Topp 5 mest renoverade motorstyrenheterna

Motorstyrenhet

En ecu, eller motorstyrenhet, är en elektronisk komponent som styr motorns styrning. På grund av information som tillhandahålls av exempelvis lambdasensorn, kylvätsketemperaturgivaren och gaspedalens lägesgivare bestämmer ECU´n den optimala bränsleinsprutningen eller förhållandet mellan syre och bränsle som blandas ihop. Dessa känsliga elektroniska komponenter kan bli defekta på grund av kortslutningar, vibrationer och temperaturpåverkan. Detta betyder dock inte att dessa delar förblir defekta. ACtronics har därför utvecklat olika revisionslösningar för dessa datorer, så att bilen kan vara säker på vägen igen!

Visa alla ECU här
Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

ATE MK61 Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

De som tänker på "Opel" och "ECU" tänker förmodligen mycket snabbt på Delphi Delco Multec. Denna ökända styrenhet har använts av Opel i bilar med Z16SE (1,6 liter) motorer och har orsakat huvudvärk på arbetsplatsen under senare år. Detta beror på att Delphi Delco ECU är skruvad på sidan av cylinderhuvudet, vilket ger komponenten nödvändiga vibrationer och temperaturskillnader. Detta kan orsaka att bilen kör i nödläge, att cylindrar inte längre fungerar korrekt eller att bilen kommer att köra i nödsituationer.




icon-check-markBilar med Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

icon-fault-codesVanliga felkoder

  • Opel: P0105, P0230, P0335, P0340, P0351, P0352, P0353, P0354, P1122, P1482, P148, P1550

Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

Bosch PSG 5 (EDU from VP44) Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

När du hör "Bosch PSG 5" -komponenten kommer en klocka troligen inte att ringa omedelbart. Men när vi säger att detta är den del som styr VP44-dieselpumpen, är det förmodligen mycket tydligare. Det speciella med denna ECU är att den har använts i personbilar, lastbilar och traktorer. Å andra sidan är klagomålen som vi ser för denna del kommer in i mindre skilda. Fordonet kan börja skaka, sluta starta eller erbjuder inte den tillgängliga kraften. I många fall orsakar detta ett motorlampan lyser.




icon-check-markBilar med Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

icon-fault-codesVanliga felkoder

  • BMW: 27, 73;
  • Dodge: P1688;
  • Ford: P1564, P1664, P0216, P1608;
  • Opel: P1630, P1631, P1651;
  • Nissan: P1600, P1690;
  • VAG: 01268, 01318

Siemens Simtec 71-serie

Siemens Simtec 71-serie Siemens Simtec 71-serie

Vad Delphi Delco Multec är för Z16SE-motorerna är Siemens Simtec 71-serien för 1,8-liters Z18XE-motorer. Även om tillverkaren av ECU´n är annorlunda är orsaken till felet ofta identisk. Denna ECU är faktiskt monterad på motorns insugsida och är därför också utsatt för temperaturskillnader och vibrationer. Det kan leda till att bilen kör i nödsituationer, bilen kan börja skaka och det finns en chans att cylindrarna inte fungerar korrekt. Bristen på kontroll av gasventilen, injektorer och tändspolar är vanliga klagomål i detta avseende.




icon-check-markBilar med Siemens Simtec 71-serie

icon-fault-codesVanliga felkoder

  • Opel: P0120, P0170, P0201, P0202, P0203, P0204, P0220, P0325, P0351, P0352, P0353, P0354, P0606, P1550, P1600

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Har du en italiensk åttaventil med 1,1 eller 1,2 liters block från början av detta århundrade i verkstaden. Då är chansen stor att du har att göra med en bil med en Magneti Marelli IAW ECU. I många fall är denna ECU monterad på gasspjället och får därför nödvändig värme och vibrationer, vilket gör att komponenter som tändningsdrivare och anslutningar misslyckas. Det klagomål som vi ofta ser denna del komma in i vår revisionsavdelning är bristen på kontroll över tändspolarna.




icon-check-markBilar med Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

icon-fault-codesVanliga felkoder

  • Fiat: P0351, P0352

Bosch EDC16U1

Bosch EDC16U1 Bosch EDC16U1

När Volkswagen Group letade efter en styrenhet för sina 1,9 och 2,0 TDI-motorer, närmade sig den tyska gruppen Bosch. 2003 Boschs senaste ECU: EDC16U1. Denna ECU användes av Volkswagen fram till och med 2009. Till skillnad från de ovannämnda ECU-enheterna där huvudsakligen temperaturpåverkan och vibrationer orsakar defekter, blir EDC16U1 ofta defekt på grund av yttre påverkan, såsom en kortslutning. Som ett resultat är det mycket möjligt att bilen inte längre startar, kontrollen av injektorerna saknas, ett fel i 5-volt-kretsen finns, den interna Eeprom orsakar problem eller att det finns felkoder på gasventilen.




icon-check-markBilar med Bosch EDC16U1

icon-fault-codesVanliga felkoder

  • VAG: P1640, P0604

Är din ECU inte med på den här listan?

Oroa dig inte! Vi har ett praktiskt verktyg som du kan leta upp din ECU.