TCU’s reparation Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT
Registrera dig för att se priser
Vanliga problem
- Felfunktion - Tomgångssensor
- Felkod P0657 / P0717 / P0720 / P0722 / P0739 / P0741 / P0793 / P0794 / P0896 / P1634 / P2722 / P2731
- Felfunktion - Transmissionsräckvidd
Är ditt klagomål inte listat? Kontakta vår kundtjänst
Beställ från lager; imorgon i din verkstad
Snabbt och enkelt: beställ din del direkt från lager. Vi kräver en deposition som du får tillbaka så fort du skickat din defekta del till oss. Beställt före 16:00 på vardagar = levereras imorgon.Hur vi jobbar
Vi kommer att renovera den del du har skickat in. Priser är exklusive moms och eventuelle fraktkostnader. Sortimentet och priser gäller endast för bilverkstäder och andra bilrelaterade firmor, inte för privatpersoner.Låta en Mercedes-Benz Temic VGS/CVT (722.8) renoveras?
TCU Temic VGS är hjärnan bakom Autotronic CVT 722.8 växellådan som finns i Mercedez Benz A-klasse W169 och B-Klasse W245 från cirka 2005. Föraren märker problem med växellådan framförallt genom felmeddelanden i kombiinstrumentet, bilen vill inte längre växla ordentligt eller att växellådan går in i nödmodus.
Möjliga defekter och felkoder
Teknikern på arbetsgolvet kan konstatera problemen under en testkörning och utläsning av live data. Med diagnosinstrument kan sparade felkoder läsas ut. Genom vibrationer och temperaturväxlingar, blir lödningarna på kretskortet skadade. Vanligt förekommande problemen hos TCU TEMIC VGS 722.8 för Mercedes Benz A- och B-klasse från 2004 är: defekter på varvtalsgivare och växelpositionsgivare. Det här medför att växellådan inte alls växlar mer.
Vanligt förekommande fel på VGS 722.8 är:
- P0720
- P0722
- P0793
- P0794
Tips!Felkod P2723, P2731 eller P2732 finns på en Mercedes A-klass (W169) eller B-klass (W245)? Kontrollera hydrauliken!
Effekten på andra delar
Med en defekt TCU kan det vara så att bilen inte vill starta överhuvudtaget längre.
Risker
Med en defekt TCU kan bilen inte längre bra eller överhuvudtaget mer växla vilket gör att bilen inte går att köra ordentligt mer.
Information för montören
Tänk på att följa fabrikantens instruktioner vid demontering. Skicka endast in TCU och inte hela hydraulikblocket (labyrinten). Följ vid tillbakamonteringen föreskrifterna från fabrikanten och instruktionerna från ACtronics som följer med i paketet. Eventuella felkoder behöver raderas.
Renoveringslösning
När en TCU kommer in, utförs alltid först ett Entry Test där enheten kontrolleras om det angivna problemet går att bekräfta. Är de bekräftade så går enheten igenom renoveringsprocessen. Efteråt följer ett funktionellt End Of Line (EOL) test för att bekräfta att problemet är löst och TCU-enheten fungerar bra igen.