Mercedes-Benz A-klass W168: speciell i både design och teknik
Vi vrider tillbaka klockan till 1993. Kommer du ihåg? Whitney Houstons version av "I Will Always Love You" gick av radion och alla bar de där vida byxorna. Det var också året som Mercedes väckte stor uppståndelse under IAA i Frankfurt. På Mercedes mässmonter fanns en ny konceptbil, Vision A 93. Efter Nafa (en Mercedes konceptbil från 1981) och den elektriska studiemodellen kallad 'Study A', presenterade Mercedes denna bil som kommer med både elektrisk och kan levereras med en förbränningsmotor. Dessutom hade Vision A 93 framhjulsdrift och skulle använda en hkT-växellåda. Med en längd på 3,57 meter var bilen mindre än konkurrerande bilar som Renault Clio och Mini, men ändå var utrymmet i själva bilen mångdubbelt större.
Nafa
Smörgåsbotten
Men var placerar man batteripaketet till en bil av den här storleken? Mercedes kom på en speciallösning för det, med ett lika speciellt namn. Vision A 93 använde sig av en så kallad "sandwichbotten". Drivkomponenterna, som batteripaketet, var inrymt i dubbelgolvet under bilen. Detta fick naturligtvis golvet i bilen att höjas. I hemlighet visade det sig att det inte ens fungerade så illa först! Smörgåsbotten gav därmed ett högre och därmed lättare insteg och bättre överblick över vägen. Dessutom skulle denna högre sittposition säkerställa att skyddet vid en sidokollision skulle förbättras. Effektivt, effektivt och säkert!
Vision A 93
Vision A 93 blir A-klass
Efter avtäckningen av konceptbilen 1993 var det tyst länge. Skulle inte en Mercedes halvkombi komma? Var bilens design trots allt för kontroversiell? Carl Lewis hade nu blivit olympisk mästare för fjärde gången i längdhopp, tonerna av Macarenan var i allas huvud och Ajax hade vunnit Champions League till allas förvåning. Men 1997, efter fyra långa års väntan, var den äntligen där! Inte längre under namnet Vision A 93, utan helt i linje med resten av Mercedes-flottan, presenterades bilen som A-klass precis som konceptbilen på IAA i Frankfurt. Ingen elmotor och en mindre futuristisk design, men precis som konceptbilen hade den framhjulsdrift och var förstås en halvkombi. Unikt för Mercedes-Benz!
Specialmotor
En av de största utmaningarna hos Mercedes ingenjörer var det begränsade utrymmet under huven. En Mercedes skulle inte vara en Mercedes om bilen inte gav dig den där "speciella Mercedes-känslan". Ingenjörerna kom så småningom på en motor som hänger i bilen i en diagonal. En ytterligare fördel med detta var att påverkan för föraren vid en olycka minskade. Bilen fick en automatisk hkT-växellåda som kunde styras med den automatiska växelväljaren. Denna växelväljare stod i direkt anslutning till en TCU utvecklad av Siemens, som såg till att bilen växlade i det optimala ögonblicket. En annan anmärkningsvärd detalj var det faktum att luftmassflödessensorn och ECU:n var integrerade i en del.. Med andra ord: hela lådan med tricks drogs loss för att få plats med alla nödvändiga delar i bilen!
Mercedes A-klass W168 motorblock
Drama under älgförsöket
Fram till dess var det inget annat än lovord för A-klassen. En betald Mercedes för den "vanlige mannen", som dessutom körde rymligare, lättare och mer ekonomiska än jämförbara bilar: är det inte det alla vill ha? Så var det förvisso, tills bilen sattes på prov av den svenska biltidningen Teknikens Värld. Ett av testerna de hade tänkt ut för A-klassen var Älgtestet. För tänk om du stötte på en av de cirka 300 000 älgar som lever i Sverige i 60 km/h på vägen? Allt du vill då är att undvika det kolossala djuret med en abrupt ratt. För att simulera denna situation hade det svenska bilmagasinet satt upp en rad pyloner, runt vilka bilen fick slalom. Detta gick dock inte enligt plan. Efter några snabba svängningar vid ratten befann sig den lilla halvkombin plötsligt på två hjul. Bilderna som producerades av detta kontroversiella test dominerade de internationella (bil)nyheterna under dagarna som följde. Detta tvingade Mercedes-Benz att vidta drastiska åtgärder. Efter att bara ha varit till försäljning i tre veckor återkallades alla sålda modeller hittills och all försäljning stoppades.
