Felaktig ABS enhet? Dessa är de vanligaste orsakerna och klagomålen
Bilar med ABS enheter har funnits sedan 70-talet. Delvis tack vare EU: s obligatoriska krav på ABS-enheter i nya fordon 2004 har antalet ABS-enheter ökat kraftigt. I själva verket har mer än 300 miljoner ABS-system nu tagits fram.
Defekter i ABS-systemet kan ofta kännas igen av varningslampan eller i vissa fall ett ABS enhet att plötsligt komma i drift. Men vilka är de gemensamma problem och klagomål felaktiga enheter som kommer in? Du kan läsa det i den här artikeln!
Orsaker till en defekt ABS-system
Innan vi tittar på klagomålen kommer vi först att diskutera de vanliga orsakerna till ett defekt ABS. Defekter på en ABS-enhet kan ha olika orsaker. En välkänd orsak till felaktiga ABS enheter som vi ofta ser kommer tillbaka är vibrationer, vilket vissa komponenter för att komma loss. Ett exempel på detta är till exempel bindningstrådarna som lossnar från kretskortet på ABS ECU.
En andra orsak är en kortslutning i ledningarna. De kablage som är monterade i bilen rör sig hela tiden, till exempel på grund av dåliga vägar. Detta skapar friktion mellan kablarna. På grund av denna friktion, ärmarna bära runt kablarna, vilket innebär att kablarna till ABS-enheten kan få en kortslutning. Dessutom händer det ibland att en kabel orsakar en kortslutning på grund av överhettning.
Den tredje orsaken som uppenbarligen förödande för driften av ABS-enheten är fukt. Exponeras ABS enheter för regn och snö över tid så kommer enheten att sluta fungera. Detta är särskilt fallet med bilar där ABS inte är monterad på ett ""skyddad"" sätt. Ett exempel på detta är Renault Espace IV. I denna bil är enheten monterad direkt bakom den främre stötfångaren.
Klagomål på ett defekt ABS
Nu när de vanligaste orsakerna till bristerna är kända, är det nu dags att titta på de klagomål som orsakar dem. Ett av dessa klagomål är det faktum att ABS-pumpmotorn inte fungerar. Detta orsakas av slitage på de rörliga delarna i själva pumpmotorn, vilket innebär att ABS fungerar inkonsekvent.
Klagomål om Kommunikation är en andra vanligt problem. ABS kan inte längre kommunicera via CAN-nätverket och kan därför inte läsas via diagnosprogram. Detta problem uppstår med många olika ABS-enheter, till exempel ATE MK20 och Bosch 5.7.
Slutligen ser vi ofta att fel på tryck- och hjulsensorer upptäcks. En ABS-enhet som ofta måste hantera detta klagomål är ATE MK60. De små anslutande ledningarna som är monterade på enheten kan gå sönder på grund av temperaturförändringar och vibrationer.
Renovering av ABS-systemet
Renovering av ABS-enheten kan vara en lösning för att lösa problemet. ACtronics har en renoveringslösning för mer än 2500 ABS-enheter. Du kan använda vår produktsök funktion på vår hemsida för att hitta din specifika ABS-enhet. Kontakta oss gärna för mer information om våra produkter. Observera: vi arbetar bara med bilföretag och garage. Är du en privatperson, men vill fortfarande använda en renoveringslösning? Då vill vi kontakta ditt lokala garage. Läs mer här om du är en privatperson.