Vad är skillnaderna mellan en DSG6 och DSG7

Vad är det första du tänker på i den viktigaste bilutvecklingen från 2003? Det finns en god chans att en klocka inte kommer att ringa omedelbart. Utan att vara medveten om det var 2003 dock ett år som hade en enorm inverkan på den nuvarande bilindustrin. Det året grundades Tesla, den nya generationen Toyota Prius presenterades och Volkswagen Group kom plötsligt med en helt ny växellåda som användes i Volkswagen Golf R32: "Direktschaltgetriebe", bättre känd som DSG.

Några år senare kan vi inte längre ignorera dessa tre bilar och deras utveckling och de blev alla en försäljningsframgång. Under de femton åren som följde var över 26 (!) Miljoner bilar utrustade med en automatisk växellåda DSG6 eller DSG7. Men hur fungerar det här systemet och vad är skillnaderna mellan dessa växellådor? Du kan läsa det i den här artikeln!

Funktionen av en DSG automat

dsg6-dsg7-tcu

Den automatiska växellådan DSG, som också kallas Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gearbox, är en växellåda med två kopplingar med två primäraxlar, den ena tjänar jämn och den andra udda växlar. Även om BorgWarner utvecklade systemet för Volkswagens räkning var detta inte det första försöket på en automatisk koppling med två kopplingar. Eftersom många innovationer inom bilindustrin kan spåras tillbaka till motorsport, så är det också här.

På 80-talet använde Porsche 962 redan en automatisk växellåda med dubbel koppling. Växling till nästa växel växlar från en prisaxel till den andra, med nästa växel redan aktiverad på motsvarande utgångsaxel (huvud). Vid växling kopplas kopplingen på prisaxeln för den "gamla" växeln bort i en jämn rörelse och kopplingen på prisaxeln för den "nya" växeln kopplas i en jämn rörelse. Så det finns en överlappning i enheten på grund av båda växlarna. Dessutom minskas motorns vridmoment något vid uppstart medan motorns vridmoment ökar något. Detta säkerställer en snabb och smidig omkoppling utan märkbart avbrott i frekvensomriktaren.

Volkswagen att DSG också ger upp till 20 procent bränslebesparing jämfört med "standard" automatisk växellåda med hydraulisk vridmomentomvandlare! Driften av DSG är i många avseenden, därför i hemlighet ganska lik den för en traditionell manuell växellåda och kan därför beskrivas som en konventionell växellåda med två ändamål. Den stora skillnaden med en standardväxellåda är naturligtvis att DSG är elektroniskt styrd. Två typer: DSG6 en DSG7

Driften av DSG är i många avseenden, därför i hemlighet ganska lik den för en traditionell manuell växellåda och kan därför beskrivas som en konventionell växellåda med två ändamål. Den stora skillnaden med en standardväxellåda är naturligtvis att DSG är elektroniskt styrd.

Två typer: DSG6 en DSG7

Efter introduktionen av DSG 2003 har Volkswagen Group lanserat olika versioner av DSG-växellådan. Sedan introduktionen har det tyska bilföretaget släppt två varianter: en 6-växlad DSG-växellåda (DSG6) och en 7-växlad DSG (DSG7). Även om olika tekniska förbättringar har tillämpats på båda växellådorna under åren förblev de grundläggande principerna desamma. Så det är hög tid att förklara det!

DSG6: De DSG automat med våt lamellkoppling

Ur mekanisk synvinkel kan DSG6-växellådan beskrivas som en manuell växellåda med två våta våtkopplingar, två prissatta (ingående, primära) axlar och två utgående (sekundära) axlar. En elektroniskt styrd hydraulisk styrning (mechatronic) säkerställer att växellådan kan fungera fullt automatiskt. Som tillval kan ett extra manuellt omkopplingsalternativ väljas (Tiptronic).

Ett tvåmassat svänghjul kopplar motorens vevaxel med de två kopplingshusen (yttre lamellhållare) som roterar tillsammans (fixerade till varandra) i linje med vevaxeln. De två inre lamellbärarna roterar oberoende av samma axel och driver var sin prisaxel via en fast anslutning. Prisaxeln 1 roterar i den ihåliga axeln 2.

Omkoppling, koppling och frånkoppling styrs från växellådans centrala modul: den mekatroniska. Detta består av en elektronisk styrenhet och en elektrohydraulisk styrenhet. Mekatroniken är byggd mot växellådan och är en del av växellådans hydraul krets.

Sedan DSG6 infördes har bara två varianter av denna växellåda tillverkats. Den senaste varianten är DQ400e. Det som gör denna DQ400e DSG så unik är att den använder tre länkar. Denna tredje koppling ansluter nämligen elmotorn till förbränningsmotorn. Denna automatväxellåda används till exempel i Škoda Superb Mk4 och Volkswagen Golf GTE. "Primal DSG", DQ250 som presenterades 2003, har varit praktiskt taget oförändrad sedan introduktionen. DQ250, som klarar max 400 N · m, används fortfarande idag. Nedan följer en översikt över de bilar där denna varuautomatens fyr används.

icon-check-markBilar levererade med DSG6 DQ250 växellåda

Volkswagen Passat 3C 2005-2010

Volkswagen Golf V 2003-2009

Volkswagen Touran 1T 2003-2010

Audi A3 8P 2003-2012

Audi TT 8N 1998-2006

Trots att denna DQ250-växellåda kan betecknas som mycket pålitlig och älskad av förare, kan olika klagomål med systemet uppstå över tid. En blinkande växlingsindikator ("PRNDS") som visas på instrumentbrädan, slumpmässig eller ologisk växling eller i vissa fall till och med fullständigt fel i växellådan, är välkända klagomål för oss.

När du läser en bil med automatisk växellåda DQ250, en av felkoderna nedan, vet du säkert att mekatroniken är defekt. Lyckligtvis har ACtronics utvecklat en renoveringslösning för dessa felkoder som kan användas för att korrigera problemet!

> Renoveringsbara felkoder för DSG6 DQ250

Skillnad mellan DSG6 en DSG7

Ett nytt kapitel i DSG-historien följde 2008. Den största skillnaden mellan DSG6 och DSG7 är kopplingen utvecklad av LuK Clutch Systems. Där DSG6 använder våta lamellkopplingar använder DSG7-växellådan två torra plattkopplingar. Dessutom har DSG7 en extra utgångsaxel som backväxeln är kopplad till.

skillnaden-mellan-dsg6-och-dsg7

En annan stor skillnad mellan DSG6 och DSG7 är mängden versioner som har utvecklats under åren. I skrivande stund har åtta olika varianter redan utvecklats. DQ200 är den mest kända och kanske mest ökända bland bil kännare.

DSG7 DQ200

DQ200 var den första DSG7-växellådan som producerades. Även om denna växellåda har en extra växel i butik är denna låda med sina 70 kg mer än 23 kilo lättare än DSG6. Den största nackdelen med denna växellåda är det faktum att den bara kan "tolerera" 250Nm vridmoment. Detta betyder att denna DQ200 främst används i bilar med mindre motorer.