DSG 7 DQ200 (0AM) TCU

Följ din beställning via spårningsnummer

Renoveringspris (exkl. transportkostnader)

website.product.price.not_defect

Vanliga problem

  • 005636/P1604 - Internal Control Module: Output Driver IC Error
  • 16946/P0562/001378 - System Voltage too low
  • Fullständigt elektroniskt haveri i växellådan.
  • Internal leak: P17BF - Hydraulic pump system overload protection
  • Kortslutning i växellådsstyrenheten och/eller säkring som gått.
  • P189C/006300 - Function Restriction due to Insufficient Pressure Build-Up
Professionell renoveringsprocess
Mer än 15 års erfarenhet
24 månaders garanti
Fullständigt kvalitativt alternativ
Tekniskt stöd
Betalbart pris

Kundomdömen

Mest hjälpsamma


DSG 7 DQ200 (0AM) TCU LÄMNA FÖR REPARATION?

DSG står för Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gear. Det är därför också en robotiserad manuell växellåda. 0AM är en 7-stegs version med en tvärgående växellåda med ett nominellt vridmoment på 200 Nm utrustad med en torrplåtkoppling. 0AM tillämpas på små och medelstora bilar i VAG-gruppen. Föraren märker att det finns problem med DSG-växellådan, eftersom skiftindikatorn i instrumentbrädan blinkar, DSG-växellådan växlar inte längre och bilen hackar när den körs. Dessutom kan DSG sprida en brandlukt.

VERKSTADSKONTATERING

Teknikerna i verkstaden kan observera klagomålen under en provkörning eller verkstadsbesiktning av fordonet. Om det finns en kortslutning i TCU ("Mechatronic"), luktar den bränt och kan inte nås med diagnostikutrustningen på grund av defekta säkringar.

OCKSÅ KÄND SOM

TCU står för Transmission Control Unit; även känd som TCM eller automatisk växellåda. DSG står för Direct Schalt Getriebe, 7 för antal växlar, bokstäverna DQ för transversal positionering av överföringen och 200 för nominellt vridmoment. Kontrollenheten för denna DSG-överföring heter "Mechatronic".

FÖREKOMMANDE KLAGOMÅL

Vanliga klagomål är kortslutning i växellådans styrenhet och / eller en smält säkring, komplett elektroniskt fel på växellådan och internt läckage i hydraul blocket. Olika felmeddelanden kan också inträffa på andra styrenheter.

FELKODER DSG 7

  • 16946 / P0562 / 001378 - System voltage too low.
  • 005636 / P1604 - Internal Control Module: Output Driver IC error.
  • P17BF - Hydraulic pump system overload protection.
  • P189C / 006300 - Function Restriction due to Insufficient Pressure build up.

ORSAKER

Problemen och defekter orsakas ofta av ledande avlagringar i växellådsoljan. Detta leder till kortslutning och utbränningssäkring av "Mechatronic". Sprickor uppträder också i hydraulik blocket runt tryckackumulatorn. Detta beror på den relativt stora massan av ackumulatorn i förhållande till höljet.

EFFEKT PÅ ANDRA DELAR

På grund av en defekt DSG 7 TCU (Mechatronic) kan kommunikationsfel lagras i olika andra styrenheter.

RISKER

Vid en defekt DSG 7 TCU (Mechatronic), kommer bilen inte att växla ordentligt eller inte alls, så att bilen inte längre kan köras ordentligt.

RENOVERINGSLÖSNING

TCU DSG 7 genomgår alltid ett inträdesprov vid ankomsten. Om klagomålet observeras genomgår TCU renoveringsprocessen. I slutet utförs EOL-testet för att bekräfta att klagomålen har lösts och TCU fungerar korrekt.

INFORMATION FÖR MONTÖREN

Tillverkarens instruktioner måste följas för demontering. Observera graden av metallspån på magneterna i transmissionen: Om dessa är mycket är överföringen mekaniskt sliten. För frakt finns en transportlåda speciellt utvecklad av ACtronics. Vänligen kontakta vår kundtjänst för detta.

Tillverkarens installationsanvisningar måste följas vid installation av TCU. Magneterna i växellådan måste också rengöras och en grundjustering måste göras.

DSG 7 LÅT reparation AV ACTRONICS?

Vill du ha en defekt transmissions styrenhet renoverad? Via vår hemsida kan du snabbt och enkelt skicka in ett renoveringsuppdrag. ACtronics har ett brett sortiment av TCU-moduler från de välkända varumärkena och modellerna som: Easytronic F13 / 5 och DSG 6 DQ250-02e. Vill du ha en produkt som inte kan hittas på webbplatsen? Kontakta oss för att diskutera alternativen.