Registrera dig för att se priser
Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst
DSG står för Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gear. Det är därför också en robotiserad manuell växellåda. 0AM är en 7-stegs version med en tvärgående växellåda med ett nominellt vridmoment på 200 Nm utrustad med en torrplåtkoppling. 0AM tillämpas på små och medelstora bilar i VAG-gruppen. Föraren märker att det finns problem med DSG-växellådan, eftersom skiftindikatorn i instrumentbrädan blinkar, DSG-växellådan växlar inte längre och bilen hackar när den körs. Dessutom kan DSG sprida en brandlukt.
Teknikerna i verkstaden kan observera klagomålen under en provkörning eller verkstadsbesiktning av fordonet. Om det finns en kortslutning i TCU ("Mechatronic"), luktar den bränt och kan inte nås med diagnostikutrustningen på grund av defekta säkringar.
TCU står för Transmission Control Unit; även känd som TCM eller automatisk växellåda. DSG står för Direct Schalt Getriebe, 7 för antal växlar, bokstäverna DQ för transversal positionering av överföringen och 200 för nominellt vridmoment. Kontrollenheten för denna DSG-överföring heter "Mechatronic".
Vanliga klagomål är kortslutning i växellådans styrenhet och / eller en smält säkring, komplett elektroniskt fel på växellådan och internt läckage i hydraul blocket. Olika felmeddelanden kan också inträffa på andra styrenheter.
Problemen och defekter orsakas ofta av ledande avlagringar i växellådsoljan. Detta leder till kortslutning och utbränningssäkring av "Mechatronic". Sprickor uppträder också i hydraulik blocket runt tryckackumulatorn. Detta beror på den relativt stora massan av ackumulatorn i förhållande till höljet.
På grund av en defekt DSG 7 TCU (Mechatronic) kan kommunikationsfel lagras i olika andra styrenheter.
Vid en defekt DSG 7 TCU (Mechatronic), kommer bilen inte att växla ordentligt eller inte alls, så att bilen inte längre kan köras ordentligt.
TCU DSG 7 genomgår alltid ett inträdesprov vid ankomsten. Om klagomålet observeras genomgår TCU renoveringsprocessen. I slutet utförs EOL-testet för att bekräfta att klagomålen har lösts och TCU fungerar korrekt.
Tillverkarens instruktioner måste följas för demontering. Observera graden av metallspån på magneterna i transmissionen: Om dessa är mycket är överföringen mekaniskt sliten. För frakt finns en transportlåda speciellt utvecklad av ACtronics. Vänligen kontakta vår kundtjänst för detta.
Tillverkarens installationsanvisningar måste följas vid installation av TCU. Magneterna i växellådan måste också rengöras och en grundjustering måste göras.
Vill du ha en defekt transmissions styrenhet renoverad? Via vår hemsida kan du snabbt och enkelt skicka in ett renoveringsuppdrag. ACtronics har ett brett sortiment av TCU-moduler från de välkända varumärkena och modellerna som: Easytronic F13 / 5 och DSG 6 DQ250-02e. Vill du ha en produkt som inte kan hittas på webbplatsen? Kontakta oss för att diskutera alternativen.
0AM 325 025 D
0AM 325 025 H
0AM 325 065 L
0AM 325 065 N
0AM 325 065 S
0AM 927 769 D
© 2025 ACTRONICS AB. All Rights Reserved.