Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

Registrera dig för att se priser

Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT - Reparation av TCU’s
Genom att välja att se över denna del sparar du 1 kg i råmaterial.

Vanliga problem

  • Felfunktion - Tomgångssensor
  • Felkod P0657 / P0717 / P0720 / P0722 / P0739 / P0741 / P0793 / P0794 / P0896 / P1634 / P2722 / P2731
  • Felfunktion - Transmissionsräckvidd

Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst

website.custom_page.product.how_we_work.title_stock

website.custom_page.product.how_we_work.message_stock

Hur vi jobbar

Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.

Låta en Mercedes-Benz Temic VGS/CVT (722.8) renoveras?

TCU Temic VGS är hjärnan bakom Autotronic CVT 722.8 växellådan som finns i Mercedez Benz A-klasse W169 och B-Klasse W245 från cirka 2005. Föraren märker problem med växellådan framförallt genom felmeddelanden i kombiinstrumentet, bilen vill inte längre växla ordentligt eller att växellådan går in i nödmodus.

Möjliga defekter och felkoder

Teknikern på arbetsgolvet kan konstatera problemen under en testkörning och utläsning av live data. Med diagnosinstrument kan sparade felkoder läsas ut. Genom vibrationer och temperaturväxlingar, blir lödningarna på kretskortet skadade. Vanligt förekommande problemen hos TCU TEMIC VGS 722.8 för Mercedes Benz A- och B-klasse från 2004 är: defekter på varvtalsgivare och växelpositionsgivare. Det här medför att växellådan inte alls växlar mer.

Vanligt förekommande fel på VGS 722.8 är:

  • P0720
  • P0722
  • P0793
  • P0794

Tips!Felkod P2723, P2731 eller P2732 finns på en Mercedes A-klass (W169) eller B-klass (W245)? Kontrollera hydrauliken!

Effekten på andra delar

Med en defekt TCU kan det vara så att bilen inte vill starta överhuvudtaget längre.

Risker

Med en defekt TCU kan bilen inte längre bra eller överhuvudtaget mer växla vilket gör att bilen inte går att köra ordentligt mer.

Information för montören

Tänk på att följa fabrikantens instruktioner vid demontering. Skicka endast in TCU och inte hela hydraulikblocket (labyrinten). Följ vid tillbakamonteringen föreskrifterna från fabrikanten och instruktionerna från ACtronics som följer med i paketet. Eventuella felkoder behöver raderas.

Renoveringslösning

När en TCU kommer in, utförs alltid först ett Entry Test där enheten kontrolleras om det angivna problemet går att bekräfta. Är de bekräftade så går enheten igenom renoveringsprocessen. Efteråt följer ett funktionellt End Of Line (EOL) test för att bekräfta att problemet är löst och TCU-enheten fungerar bra igen.

Kundrecensioner