Tillbaka till ritbordet
Mercedes gav inte upp drömmen om en halvkombi och gick tillbaka till ritbordet. Mercedes-ingenjörerna stod inför en utmaning att se till att bilen höll sig på alla hjul. Efter flera månaders experimenterande och omfattande tester, för att bilen inte skulle misslyckas igen under ett av testerna, var nya A-klassen här! Vid första anblicken kunde lite ha förändrats, men i hemlighet hade ganska mycket justerats undertill. Till exempel hade bilen bredare däck, spåret på bakhjulen blev bredare, bilen var mindre hög på benen, stabilisatorstängerna var förstärkta och bilen fick en Bosch ABS-enhet som använde sig av ESP (Electronic Stability Control).
Polsk bild
Efter tjuvstarten och ett rykte som fått sig en fin buckla sattes A-klassen ut på marknaden igen. De justeringar som gjordes delades upp. Bilen tenderade att ha stor understyrning och led av karossrullning, en känsla som förstärktes av den höga körställningen. Mercedes gjorde allt de kunde för att rätta till detta med hjälp av framgångarna i Formel 1. Mercedes var vid den tiden ansvarig för att leverera motorerna till McLaren. 1998 dominerade McLaren-Mercedes-föraren Mika Häkkinen mästerskapet och tog sin första titel. För att fira finländarens framgång och oöverträffade popularitet gjorde Mercedes-Benz 250 specialutgåvor av A-klassen som kom helt i McLaren-Mercedes-designen. Kul fakta: Mika Häkkinen fick själv nycklarna till en engångsklass A-klass som hade setts över av AMG. Denna lilla bomb som heter A38 AMG producerade 250 hk, vilket var ungefär dubbelt så mycket som "standard" A-klass!
Mercedes-Benz A-Klass W168 Mika Häkkinen Edition
Insatsen som Mercedes lade ner på A-klassen verkade ge resultat. Idén om en prisvärd Mercedes lockade en stor publik. 1998 tillverkades 136 100 A-klasser och 1999 fanns det till och med 207 000!
Ansiktslyftning gick utöver design
Efter att ha varit i produktion i flera år tyckte Mercedes att det var dags att ta itu med bilen på ett antal punkter. Sommaren 2001 lanserades ansiktslyftet av W168. Det mest slående var utseendet där vissa förändringar gjordes. Från och med det ögonblicket kunde kunderna också välja en kort version (SWB) och en längre version (LWB). Diesel- och bensinmotorerna sågs också över och uppgraderades, vilket gav bilen mer puls. Dessutom upptäckte Mercedes att inte alla utrymmesbesparande lösningar alltid visade sig fungera bra. Till exempel blev det tydligt att integrera en ECU och en massluftflödesmätare i en komponent inte var det bästa alternativet för bensinmotorer. Ett gasreglage som hela tiden öppnade och stängde, motorer som levererade för lite kraft, eller en motor som gick för rik eller för mager: alla fel som i ett stort antal fall kunde spåras tillbaka till denna del. I ansiktslyftmodellen sökte man därför en annan lösning för bensinmotorerna. Problemet förblev dock det begränsade utrymmet. Lösningen Mercedes så småningom kom fram till var kanske lika kontroversiell som den ursprungliga lösningen. Med W168 facelift är ECU:n och gasreglaget integrerade i varandra. Mirakulöst nog visade sig denna lösning fungera bättre, eftersom antalet klagomål som denna ECU producerade var mycket färre!
Översikt motorer och versioner Mercedes-Benz A-klass W168
Version | I produktion | Motorstorlek | Tillgångar | Par | Toppfart |
---|---|---|---|---|---|
A 140 | 1997-2004 | 1397 cc | 82 hk | 130 Nm | 170 km/h |
A 160 | 1997-2004 | 1598 cc | 102 hk | 150 Nm | 182 km/h |
A 190 | 1999-2004 | 1898 cc | 125 hk | 180 Nm | 198 km/h |
A 210 | 2002-2004 | 2084 cc | 140 hk | 205 Nm | 198 km/h |
A 160 CDI (Diesel) | 1998-2001 | 1689 cc | 60 hk | 160 Nm | 153 km/h |
A 160 CDI (facelift) | 2001-2004 | 1689 cc | 75 hk | 160 Nm | 162 km/h |
A 170 CDI (Diesel) | 1998-2001 | 1689 cc | 90 hk | 180 Nm | 175 km/h |
A 170 CDI (facelift) | 2001-2004 | 1689 cc | 95 hk | 180 Nm | 180 km/h |
Över en miljon enheter producerade
Efter att ha varit i produktion i cirka sju år, slutade Mercedes-Benz produktionen av W168. Sommaren 2004 presenterade Mercedes den nya generationens A-klass, W169. Trots en tjuvstart och de nödvändiga utmaningarna som Mercedes stötte på under utvecklingen av bilen såldes ändå mer än 1,1 miljoner A-klasser. Ser vi tillbaka i det tyska märkets historia kan vi nu kanske dra slutsatsen att W168 är en av Mercedes mest speciella bilar någonsin, där det också behövdes speciallösningar för att komma fram till den slutgiltiga bilen. En riktig osjungen hjälte.