Topp 5 mest renoverade kombiinstrument

kombiinstrument

Det här är kanske den elektroniska delen som man som förare interagerar med mest. Information så som varvtal, kylvätsketemperatur, kilometer, hastiget och bränslemängd är viktig när man är ute och kör. Det är mindre roligt när kombiinstrument blir defekt på grund av temperaturväxlingar eller vibrationer. ACtronics har därför utvecklat olika renoveringslösningar så att du kan köra fint och säkert med en fungerande bil.




Ford Focus II 2005-2010

Ford Focus II 2005-2010 Ford Focus II 2005-2010

Kombiinstrumentet till Ford Focus 2 är på många sätt och vis speciellt. Till exempel är det ett av de få kombiinstrumenten som kan generera en specifik felkod, nämligen U1900. Vad som vidare gör det unikt är att startblokkeringen är inbyggd i det. Roligt att veta: det här kombiinstrumentet används även i andra Ford-modeller som C-max och Kuga.




icon-fault-codesVanliga felkoder

Vanligt förekommande problem: Display fungerar inte, visare fungerar inte, bilen vill inte alltid starta, blinkerslamporna fungerar inte som de ska och hela kombiinstrumentet lägger av när man kör.


Volvo S60 / V70 / S80 / XC70 / XC90 1998-2009

Volvo S60 / V70 / S80 / XC70 / XC90 1998-2009 Volvo S60 / V70 / S80 / XC70 / XC90 1998-2009

Har du en Volvo inne på arbetsplatsen där det står ett SRS felmeddelande i displayen men du kan inte riktigt spåra källan? Det finns en stor chans att det kommer från kombiinstrumentet! Så fort du läser ut bilen och du får fram felkoden 00D4, kan du nästan vara säker på att felet genereras från kombiinstrumentet. Genom vibrationer kan lödningar släppa på kretskortet vilket orsakar olika och ibland ganska speciella problem.




icon-fault-codesVanliga felkoder

Vanligt förekommande problem: Displays och visare fungerar inte, kontrollampor för SRS och helljus fungerar inte samt att hela kombiinstrumentet lägger av.


Renault (Grand) Scénic 2 2003-2008

Renault (Grand) Scénic 2 2003-2008 Renault (Grand) Scénic 2 2003-2008

Ett avlångt kombiinstrument är kanske inte det första man tänker på när man föreställer sig ett kombiinstrument. I de flesta bilarna sitter det ett mer ”traditionellt” kombiinstrument som en halvcirkel, bakom ratten. Renault tyckte att det var dags för en förändring och utvecklade ett avlångt och digitalt kombiinstrument för Scénic 2. Vad som utmärkde det här kombiinstrumentet under den här tiden var att det här kombiinstrumentet hade en EEPROM och en processor som själv kunde bearbeta och visa information. En toppen teknik, förutom när det sker en intern störning i det. En störning kan bland annat resultera i att kilometerställningen inte längre stämmer.




icon-fault-codesVanliga felkoder

Vanligt förekommande fel: Trippmätare och klockan återställer sig till noll, fel kilometerställning, display blir svart och kombiinstrumentet lägger av eller fastnar.


Fiat 500 2007-2014

Fiat 500 2007-2014 Fiat 500 2007-2014

I en retro-inspirerad bil som Fiat 500, hör ju så klart och ett kombiinstrument till med en retro-design. Så fort du ser det originella kombiinstrument från 50-talet, vet du varför kombiinstrumentet till den ”nya” Fiat 500 ser ut som det gör. Trots att designen skiljer sig starkt från ett ”standard” kombiinstrument, är det internt inte så annorlunda. Det här kombiinstrumentet består nämligen utav en stegmotor som driver på visarna, varningslampor och en central display. Framförallt lamporna i displayen är känsliga delar i de här kombiinstrumenten. Det här kombiinstrumentet är för övrigt detsamma som även sitter i Abarth 500.




icon-fault-codesVanliga felkoder

Vanligt förekommande fel: En eller flera LED-lampor lyser, mätare fungerar inte, display fungerar inte och en svag eller defekt bakgrundsbelysning.


Opel Corsa D 2006-2014

Opel Corsa D 2006-2014 Opel Corsa D 2006-2014

Nu när vi har nämt två ganska speciella kombiinstrument, återvänder vi till ett mer traditionellt, nämligen kombiinstrumentet till Opel Corsa D som producerades från 2009 till 2014. Det här kombiinstrumentet har en ovanligt defekt som vi inte brukar se hos andra. Överraskande nog går ofta högtalaren i kombiinstrumentet sönder. Från erfarenhet har vi lärt oss att de här högtalarna förr eller senare går i sönder och därför byter vi alltid preventivt ut dem under renoveringsprocessen.




icon-fault-codesVanliga felkoder

Vanligt förekommande problem: Defekt högtalare, kombiinstrumentet lägger av och att en eller flera av mätarna inte fungerar längre.


Är din kombiinstrument inte med på den här listan?

Oroa dig inte! Vi har ett praktiskt verktyg som du kan leta upp din kombiinstrument.