips.