Dessa 8 skärmar i instrumentpaneler fungerar oftast inte under sommarmånaderna

Extrem värme och extrem kyla: de flesta tycker inte om det och det gör även inte instrumentpaneler heller. Under sommaren ser vi oftast att skärmar slutar fungera på grund av höga temperaturer. Men i vilka bilar ser vi att det oftast händer? Du kan läsa de 8 vanligaste nedan!

Mercedes Benz Vito W447 2014- instrumentpanel

Vi börjar med den mest nya instrumentpanelen på listan. Det är faktiskt instrumentpanelen från Mercedes-Benz Vito W447, vars produktion startade 2014. Så den som tycker att klagomål på displayen hör till det förflutna har fel! Faktum är att instrumentpanelen från Vito kommer till vår revisionsavdelning nästan uteslutande med displayklagomål. Efterfrågan har varit stor och vår FoU-avdelning började att utveckla en renoveringslösning. Hösten 2019 var denna lösning klar och instrumentpanelen lades till i vårt renoveringsprogram. Och efter den första sommaren där instrumentpanelen var i vårt sortiment kunde vi verkligen bekräfta att den här skärmen inte är motståndskraftig mot temperaturvariationer!

Mercedes Benz Vito W447 2014-

Renault Twingo 2 2007-2014 instrumentpanel

Från tyska Mercedes-Benz hoppar vi till franska Renault. Flera hundra tusen Twingos producerades där mellan 2007 och 2014. Och även om den här lilla hatchbacken inte ser så galet ut på insidan kan instrumentpanelen kallas en typisk exemplar: med tanke på den plats där Renault har monterat den (mitt på instrumentbrädan) är den nästan en slags föregångare till head-up display. Denna något anmärkningsvärda plats säkerställer dock inte att instrumentpanelen (och i detta fall särskilt skärmen) aldrig blir defekt. I detta fall orsakar en defekt ofta pixelfel, så att till exempel hastigheten inte längre kan läsas ordentligt från displayen.

Renault Twingo 2 2007-2014

Ford Kuga 2008-2012 instrumentpanel

Ett varumärke som kan hittas anmärkningsvärt i den här listan är Ford. Och det är förmodligen ingen överraskning för finsmakaren, för den som regelbundet har en Ford i verkstaden vet att Ford har byggt upp ett betydande (negativt) rykte inom instrumentpanelerna. Särskilt andra generationens Focus (DA2) har bidragit avsevärt till detta. Och låt instrumentpanelen från den första generationen Ford Kuga vara tvillingbror till denna ökända klockpanel! Medan felkod U1900 kanske är den mest kända defekten i denna del, ser vi ofta klagomål med instrumentpanelens mittdisplay. ACtronics har utvecklat helt nya skärmar för detta problem som lyckas lösa problemet.

Ford Kuga 2008-2012

Ford Focus III 2011-2018 instrumentpanel

Vi har just nämnt andra generationens Ford Focus instrumentpanel, men dess efterträdare (som introducerades 2011) verkar också vara mottaglig för funktionsfel på instrumentpanelen. Även om ett dussin defekter är kända för oss, är klagomål på displayen den överlägset vanligaste. Det är möjligt att displayen börjar blinka eller till och med helt misslyckas. Som med många andra instrumentpaneler ser vi också två 'toppperioder' i instrumentpanelen där de verkar fungera felaktigt. Detta är i februari och augusti: inte av en tillfällighet i årets kallaste och hetaste månad.

Ford Focus III 2011-2018

Ford Transit Custom 2012-2018 instrumentpanel

Vi avslutar kapitlet om Ford och de defekta bildskärmarna med Ford Transit Custom producerad mellan 2012 och 2018. Och om du tittar på denna instrumentpanel kommer du att märka att händerna är anmärkningsvärt lika tredje generationens Focus som vi just diskuterat. Och det stämmer! Eftersom bortsett från vissa justeringar i styling och hus är båda instrumentpanelerna i stort sett identiska på insidan. De vanliga defekterna övervinns därför också med båda motklockorna. Det finns dock en skillnad: på Ford Transit Custom betyder en icke-fungerande skärm inte omedelbart att felet finns i instrumentpanelen! Om du läser felkoden U0073-88, U0155-00 eller U0558-64 (i kombination med en defekt bildskärm) orsakas problemet förmodligen av batteriet. Ford Transit Custom har två batterier monterade under förarsätet. Ett batteri fungerar som startbatteri, medan det andra batteriet försörjer nätet ombord. Så snart detta batteri inte längre överför en stabil strömförsörjning har det naturligtvis direkta konsekvenser för olika moduler, inklusive instrumentbrädan. Så läs alltid först upp bilen om displayen misslyckas innan du drar slutsatsen att instrumentpanelen är defekt!

Ford Transit Custom 2012-2018

Volkswagen Caddy/Touran 2003-2010 instrumentpanel

Med två noteringar finns Volkswagen också flera gånger i den här listan. Även om det strängt taget finns det tre. Volkswagen använde samma instrumentpanel i Touran 1T1 / 1T2 som var i produktion mellan 2003 och 2010 och tredje generationen Caddy (2K / 2C_). Med tanke på att dessa bilar (och därför dessa instrumentpaneler) har rullats bort från produktionslinjen mer än en miljon gånger, är det kanske inte förvånande att de hamnade på listan. Visningsproblem med denna instrumentpanel gäller ofta pixelfel som kan åtgärdas genom revision.

Volkswagen Touran 2003-2010

Volkswagen Fox 2005-2011 instrumentpanel

Vi har redan sagt det: vi ser också regelbundet en andra Volkswagen-bil med displayproblem anländer till vår avdelning. Det gäller Volkswagen Fox, som efterträdde Lupo 2005. Och även om den här bilen producerades under samma period som den tidigare diskuterade Caddy och Touran, ser denna instrumentpanel å andra sidan väldigt annorlunda ut. Och det är också tillåtet med tanke på den prisskillnad som var mellan dessa bilar vid den tiden. Problemen förblir dock oförändrade: förutom ljuskällor och problem med högtalaren är displayklagomål vanliga med instrumentpanelen. Vi ser dock inte detta displayproblem med efterföljaren till Fox, the Up!.

Volkswagen Fox 2005-2011

Fiat Punto (Evo) 2009-2018 instrumentpanel

Vi avslutar listan med instrumentpanelen som används i Fiat Punto (Evo). För också i den här italienska bilen ser vi regelbundet att skärmen går sönder. Och den som ofta arbetar med bilar från Fiats mindre bror Lancia kommer inte att tycka att instrumentpanelen är konstig. Lancia Delta som producerades mellan 2008 och 2014 använder samma instrumentpanel. Endast husets utformning skiljer sig åt. Förutom problem med LED-lamporna i instrumentpanelen är displayproblem de vanligaste hos denna instrumentpanel. Skärmen kan vara svårläst eller helt stänga av. Tack vare våra nya skärmar (speciellt utvecklade för denna instrumentpanel) kan bilen vara säkert på väg igen. Om det gäller en Punto (Evo) med en automatisk växellåda eller med en naturgasmotor, vänligen kontakta oss först om tillgänglighet: dessa har en annan display.

Fiat Punto 2012-2018